اگر اقتصاد را تقویت کنیم جمعیت هم اضافه می شود

نوری با اشاره به اهمیت احیای اقتصاد روستا و ایجاد بازار فروش برای تولید کنندگان، گفت: اگر اقتصاد را تقویت کنیم قطعا جمعیت هم اضافه خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، یوسف نوری-استاندار مازندران در آیین ایجاد ۱۰هزار فرصت شغلی در دولت سید محرومان، اظهار کرد: دیروز روز دماوند بود، مردمان این دیار همچنان دماوند، راسخ و برافراشته در تمامی عرصه‌ها از تولید تا خدمت حضوری افتخارآفرین دارند، افتخار ما هم دریافت ابلاغ از شهید جمهور برای خدمت‌گزاری به مردم این استان است.

وی افزود: زمانی ما را به سمت مصرف‌گرایی می‌بردند در حالی که در این انقلاب تولید را جهاد بزرگ می‌دانند، یکی از شئونات افتخارآفرینی است که ما شاهد جلوه‌ای از آن هستیم.

نوری خاطرنشان کرد: بیشترین بیکاران ما دانشگاهیان هستند چون هنوز فرهنگ مصرف‌گرایی وجود دارد، دانشگاه ما باید کارآفرین تربیت کند.

استاندار مازندران با اشاره به ایجاد ۱۰هزار فرصت شغلی با ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار، گفت: الحمدالله این اتفاق در دولت سیزدهم رقم خورد.

این مسئول ضمن تقدیر از مردم مازندران به‌خاطر مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: دولت آیت الله رییسی با اجرای تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ زمینه‌ها را برای کاهش نرخ بیکاری فراهم کردند کار خوبی بود که انجام دادند، در سال ۱۴۰۲ شاهد آمار خوبی در زمینه اشتغالزایی بودیم نرخ بیکاری اینجا تقلیل پیدا کرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها به میزان ۱۰۱ همت بوده است، اگر این پرداخت‌ها هدفمند باشد می‌توانیم شاهد حذف بیکاری باشیم، براساس تبصره ۱۸ دو هزار میلیارد تومان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای مشاغل خانگی خرد و کوچک پرداخت شده که سهمیه امسال ما هم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

نوری تاکید کرد: عملکرد اشتغال ما براساس شاخص‌های کشوری ۶۳ هزار نفر بود از تعهدمان که ۴۸هزار نفر بود بیشتر محقق شد که نشان از همکاری بانک‌ها دارد.

استاندار مازندران با اشاره به وجود مکتب غذا در ایران و ظرفیت‌های موجود در مازندران، بیان کرد: اما از این ظرفیت استفاده نکردیم، ۳هزار و ۱۱۶ نان در ایران داریم که نشان از وجود تمدن در کشور دارد اما مصرف ما مصرف نان‌های دیگران است.

این مسئول با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش ضریب جینی به سمت صفر بوده‌ایم، از عدم وجود زنجیره از تولید تا فروش برای این کارآفرینان، گفت: تعاون روستانی نباید انبارهایش را اجاره بدهد، باید پایانه‌هایی در تعاونی‌ها ایجاد شود تا کار انتهای زنجیره را با کمک بانک‌ها انجام دهند.

وی گفت: تولیدکننده ما نباید دغدغه مواد اولیه، تولید و فروش را داشته باشد، تولید به اندازه نرخ بالای تسهیلات سود ندارد، در محصول برنج وقوع به واسطه سیل خساراتی وارد شد، روستایی برنج را بیمه نمیکند اما وقتی این سکو ایجاد شود انتهای زنجیره بیمه میکند.

نوری اضافه کرد: تولیدکننده نباید بازار و فروش را بلد باشد ما باید تسهیلگری و اجرا را برعهده بگیریم، باید بازارهای واقعی و مجازی برای عرضه محصولات تولیدکننده داشته باشیم، کار ایجاد زنجیره الان در بحث گوشت مرغ شروع شده و امیدواریم به سایر زنجیره‌ها منجر شود.

استاندار مازندران بیان کرد: ما چوب داریم صنعتگر هم داریم، در بحث ارائه به بازار نهادهای مسئول باید تلاش کنند، چون این تولیدکنندگان خرد میتوانند چرخ اقتصاد را به حرکت در بیاورند.

این مسئول تاکید کرد: برای رونق بوم‌گردی باید در روستا بوم‌گردی ایجاد کرد تا سود آن به روستا برسد، کشاورزی و دامپروری نیز هم هست، کارهایی انجام دهیم که مردم هم در روستا باشند، اینکه روستایی آسفالت شده مدرسه ندارد خطرناک است.

وی تصریح کرد: اگر اقتصاد را تقویت کنیم قطعا جمعیت هم اضافه خواهد شد، دولت سیزدهم ۱۰هزار کارگاه نیمه فعال و راکد را با بیش از ۲هزار همت فعال کرد، باید اقتصاد روستا را به حرکت دربیاوریم، مازندران ۳هزار و ۵۰۰ روستا دارد که اگر تامین باشند قطعا شاهد جهش تولید با مشارکت مردم خواهیم بود.

کد خبر 1771130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha