لازمه تمدن سازی عبور درست از مسئله زن و حجاب است

 حجت الاسلام ساجدی گفت: امروزه مسئله زن و حجاب مسئله تمدنی تلقی می‌شود و حرکت به سمت تمدن اسلامی نیازمند آن است که بتوان از مسئله زن درست عبور کرد به گونه‌ای که هم او را ترقی داد و هم به دام غرب نیفتد و یکی از چالش‌های پیش رو در این زمینه چالش نظری و فلسفی است.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزارش شبستان، حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در نشست هم اندیشی پیرامون مسئله حجاب، چالش ها و راهکارها که امروز (پنجشنبه، ۱۴ تیرماه) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: افراد در غرب به بی‌حجابی متمایل‌تر هستند و برای داشتن بنیان فکری، عقلانی، منطقی و مباحث نظری باید جامعه و جوانان را از مباحث نظری اشباع کرده و سطح فرهنگ را ارتقا دهیم چرا که جنگ فرهنگی جنگ نظام‌های فکری و ارزش‌ها است.
وی با بیان اینکه اگر در این میدان موفق نشویم شاهد تبعات فرهنگی آن در جامعه خواهیم بود بر اساس تاکید اسلام به مسئله حجاب یادآور شد: حجاب مقدمه شخصیت بخشی، امنیت، رشد و شکوفایی و حرکت به سمت تمدن اسلامی است.
 عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: امروزه مسئله زن و حجاب مسئله تمدنی تلقی می‌شود و حرکت به سمت تمدن اسلامی نیازمند آن است که بتوان از مسئله زن درست عبور کرد به گونه‌ای که هم او را ترقی داد و هم به دام غرب نیفتد و یکی از چالش‌های پیش رو در این زمینه چالش نظری و فلسفی است و در غرب اندیشه فلسفی و نظری بر وضعیت فرهنگی آنها تاثیرگذار بوده به همین دلیل بنا به نظریات خود اندیشمندان غربی انقلاب جنسی در غرب وجود آمده است.
 حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه باید بین مباحث نظری و فرهنگ، فرهنگ اسلامی با تمدن اسلامی پیوند ایجاد کرد، گفت: نگاه به زن باید از حالت جزئی جدا شده و باید نگاه کلان اجتماعی به او شود و  بنا به نظریه اندیشمندان غربی، زن در غرب به تدریج دچار چالش جدی شده و تمدن غرب را دچار تزلزل کرده است که ریشه آن در انقلاب جنسی مشهود است.
 به گفته وی باید نگاه تمدنی به حجاب و زن وجود داشته باشد و با حرکت در مسیر اسلام و شکوفایی زن بتوان با درس گرفتن از اتفاقات غرب مسیر درست را دنبال کرد.
 وی تاکید کرد: برای پرداختن به مقوله حجاب چالش و راهکارهای پیش رو باید چند مرحله را طی کرد که بخشی ناظر به مباحث معرفتی و بخش وظایف نهادها است حجاب در کشور متاثر از وضعیت فرهنگ داخل بوده و این فرهنگ نیز متاثر از فرهنگ جهانی‌ است و از عوامل مهم و موثر در وضعیت فعلی، فرهنگ جامعه است و آثار حوادث به وجود آمده در غرب به تدریج در ایران نیز دیده شده‌است.
 عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: حجاب در غرب تحولات زیادی را طی کرده و بر اساس نظریه اندیشمندان غربی و به طور خاص به سمت انقلاب جنسی رفته است  که یکی از عوامل مهم این انقلاب جنسی  فرهنگ غرب بوده که متاثر از شرایط فکری و فرهنگی موجود در غرب است.
حجت الاسلام ساجدی یادآور شد: بعد از وقوع انقلاب جنسی اندیشمندان غربی به تحلیل نشسته و متوجه شدند راه فراری ندارند و پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد تحولات و تفکرات مدرنیسم و تجددگرایی از عوامل دخیل در این مهم بوده و مدرنیسم از عواملی است که باعث شده به تدریج در غرب وضعیت فعلی و انقلاب جنسی اتفاق بیفتد که از این طریق شاهد آسیب‌های روانی و خانوادگی در غرب هستیم.
 وی به اوج الحاد در قرن بیستم در غرب اشاره کرد و گفت: دیدگاه فلسفی و ضد دین از عوامل مهم و اثرگذار در الحاد غرب است.
ساجدی با بیان اینکه نظریات علوم مباحث نظری و فکری می‌تواند در تحولات اجتماعی اثرگذار باشد اظهار کرد: از یک سو اندیشه فلسفی مدرنیسم و نظریه فروید و از طرفی هم کنار رفتن تدریجی دین از جامعه بسترساز ایجاد انقلاب جنسی در غرب شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به رشد تکنولوژی در غرب، کشورهای شرقی مانند ایران و ... تحت تاثیر این فرهنگ قرار گرفته و فکر می‌کنند عامل موفقیت غرب در تکنولوژی، وضعیت فرهنگی موجود است و به همین دلیل به این سمت کشانده می‌شوند و بر این اساس افرادی که در کشور از بعد نظری از بی حجابی دفاع می‌کنند متاثر از اندیشه‌های غربی هستند.

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام دکتر محمدجواد اصغری، عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام نیز در نشست هم اندیشی پیرامون مسئله حجاب چالش ها و راهکارها، اظهار کرد: تذکر به تک تک افراد جامعه، دستگیری افراد کم حجاب و... نشان دهنده عدم آشنایی با ادبیات جامعه مدرن است و به این ترتیب به بلوغ انسان‌ها توهین می‌شود.

وی از چالش‌های پیش رو به چالش حجاب با دین و حوزه دینی، حکومت و سیاست و مباحث انسان شناسی اشاره کرد و گفت: چالش حجاب با حکومت بحث بسیار جدی است و در حوزه حکمرانی اولین اشکال این است که اگر اهرم قدرت در اختیار حکمرانی نبود چه کاری می‌توان برای حکم حجاب انجام داد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی عالی امام رضا علیه السلام اولویت حکم برای حکومت را از دیگر چالش‌ها برشمرد و اظهار کرد: چرا باید این مهم در اولویت حکومت باشد با توجه به اینکه حکومت اسلامی وظایف متعدد دارد و حکومت اسلامی دیگر وظایف را رها کرده و این مورد را در اولویت اول خود قرار داده است تا جامعه را به لحاظ ظاهر اسلامی و پوشش و حجاب را برای زنان الزام آور کند.

به گفته وی به غیر از اولویت قرار دادن این موضوع، قانونی کردن این مهم توسط حکومت با ابزار قدرت بر اساس چه معنایی انجام شده و آیا بر اساس منابع فقهی مبنایی برای آن وجود دارد و صرف نظر از چالش‌های قبل، مُدلی که حکومت این الزام را عملیاتی می‌کند مانند استفاده از گشت ارشاد، فعالیت های نیروی انتظامی مورد قبول برای مردم نیست.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام تاکید کرد: ابتدا بدون قانون با مردم مقابله می‌شود و بعد موارد تبدیل به قانون شده که این اقدامات ناشی از خلاهایی است که حکومت با وجود ادعا، برای اجرای قوانین اسلامی در عمل دارد و در اجرا با تناقض مواجه است.

کد خبر 1771118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha