آئین «شد ماه عزا» در روستای انجدان برگزار شد

همزمان با غروب شب اول ماه محرم، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان با عنوان «شد ماه عزا» در روستای تاریخی، مذهبی انجدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، مراسم «شد ماه عزا» از برنامه های مذهبی و آیینی مردم روستای انجدان است که نسل به نسل و سینه به سینه هر ساله با حضور اهالی با شکوه هر چه بیشتر برگزار می شود.

 روستای دارالمومنین انجدان با مردمی مومن و مذهبی همواره از دیر باز به برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی پرداخته و این برنامه ها در مناسبت های همچون ماه محرم با شور و حال خاصی برگزار می شود به طوری که اهالی این روستا از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور خود را به این انجدان رسانده و در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان شرکت می کنند.

آئین «شد ماه عزای» در روستای انجدان برگزار شد

مردم مومن و متدین این روستا چند روز مانده به ماه محرم، طی مراسمی به نظافت و غبارروبی مساجد، حسینیه ها و تکایا پرداخته و سپس با سیاهپوش کردن مساجد، حسینیه ها و کوچه های روستا آماده عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) می شوند.

آیین سیاه پوشان در روستای انجدان

آئین «شد ماه عزای» در روستای انجدان برگزار شد

مردم دارالمومنین  انجدان همچنین به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم بیرق های سیاه عزا بر در و دیوار منازل خود نصب می کنند و با پوشیدن رخت عزا و آمادگی برای پخت و توزیع نذورات به استقبال ماه محرم می روند.

در این مراسم شرکت کنندگان پارچه های مشکی، پارچه هایی که تصاویر از تمثیل سیدالشهدا(ع) و یارانش و اشعار و پیام های در رابطه با قیام امام حسین(ع) و امر به معروف و نهی از منکر بر روی آن ها نقش بسته است را با غم و اندوه بر دل در این تکایا نصب کرده و  به نظافت مسیر عبور و مرور هیئت های مذهبی می پردازند.

آئین «شد ماه عزای» در روستای انجدان برگزار شد
 

اهالی روستای انجدان با فریاد یا حسین (ع) بیرق های عزای حسینی را بر گنبدهای مساجد نصب کرده و کودکان و نوجوانان نیز به تهیه علم، کتل، طبل و سنج و زنجیر برای شرکت در هیئت های عزاداری این روستا پرداخته و با این کار فرا رسیدن ماه محرم را اعلام و از این روز به عزاداری و نوحه سرایی در غم شهادت آن امام مظلوم و یاران با وفایش می پردازند.

«شد ماه عزا» آیینی سنتی در روستای انجدان

آئین «شد ماه عزای» در روستای انجدان برگزار شد

 همزمان با غروب آخرین روز ماه ذی الحجه و شب اول ماه محرم مردم این روستا در مقابل تکیه مرحوم حاج آقا سعید تجمع کرده و با برگزاری مراسم تحت عنوان «شد ماه عزا» به خواندن اشعاری در رابطه با آغاز ماه عزای حسینی پرداخته و با نواختن طبل و سنج در قالب کاروان غم به سمت حسینیه های محل خود حرکت و اعلام ماه عزا می کنند.

عزادارن با ورود به خیمه عزای حسینی به اقامه نماز مغرب و عشاء پرداخت و پس از قرائت زیارت عاشورا برای صرف شام شب اول محرم به حسینیه می روند.

آئین «شد ماه عزای» در روستای انجدان برگزار شد

مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) هر ساله با شکوه خاصی در ۵مسجد، ۳ حسینیه و تکیه مرحوم حاج آقا سعید از سادات این روستا برگزار می شود.

پخش نذورات از رسوم ویژه انجدان

آئین «شد ماه عزای» در روستای انجدان برگزار شد


 اهالی روستای انجدان طی برنامه ریزی خاصی به تهیه نذورات و توزیع آن در بین عزاداری می پردازند و با برپایی سفره های نذری از عزاداران پذیرایی می کنند.

روضه خوانی در شب ها و روزهای ماه محرم از مهمترین برنامه های این ماه است که هر شب قبل از حرکت هیئت مذهبی در حسینیه های این روستا برگزار می شود.

برپایی تعزیه واقعه عاشورا و شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش از دیگر برنامه های این دهه است که هر روز عصر در ماه محرم  توسط تعزیه خوانان که هر یک نقشی از شهدای کربلا را بر عهده دارند خوانده می شود.

آیین مذهبی و سنتی چغچغه زنی در روستای انجدان اراک

آئین «شد ماه عزای» در روستای انجدان برگزار شد

آیین مذهبی و سنتی چغچغه زنی از دیگر آیین های کهن این روستا است که همزمان با یازدهمین روز ماه محرم در روستای انجدان اراک برگزار می شود.

این مراسم که در فهرست میراث آثار معنوی کشور به ثبت رسیده هر سال با شکوه خاصی در روزهای نهم و یازدهم ماه محرم در روستای انجدان برگزار می شود و مردم این خطه با شرکت پرشور در این مراسم، ارادت خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش بیان می کنند.

کد خبر 1771618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha