۵۵۰ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی در دست اجراست

عباس‌زاده گفت: بیش از ۵۵۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان خراسان جنوبی در دست اجرا داریم که برای تکمیل آن ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده امروز چهارشنبه (۱۳ تیر) در برنامه میز خدمت رادیو خاوران درباره دستاوردهای عمرانی دولت سیزدهم در استان اظهار کرد: راه‌آهن شرق یکی از مهمترین پروژه‌های زیرساخت حمل و نقل  کشور است که به همت دولت سیزدهم و پیگیری‌های ویژه شخص رئیس جمهور شهید اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن به عنوان شاخص توسعه و عمران شرق کشور و اثربخشی آن در سطح منطقه مطرح شد، افزود: این پروژه در دولت‌های گذشته با بی‌توجهی و بی‌مهری مواجه شده بود و با سه درصد پیشرفت فیزیکی معطل مانده بود که با درک صحیح از اثرگذاری این پروژه برای توسعه و رونق کشور، دولت سیزدهم عزم و اراده جدی خود را برای احیای این مسیر ریلی و ترانزیتی قرار داد لذا در اربعین سال گذشته عملیات اجرایی این پروژه با حضور رئیس جمهور شهید در خراسان جنوبی آغاز شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: پروژه راه آهن در دیدار مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت.

عباس‌زاده به تامین منابع مالی ابر پروژه‌ها ریلی استان اشاره کرد و  ادامه داد: با موافقت مقام معظم رهبری، اعتبار این پروژه از محل تهاتر نفتی تامین شد و پروژه آغاز به کار کرد و در این مدت مطالعات مربوط به همه قطعات این محور مهم حملی و نقلی کشور با طول ۹۱۷ کیلومتر به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: همه قطعات راه‌آهن به مناقصه گذاشته شد و پیمانکاران مشخص شدند و اکنون ۱۴ قطعه‌ای که در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد، فعال است.

معاون استاندار با اشاره به اینکه واریزی‌های منابع مالی به حساب پیمانکاران پروژه راه‌آهن انجام شد و امروز از فعال‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است، عنوان کرد: این پروژه اکنون به صورت قرارداد دو ساله برای تکمیل زیرسازی ۹۱۷  کلیومتر در حال انجام است که ۴۳۲ کیلومتر در خراسان جنوبی انجام خواهد شد.

عباس‌زاده افزود: راه آهن شرق یکی از پروژه‌های عمرانی کشور و یادگارهای  رئیس جمهور شهید با اعتبار اولیه ۱۸ هزار میلیارد تومان است که براساس زمان‌بندی پایان عملیات زیرسازی پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است و اکنون از این برنامه زمان‌بنید عقب نیستیم و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو سال به اتمام برسد.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ این پروژه را افتتاح کنیم یعنی روسازی و ریل‌گذاری را هم انجام دهیم و قطار وارد استان خراسان جنوبی شود چون این جزو تأکیدات ویژه رئیس جمهور شهید بود.

معاون استاندار گفت: همت وزارت راه و شهرسازی بر این است که با اولویت تامین منابع برای راه‌آهن بیرجند- قاین و یونسی برای ورود قطار به مرکز استان خراسان جنوبی را انجام دهد چون بیرجند جزو معدود مراکز استانی است که به خط راه‌آهن سراسری متصل نیست.

عباس‌زاده در ادامه عنوان کرد: مطالعات ایستگاه تشکیلاتی بیرجند و قاین در حال اتمام است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم این پروژه مهم زیرساختی با همان عزم و اراده دولت سیزدهم با سرعت و با قوت در دولت چهاردهم ادامه یابد و مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با یادآوری اینکه تکمیل زیرسازی راه آهن خراسان جنوبی در ۲ سال هدفگذاری شد، افزود: در تأمین منابع مالی پروژه راه‌آهن هیچ مشکلی وجود ندارد.

عباس‌زاده در ادامه به باند دوم جاده بیرجند- قاین و تأکید رئیس جمهور شهید برای تکمیل این پروژه استان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در این پروژه به طور اختصاصی مطالبات پیمانکار بود که در همین جا لازم از است از همت پیمانکاران حوزه راهسازی استان قدردانی کنیم چون در این شرایط اقلیمی سخت فعالیت می‌کنند و اکنون حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات دارند.

وی بیان کرد: بعد از سفر دوم رئیس جمهور شهید به خراسان جنوبی اعتباری به پروژه باند دوم جاده بیرجند- قاین تخصیص یافت و اکنون پیمانکار در حال کار است و بخشی از منابع آن هم باید در اعتبارات ۱۴۰۳ دیده شود که امیدواریم با تأمین منابع ملی ۱۲ کیلومتر باقی مانده(چهار کیلومتر آماده است) از این پروژه هم تا دهه فجر امسال تکمیل شود.

معاون استاندار عنوان کرد: در دو سال اخیر در بهره‌برداری از باند دوم در سطح کشور، استان خراسان جنوبی با اختلاف معناداری رتبه اول کشوری را دارد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه در استان احداث و به بهره‌برداری رسیده است، افزود: همچنین بیش از ۵۵۰ کیلومتر باند دوم در دست اجرا داریم که برای تکمیل آن ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گفته وی، احداث یک کیلومتر باند دوم حداقل ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد که عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان با اعتبار ۸ هزار میلیارد تومان از سال ۱۴۰۰ تاکنون آغاز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۸۴ کیلومتر باند دوم در هفته دولت سال گذشته آغاز کرده بودیم، گفت: اما باید دقت داشت که الزاماً احداث باند دوم تلفات جاده‌ای را کاهش نخواهد داد و باید فرهنگ صحیح رانندگی هم مورد توجه باشد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه اعتبارات حوزه راه استان در سال جاری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: اعتبارات حوزه راه خراسان جنوبی در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر شده و از ۴۷۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید.

وی در پایان به تأمین نهضت ملی مسکن و قانونی جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: اکنون زمین برای همه متقاضیان تأمین شده است و طی دو سال اخیر و در قالب طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۵ هزار هکتار زمین به محدوده شهری الحاق شده است و الحاقات جدید هم به زودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 1770970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha