اراده ایران و ترکیه توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور است

کیهان ترکمن اوغلو گفت: توسعه روابط در حوزه توریسم، انرژی، تجارت، مبارزه با تروریسم و نیز ارتقای سطح همکاری و هماهنگی دو کشور ایران و ترکیه در تشکیلات‌های بین‌المللی از مسائل مورد پیگیری ما خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با اربعین شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور، شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیأت همراه، نشست تخصصی سیاست همسایگی در دولت شهید رئیسی با حضور احزاب، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه برگزار شد.

حسن حبیب الله زاده، سفیر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود با اشاره به کلان راهبرد سیاست همسایگی در دولت سیزدهم بر عزم راسخ شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در بهبود روابط با کشورهای همسایه تأکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با اشاره به همکاری‌های نزدیک دو کشور در حوادث و سوانح طبیعی و کمک‌هایی که در مواقع ضروری ایران و ترکیه نسبت به یکدیگر داشته‌اند بر تداوم این خط همکاری‌ها تأکید کرد و افزود: سیاست همسایگی رویکرد قطعی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی کشور است.

همکاری متقابل ایران و ترکیه از دلایل حساس ثبات منطقه

کیهان ترکمن اوغلو، نماینده مجلس حزب عدالت و توسعه و رئیس هیأت دوستی ایران و ترکیه نیز در سخنانی با اشاره به اینکه مرزهای ایران و ترکیه برای قرن‌ها ثابت بوده و همین مساله نیز یکی از عوامل ثبات در خاورمیانه به شمار آمده است، همکاری متقابل ایران و ترکیه را یکی از موارد حساس و حیاتی ثبات منطقه دانست.

وی ادامه داد: خوشبختانه شاهد آن هستیم که اراده جدی در طرفین برای افزایش همکاری‌ها وجود دارد و این مهم باعث مسرت ماست.

کیهان ترکمن اوغلو با اشاره به دیدار هیأت پارلمانی دوستی ایران و ترکیه با شهید امیرعبداللهیان چند روز پیش از شهادت او گفت: در این دیدار، شاهد عزم جدی او برای تعمیق و گسترش روابط با ترکیه بودیم. این خاطره خوش از عزم آن شهید برای همیشه در ذهن ما خواهد ماند.

رئیس هیأت دوستی ایران و ترکیه تأکید کرد: توسعه روابط در حوزه توریسم، انرژی، تجارت، مبارزه با تروریسم و نیز ارتقای سطح همکاری و هماهنگی دو کشور ایران و ترکیه در تشکیلات‌های بین‌المللی از مسائل مورد پیگیری ما خواهد بود.

ایران برادر ماست

نامق کمال زیبک، وزیر سابق فرهنگ ترکیه و رئیس حزب آتا بود که با اشاره به تلاش‌های خود در دوره‌های مختلف مسئولیت برای افزایش همکاری‌ها با ایران گفت: من در رابطه با این موضوع، کتاب نیز نوشته‌ام و عنوان کتابم «آیا ایران دوست ماست؟» است. در این کتاب، نشان داده‌ام که ایران نه دوست ما که برادر ماست.

اراده ایران و ترکیه توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور است

وی ادامه داد: ایران تنها کشور در جهان است که در مقابل جهان امپریالیست مقاومت می‌کند. همین یک مورد کفایت می‌کند تا ما در کنار ایران بایستیم.

ایران و ترکیه دو نیروی پیشگام مقاومت در برابر استکبار جهانی هستند

سخنران بعدی این مراسم، حسن کوکماز جان، معاون رئیس حزب وطن و نماینده سابق ادوار مختلف مجلس بود که با اشاره به سیاست کلان مبارزه با امپریالیسم آمریکایی و صهیونیسم از سوی جمهوری اسلامی، همراهی شانه به شانه ایران و ترکیه در این مسیر مقدس را شرط اساسی دانست.

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دو نیروی پیشگام مقاومت در برابر استکبار جهانی هستند گفت: شهید رئیسی یکی از مجاهدانی بود که در برابر جریان افساد امپریالیستی – صهیونیستی استکبار جهانی مقاومت کرد.

ایران نقش عمده‌ای در امنیت منطقه دارد

مصطفی کایا، نماینده مجلس ملی ترکیه و معاون دبیر کل حزب سعادت با اشاره به وضعیت غزه بر تلاش و همکاری جدی و سازنده ایران و ترکیه تأکید کرد و افزود: در آخرین دیدار شهید رئیسی از ترکیه، ایشان در کنار مسائل همکاری‌های ایران و ترکیه، مساله فلسطین و غزه را یکی از موضوعات اساسی مذاکرات خود قرار داده بود و همین نشان دهنده عزم او برای کمک به فلسطین بود.

این نماینده مجلس با اشاره به کشتار دهها هزار نفری شهروندان بی دفاع و زخمی شدن صدها هزار نفری فلسطینیان و نیز بحران قحطی و گرسنگی حاکم بر این منطقه، همکاری نزدیک و هماهنگی میان کشورهای منطقه به ویژه ایران و ترکیه را شرط لازم برای گذر از این وضعیت دانست.

وی بیان کرد: ایران نقش عمده‌ای در امنیت منطقه دارد. همه می‌دانیم که کمک‌های بزرگ و راهبردی ایران به حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت در فلسطین بوده است که زمینه مقاومت و پایداری امروز آنها را پدید آورده است و از این نظر قدردان ایران هستیم.

در پایان این نشست، جلال زنگین، مترجم کتاب «شهید جمهور» که به خاطرات شهید رئیسی اختصاص دارد با اشاره به تاثیراتی که این کتاب به هنگام ترجمه بر او داشته است، سخنرانی شهید رئیسی در اجلاس ریاض برای دفاع از مردم غزه را تاثیرگذارترین بخش کتاب دانست.

شایان ذکر است، نشست تخصصی سیاست همسایگی در دولت آیت‌الله رئیسی با رونمایی از کتاب «شهید جمهور» به پایان رسید.

اراده ایران و ترکیه توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور است

کد خبر 1771538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha