واقعه مباهله برای مردم به ویژه جوانان تبیین شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: به واقعه مباهله روز پیروزی اهل بیت(ع) بر دشمنان توجه و برای افراد به ویژه جوانان تبیین شود.

به گزارش خبرنگار شبستان از همدان، آیین اختتامیه دومین همایش ملی مباهله امروز با حضور مهمانان خارجی و کشوری در مجتمع فرهنگی و هنری فردوسی تویسرکان برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام ناصری؛ پژوهشگر و یکی از اساتید دانشگاه کشور افغانستان، حجت الاسلام سید موسی حسینی مجد؛ امام جمعه تویسرکان، محمد مهدی مفتح؛ نماینده مردم شهرستان تویسرکان در مجلس، مسعود ویژه؛ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان و سایر مدعوین حضور داشتند.

مسعود ویژه در این مراسم ضمن خیرمقدم به مهمانان با بیان اینکه این محفل به نام و یاد اهل بیت(ع) است گفت: مباهله اتفاق تاریخی ارزشمند در تاریخ اسلام است که مورد غفلت واقع شده است؛ یک جشن و پیروزی بزرگ اسلام که باید به آن توجه خاصی داشت.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقداماتی در کشور از سوی آقای انسانی در توجه به مباهله شکل گرفته که جای قدردانی دارد گفت: تفکر و موضوع تمدنی مباهله حائز اهمیت است که شاید اهمیت آن از گرامیداشت این واقعه هم بالاتر باشد.

وی بیان کرد: وقتی تمدن نوین اسلامی مطرح می‌شود مواجهه تفکری مطرح است و مباهله رویارویی دو تفکر بوده که یکی برگفته از انقلاب اسلامی در راستای تمدن نوین اسلامی و دیگری تفکر غرب است و   امیدواریم تفکر تمدن نوین اسلامی پیروز است.

واقعه مباهله برای مردم به ویژه جوانان تبیین شود

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه طبق دیدگاه‌های غربی در سالهای اخیر مواجهه تفکر غرب با انقلاب اسلامی شکل گرفته  که پیروزی از آن انقلاب اسلامی خواهد بود گفت: مباهله از این حیث اهمیت دارد و باید با نگاه تفکری و تمدنی نسبت به آن اقداماتی انجام شود که سال گذشته با همت آقای مفتح در شهرستان تویسرکان همایشی در این زمینه برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دبیرخانه علمی همایش مباهله در تویسرکان شروع به فعالیت کرد و امسال مقالاتی در این بخش قابل ارائه است عنوان کرد:قطعا در سالهای آینده ظرفیت علمی وجود دارد که به طور خاص به مباهله بپردازیم.

ویژه با بیان اینکه امیدواریم مباهله در سالهای آینده خیلی باشکوه‌تر برگزار شود  عنوان کرد: از دست‌اندرکارانی که سبب شدند این رویداد بزرگ در تویسرکان رقم بخورد قدردانی می‌کنم.

مباهله محور وحدت میان مسلمانان شیعه و سنی است

حجت الاسلام سید رحمت الله ناصری نیز گفت: مباهله واقعه تاریخی بین پیامبر مکرم اسلام(ص) و مسیحیان نجران است که از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید مورد تبیین قرار گیرد.

این استاد دانشگاه افغانستان به ضرورت اتحاد شیعه و سنی در ایستادگی جبهه حق بر جبهه کفر تاکید کرد و گفت: محمد ادریس شافعی اشعار زیبایی در مورد مودّت اهل بیت(ع) و امیرالمومنین(ع) سروده است که مورد توجه است؛ دوست داشتن علی(ع) و اهل بیت(ع) سپری در برابر آتش جهنم است.

وی با اشاره به اینکه وجود مقدس امیرالمومنین علی (ع) وصی، خلیفه، جانشین پیامبر مکرم و برگزیده خداوند متعال راه نجات است و در مباهله اشاره شده است افزود: حضرت فاطمه(س) حقوق بالایی در اسلام داشتند که در آیه مباهله به این موضوع پرداخته شده است.

واقعه مباهله برای مردم به ویژه جوانان تبیین شود

وی با اشاره به اینکه خداوند در آیه ۶۱ سوره آل عمران به مباهله می‌پردازد و می‌فرماید: پس هر که با تو درباره او (عیسی) پس از آنکه بر تو (به واسطه وحی، نسبت به احوال وی) علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

حجت الاسلام ناصری با اشاره به اینکه خداوند در این آیه حق را اثبات و ناحق را باطل می‌داند گفت: معنای لغوی مباهله به معنای رها کردن و قید و بند را آزاد کردن از چیزی است و در اصطلاح این است که اگر دو طرف روی موضوعی از دین و اسلام مجادله دارند و هیچ کدام زیر بار نمی‌روند، طرفین جمع شوند و به مباهله بپردازند و در مقابل خداوند متعال راز و نیاز کنند و باطل را به جزا و حق را به اثبات برسانند.

وی با بیان اینکه در آیه مباهله پیامبر (ص) امیرالمومنین(ع) را از وجود خود و جانشین خود می‌دانند که در کتاب‌های اهل سنت و شیعه نیز به این مهم اشاره شده است افزود: در احادیث اهل سنت نقل شده که بعد از قضیه فتح خیبر به دست امیرالمومنین(ع) پیامبر(ص) روی سخن به امیرالمومنین(ع) می‌کند و می‌فرمایند که یا علی تو از من ارث می‌بری و من از تو ارث می‌برم و یا امیرالمومنین نسبت تو به من همان نسبتی است که هارون به موسی داشت و تو وصی و جانشین من هستی.   

این استاد دانشگاه کشور افغانستان در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کرد و خواستار توجه هر چه ببشتر به واقعه مباهله شد.

واقعه مباهله برای مردم به ویژه جوانان تبیین شود

امام جمعه شهرستان تویسرکان نیز با بیان اینکه خداوند متعال از ابتدای اسلام اهل بیت(ع) و انوار مقدس آنها را حفظ کرده و در هر برهه‌ای نیز اسلام با نور اهل بیت(س) اسلام روشن‌تر شده است اظهار کرد: یکی از آیاتی که در تراز مقام اهل بیت(ع) اهمیت داده می‌شود، آیه مباهله است و فرمانده این میدان نیز رسول اکرم(ص) و لشکر میدان اهل کسا هستند.

حجت الاسلام سید موسی حسینی مجد با بیان اینکه فضیلت وجود امیرالمومنین(ع) یعنی نفس و جان پیامبر که در مباهله بیان شده است گفت: در خصوص اهل بیت  پیامبر(ص) نیز نکاتی در آیه مباهله وجود دارد و ما واقعا از نعمت مباهله غافل ماندیم و باید حقانیت و فضلیت آن را بیان کنیم اما کوتاهی کردیم.

وی با بیان اینکه این همایش می‌تواند زمینه‌ای برای پرداختن به مباهله و توجه به نکات مورد غفلت در آن باشد افزود: با آیه مباهله ثابت شده است که امامت از نسل دختر پیامبر(ص) بوده است.

 امام جمعه شهرستان تویسرکان با بیان اینکه نام مقدس اهل بیت(ع) آبروی شیعیان است و چقدر زیباست سخنرانان و برجستگان ما در ماه محرم و صفر در راستای بصیرت افزایی به ویژه در بین جوانان و نوجوانان به آیه مباهله بپردازند عنوان کرد: میدان‌داری خانم‌ها در سیاست و اجتماع نیز در مباهله پرداخته شده که از نقش حضرت زهرا(س) به خوبی در آن بیان شده است.

وی با بیان اینکه امروز برخی‌ها که به دنبال کسب رای هستند می‌گویند حق و جایگاه را به دختران و زنان برمی‌گردانیم در حالی که ۴۵ سال از انقلاب خانم‌ها با حفظ حجاب و عفت جایگاه‌های مختلفی داشته‌اند و دارای حقوق ویژه بوده‌اند خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) محور فعالیت‌های اجتماعی سیاسی زنان در میدان مباهله و در زمان امامت امیرالمومنین (ع) بودند که باید به این موضوع بپردازیم. حجت الاسلام حسینی مجد از شهید رئیسی گفت و با بیان اینکه شهید جمهور همه وجودش برای مردم بود که مقام معظم رهبری در وصف ایشان فرمودند که آیت الله رئیسی شعارهای انقلاب را زنده کرد ادامه داد: امیدواریم ما راه این شهیدات را طی کنیم و در مسیری قرار گیریم که روح بلند شهدا از ما خشنود شود.  

واقعه مباهله برای مردم به ویژه جوانان تبیین شود

محمد مهدی مفتح نیز گفت: برگزاری همایش مباهله در دولت قبل مخالفت می‌شد اما در شهید رئیسی مورد موافقت قرار گرفت.

نماینده مردم تویسزکان در مجلس شورای اسلامی  افزود: مباهله حادثه بزرگی است که در تاریخ اسلام واقع شده و می‌تواند جشن بزرگی برای ما شیعیان باشد.

وی با بیان اینکه در مباهله حقانیت اعتقاد و مذهبمان را می‌بینیم که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است گفت: افتخاری است که همایش مباهله در سرزمین ولایی تویسرکان برگزار می‌شود که امیدواریم در سالهای آینده نیز همچنان برگزار و به مباهله توجه خاصی شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برگزاری همایش مباهله پیگیری‌هایی در دولت قبل و از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد سابق داشتم و مخالفت‌هایی شد اما در دولت شهید رئیسی استقبال صورت گرفت و دستور دادند که برگزار شود عنوان کرد: زحمت برگزاری این همایش به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان واگذار شده و آقای دکتر ویژه و معاونان ایشان به طور جدی در برگزاری باشکوه این همایش ورود کردند که جای قدردانی دارد.

وی با تاکید به اینکه امیدواریم همایش مباهله هر سال قوی‌تر و عمیق‌تر برگزار شود گفت: حوزه علمیه تویسرکان در خصوص مباهله ورود جدی داشته باشد و به این مهم توجه خاصی کند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم جشن حقانیت مذهبمان را هر سال باشکوه‌تر قبل از ورود به ماه محرم و صفر برگزار کنیم.

دبیر علمی همایش مباهله در همدان نیز ضمن تبریک ایام ذی الحجه اظهار کرد: دومین همایش ملی مباهله در امتداد همایش سال گذشته برگزار شد اما همایش امسال رنگ و بوی علمی دارد.

 مسعود معینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مباهله که آن را مظهر اقتدار ایمان می‌دانند گفت:

مسیر مبارکی برای اهداف این همایش طی شده که مهمترین آن مشخص شدن جایگاه رخداد مباهله برای اساتید و دانشجویان بوده است.

واقعه مباهله برای مردم به ویژه جوانان تبیین شود

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با اعضای هیات علمی در برگزاری همایش مباهله عنوان کرد: در این راستا کمیته علمی برگزار و محورهای آن همایش تعیین شد تا توسط اداره فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و مرکز همایش‌ها و کنفرانس‌های بوعلی سینا برگزار شود.

دبیر علمی همایش مباهله در همدان با تاکید به اینکه با هم‌اندیشی کمیته علمی همایش در ۶ محور دین و مذهب، فقه و حقوق اسلامی، جامعه‌شناسی و رسانه، علوم سیاسی، روانشناسی و موضوع آزاد مرتبط با مباهله برگزار شد گفت: این همایش نخستین همایش علمی مباهله در کشور است که با دریافت مقالات از اساتید و دانشجویان همراه بوده که قبلا همایش‌ها چارچوب مقالات را نداشت.

وی با بیان اینکه مقالات این همایش در چهار پایگاه استنادی معتبر نمایه می‌شود افزود: قرار است مقالات در چهار سایت از جمله پایگاه سیویلیکا، سمپزیا، کنسرسیوم محتوای ملی و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی نمایه شود.

معینی با اشاره به اینکه تفاهمنامه‌ای از سوی کمیته علمی همایش با یکی از نشریات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی همدان منعقد شد تا این مقالات در آن مجله چاپ شود گفت: پس از فراخوان این همایش تعداد ۲۰ مقاله  جذب شد که ۱۵ مقاله پذیرفته شده و تنوع موضوعات را دارد و دارای گستره جغرافیایی و کشوری است.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی کمیته داوران همایش ۴ مقاله با امتیاز بالا برای سخنرانی در این مراسم انتخاب شد و ۱۰ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود خاطرنشان کرد: در برگزاری همایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری، حوزه علمیه، دانشگاه سید جمال و ... همکاری داشتند که قدردان هستیم.

دبیر علمی همایش مباهله در همدان با اشاره به اینکه امروز قصد داریم دبیرخانه دائمی همایش مباهله را در تویسرکان رونمایی کنیم و با برنامه‌ریزی دقیق همایش بین‌المللی را در سال‌های آتی خواهیم داشت گفت: امروز در حاشیه این همایش نمایشگاه کتاب نیز برگزار شده و علاقمندان می‌توانند کتاب‌هایی را در خصوص مباهله تهیه کنند.

کد خبر 1771157

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha