وحدت در سرزمین مسجد و مناره زیر بیرق امام حسین(ع)

محرم با صدای نوحه می‌آید و سرزمین مسجد و مناره عزادار حسین می‌شوند و از شهر و روستاها گرفته تا لباس‌های بزرگ و کوچک رنگ سیاه به خود گرفته و همه با هم در خیمه‌گاه حسینی همدل و همراه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، سلام بر محرم، ماهی که حکایتی غریب دارد و هر سال تازه‌تر از سال قبل حضور عاشقان مکتب ابا عبدالله‌الحسین را در برنامه‌های عزاداری به تصویر می‌کشد.

سلام بر محرم، ماهی که از نخستین لحظه آغازش اشک را از دیدگان جاری و دل‌ها را عزادار حسین می‌کند.

سرزمین مسجد و مناره عزادار حسین است

صدای نوحه از آسمان شهر مسجد و مناره به گوش می‌رسد، نوحه‌ها سر داده می‌شود و عزاداران بر سینه می‌کوبند، در این هوای دلتنگی نمی‌توان حسین را از یاد برد او که مظهر وحدت مسلمانان است و شیعه و سنی را در کنار هم گرد هم می‌آورد و هر کدام به نوعی برای حسین عزادار می‌شوند.

از حسینیه‌ها وهیئات شهرهای کردستان صدای مدیحه‌سرایی به گوش می‌رسد، ایستگاه‌های صلواتی در گوشه و کنار شهر برپا می‌شوند، عزاداران رخت سیاه بر تن کرده‌اند.

محافل قرآنی اهل سنت نیز به یاد حسین و یاران باوفایش برپا می‌شود تا ثوابش را به ابا عبدالله الحسین هدیه دهند.

نخستین روز محرم در کردستان همراه می‌شود با آیین طشت‌گذاری که در شهر سریش‌آباد با حضور عزاداران و پیرغلامان به اجرا در می‌آید، آیینی به قدمت ۵۰۰ سال که داخل مسجد توسط ریش سفیدان چندین طشت پر از آب می‌شود و ۷۲ سیب سرخ داخل طشت گذاشته می‌شود و آب و سیب داخل طشت‌ها بین حاجتمندان تقسیم می‌شود.

سرزمین مسجد و مناره عزادار حسین است

برگزاری گردهمایی کودکان عاشورایی در روزهای نخست محرم نیز از برنامه‌های دیگر کردستان است تا کودکان آداب محرم را بیاموزند و به یاد حسین دور هم جمع شوند.

سرزمین مسجد و مناره عزادار حسین است

همایش شیرخوارگان حسینی دیگر آیین مردمان کردستان است که در نخستین جمعه محرم همزمان با سراسر کشور به یاد کودکانی که در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند، به اجرا در می‌آید و مادران و کودکان میهمان این  همایش می‌شوند 

گل گیران بیجار دیگر آیین محرم در کردستان است، شهری که ساکنانش دارای ترکیبی از ترک، کرد، شیعه و سنی است و همه این مردم زندگی مسالمت‌آمیزی را کنار هم تجربه می‌کنند و در ایام محرم آیین گل گیران را در روز عاشورای حسینی برگزار می‌کنند، آیینی که در آذر ماه سال ۱۳۹۱ در فهرست ملی کشور به ثبت رسید.

سرزمین مسجد و مناره عزادار حسین است

در این آیین عزاداران با مالیدن گل بر سر و صورت خود نهایت غم و اندوهشان را به صاحب کربلا ترسیم می‌کنند.

عاشورا که می‌شود کردستانی‌ها علاوه بر دسته جات عزاداری که توسط اهل تشیع انجام می‌شود، گرفتن روزه توسط اهل تسنن و نذر اهدای خون توسط عزاداران کردستانی نیز گوشه‌ای دیگر از آیین ورسوم مردم این سرزمین را به تصویر می‌کشد.

سرزمین مسجد و مناره عزادار حسین است

شعرا و ادبای اهل سنت ارادتشان را در وصف امام حسین با شعر بیان کرده‌اند، یکی از شاعران کرد اهل سنت شیخ رضا طالبانی است که در وصف امام حسین شعری سروده که در ذیل می‌آید.

لافت از عشق حسین است و سرت بر گردن است، عشق بازی سر به میدان وفا افکندن است، گر هواخواه حسینی ترک سر کن چوم حسین، شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است.

بی‌شک آیین و رسوم ایام محرم در کردستانی که به سرزمین مسجد و مناره معروف است وحدت و انسجام میان اهل تشیع و اهل تسنن را نمایش می‌دهد و تابلویی از ارادت عاشقانه مردم این دیار به سرور و سالار شهیدان را برای نسل‌های آینده به یادگار می‌گذارد.

کد خبر 1771792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha