ایجاد نیروگاه خورشیدی بستر تقویت بقاع‌متبرکه است

رضایی‌پور با اشاره به اینکه بقاع متبرکه ظرفیت بزرگی در راستای ایجاد نیروگاه های خورشیدی دارند، گفت: در نیروگاه های خورشیدی بقاع متبرکه استان لرستان ۷۹۸.۸۹۴ کیلووات ساعت برق تولید می‌شود.

خبرگزاری شبستان_ خرم‌آباد؛ یکی از سیاست‌های جدید سازمان اوقاف و امور خیریه  ایجاد درآمد پایدار برای بقاع متبرکه است.

امامزادگان و بقاع متبرکه از طریق عوائد و نذورات مردمی اداره می‌شوند و بودجه مصوب دولتی ندارند به همین دلیل و با توجه به سیاست‌های سازمان اوقاف به منظور ایجاد درآمد پایدار برای بقاع متبرکه، یکی از راهکارها، استفاده از طرح خرید تضمینی ۲۰ ساله وزارت نیرو است و بر این اساس، احداث نیروگاه‌های خورشیدی تولید برق کوچک مقیاس (پشت بامی) در ۱۲ بقعه در دستور کار اوقاف استان قرار گرفت.

تولید ۷۹۸.۸۹۴ کیلووات ساعت برق خورشیدی توسط نیروگاه های خورشیدی بقاع متبرکه لرستان

معاون بهره وری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود: طی یک دوره تقریبا پنج ساله؛ تولید ۷۹۸.۸۹۴ کیلووات ساعت برق خورشیدی توسط نیروگاه های خورشیدی بقاع متبرکه و موقوفات استان لرستان تولید می شود.

مسلم رضایی پور افزود: با استعانت از الطاف بیکران الهی و توجهات حضرت ولیعصر عج،   از اواسط سال ۱۳۹۸ تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲، تقریبا طی یک دوره تقریبا پنج ساله، مجموعا ۷۹۸.۸۹۴ کیلو وات ساعت برق، معادل ۷۹۸/۸۹۴ مگاوات ساعت، از نیروگاه های خورشیدی بقاع متبرکه و موقوفات استان لرستان تولید و وارد مدار شده است.
 
وی در تشریح این میزان تولید انرژی خورشیدی نیروگاه های احداثی در بقاع متبرکه، موقوفات و مساجد استان لرستان گفت:در سال ۱۳۹۸ با تعداد ۴ پروژه نیروگاه خورشیدی مجموعا ۶.۶۰۵ کیلو وات ساعت برق تولید شده است.

رضایی پور بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ با تعداد ۸ پروژه نیروگاه خورشیدی مجموعاً ۱۲۵.۵۱۲ کیلووات ساعت تولید شده است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ با احداث تعداد ۹ پروژه نیروگاه خورشیدی مجموعا ۲۴۰.۶۳۹ کیلووات ساعت ودر سال ۱۴۰۱ با تعداد ۱۰ نیروگاه خورشیدی، مجموعا ۲۰۴.۸۲۸ کیلو وات ساعت تولید شده است.

رضایی پورافزود:  در سال ۱۴۰۲ با تعداد ۱۲ نیروگاه خورشیدی مجموعا ۲۲۱.۳۱۰ کیلو وات ساعت تولید داشته ایم، که البته طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، به دلیل برخی مشکلات تعمیر و نگهداری افت راندمان تولیدی را به نسبت داشته ایم.

رضایی پور ادامه داد: با توجه به اینکه، آمار فوق با احتساب نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلووات موقوفه مدنی آستان مقدس امامزاده قاسم ع شهرستان ازنا بوده، از مجموع ۷۹۸.۸۹۴ کیلو وات ساعت برق خورشیدی تولید شده، مقدار ۵۵۳.۸۴۰ کیلووات ساعت مربوط به این نیروگاه و مابقی تولید، به مقدار ۲۴۵.۰۵۴ کیلو وات ساعت، مربوط به تولید سایر نیروگاه های خورشیدی ۵ کیلو وات احداثی در بقاع متبرکه و موقوفات استان بوده است.

رضایی پور در تشریح مقدار برق تولیدی نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلووات موقوفه مدنی آستان مقدس امامزاده قاسم ع شهرستان ازنا گفت:این نیروگاه خورشیدی، در اواخر مهرماه سال ۱۳۹۹ به صورت ویدئو کنفرانس توسط حجت الاسلام خاموشی نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و مسولین استانی و محلی وارد مدار شده شده و طی یک دوره تقریبا چهار ساله، به تفکیک؛ در سال ۱۳۹۹ به میزان ۷۰.۰۸۰ کیلووات ساعت، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۸۳.۶۴۰ کیلو وات ساعت، در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۴۰.۴۴۰ کیلووات ساعت و در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۵۹.۶۸۰ کیلو وات ساعت برق تولید شده است.

معاون بهره وری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان ادامه داد: طی یک دوره تقریبا چهارساله، مجموعا ۵۵۳.۸۴۰ کیلو وات ساعت، معادل ۵۵۳/۸۴۰ مگاوات ساعت تولید برق داشته است.

معاون بهره وری اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان افزود؛ اجرای پروژه های نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس در بقاع متبرکه و موقوفات استان لرستان، با تلاش ها و پشتیبانی های حجت الاسلام طباطبایی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان و همکاری های شرکت توزیع برق و رده های شهرستانی اوقاف و امور خیریه،   با رویکرد افزایش بهره وری موقوفات و مولد سازی منابع راکد موقوفات و به منظور کمک به رونق تولید و انرژی پاک و تجدید پذیر، انجام شده و هم اکنون شاهد نتایج این اقدامات جهادی و خدمات موقوفات به عموم مردم، در سطح استان هستیم.

اداره کل اوقاف استان لرستان آمادگی کاملی برای جذب کمک‌های خیرین و واقفان برای مشارکت در اینگونه طرح‌ها را دارد و اگر افرادی بخواهند از این طریق به بقاع متبرکه کمک کنند، می‌توانند به ادارات اوقاف استان مراجعه کنند.

کد خبر 1771116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha