آیین سنتی «إذن عزا» در حرم رضوی

در آستانه فرارسیدن ماه‌های محرم و صفر و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، حرم مطهر ثامن‌الحجج، حضرت امام رضا (ع) مهیای برپایی مجالس عزای حسینی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حرم مطهر امام رضا(ع) در طول تاریخ شاهد برپایی آیین‌های مختلف عزاداری برای سیدالشهدا (ع) است که برخی از این آیین‌ها هنوز در حرم رضوی اجرا می‌شود و به عنوان یک میراث ماندگار در تاریخ به ثبت رسیده است.

این برنامه‌ها همزمان با آغاز ماه محرم با اجرای آیین «اذن عزا» توسط خادمان آغاز می‌شود که آیین‌هایی از جمله «صلات»، «کرسی‌خوانی در حرم»، «بازارروی» و «خطبه‌خوانی شب عاشورا» از جمله این آیین‌ها است که هر کدام قدمتی تاریخی دارند. البته برخی آیین‌ها هم طی سال‌های اخیر به مراسم‌های حرم اضافه شده که از جمله این آیین‌ها می‌توان به مراسم «شیرخوارگان حسینی» و «احلی من العسل» اشاره کرد. این آیین‌ها به جز برنامه‌های روزانه عزاداری مانند مرثیه‌سرایی‌ها و سخنرانی‌ها است.

«إذن عزا» شروع عزاداری درمشهدالرضا

هیأت‌های مشهد هم مانند دیگر هیأت‌های کشور چند روز مانده به آغاز ماه محرم سیاه‌پوش می‌شوند اما شروع رسمی آیین‌ عزاداری در این شهر همزمان با تعویض پرچم گنبد منور امام رضا (ع) است که شب اول ماه محرم این اتفاق رخ می‌دهد و طی آن تعدادی از خادمان آستان ضمن تعویض پرچم سبز گنبد به پرچم سیاه در مراسمی خاص از امام رئوف برای آغاز عزاداری ماه محرم اذن می‌گیرند.

آیین سنتی «إذن عزا» در حرم رضوی

در آیین اذن عزا خادمان بارگاه امام رضا(ع) و برخی از هیئت‌های مذهبی و عموم زائران حضور دارند که قرائت صلوات خاصه، مرثیه‌سرایی ذاکران اهل بیت (ع) از جمله آیتم‌های آن است و در انتها پرچم عزای حسینی از سوی برخی خادمان به نمایندگان هیأت‌ها اعطا می‌شود.

در این مراسم پرچم حرم مطهر رضوی به نشانه آغاز ماه محرم تعویض شده و به رنگ مشکی در می آید و این پرچم تا سه روز پس از شهادت امام رضا(ع) بر گنبد بارگاه منور رضوی برافراشته است.

پس از آن مناره های طلا و سپس تمامی سهن و سرای حرم توام با نوحه سرایی و مرثیه سرایی از بالای موذنه ها ، سیاه پوش میگردد .

صبح روز اول محرم ؛ دسته جات از اطراف جهت تسلیت به حرم مطهر می روند و علم عزاداری را به نشانه احترام تعظیم میدهند.

اهدای پرچم بارگاه رضوی به ۱۵۰ هیات داخلی و خارجی در مراسم اذن عزا

امین بهنام، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در خصوص مراسم اذن عزای امسال در حرم مطهر امام هشتم(ع) گفت: مراسم اذن عزا، امسال بعدازظهر روز شنبه ۱۶ تیرماه، با حضور هیئات مذهبی و خدام حرم مطهر رضوی در بارگاه منور رضوی برگزار خواهد شد.

آیین سنتی «إذن عزا» در حرم رضوی

وی اظهارکرد: در این مراسم، فضای حرم مطهر با نوحه‌ها و مرثیه‌سرایی مداحان اهل‌بیت (ع)، عطر ماتم و اندوه به خود گرفته و خادمان و زائران حضرت برای عزاداری در ماه محرم، آماده می‌شوند.

بهنام تصریح کرد: هم زمان با مراسم اذن عزا، پرچم متبرک حضرت امام رضا (ع) به ۱۴۰ هیئت منتخب از سراسر کشور و ۱۰ هیئت بین‌المللی اهدا خواهد شد، این پرچم‌های متبرک، در مجالس عزای سراسر کشور برافراشته شده و شور و شعور حسینی را در دل عاشقان مکتب عاشورا، زنده نگه می‌دارند.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، افزود: پس از مراسم اذن عزا و هم‌زمان با غروب آفتاب، پرچم گنبد مطهر حضرت امام رضا (ع) و پوشش ضریح مبارک ایشان به رنگ مشکی درخواهد آمد که این اقدام، به نشانه آغاز عزاداری و سوگواری برای شهادت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایشان انجام شده و به مدت ۶۳ روز، حرم مطهر رضوی سیاه‌پوش خواهد بود.

بهنام در پایان از همه زائران و مجاوران دعوت کرد، با حضور در حرم مطهر رضوی در این ایام، به عزاداری و سوگ سیّدالشهدا (ع) بپردازند و از فیوضات معنوی این ماه در جوار بارگاه منور رضوی بهره‌مند شوند.

پایان پیام/

کد خبر 1770960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha