محرم بهترین فرصت برای رفع فاصله میان مسجد و هیأت است

حجت الاسلام علم الهدی با تأکید بر هم‌افزایی و همراهی مساجد و هیئات در عزاداری‌های محرم، گفت: جلسه‌ای که ما را در مدار  شعور حسینی قرار ندهد، هدفدار نیست. مسجدی‌ها باید مسجد، حسینیه و هیأت را به قرارگاه فرهنگی برای اعتلای اهداف اسلامی تبدیل کنند.

حجت الاسلام «سیدمحمدباقر علم‌الهدی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان بر لزوم تعامل و همکاری هیأت های مذهبی با مساجد تاکید و بیان کرد: تعامل و عدم موازی کاری میان مسجد و هیأت موجب می شود که آنها با هدف و رویه مشترک برنامه های مناسکی را دنبال نمایند، چراکه اگر میان هیأت و مسجد فاصله بیفتد و دیوار بی اعتمادی ایجاد شود، بدون شک پیامدهای نامطلوبی را برای مخاطبان شرکت کننده در مراسم های عزاداری در پی خواهد داشت.

این کارشناس مذهبی با اشاره به شعار امسال هیئات مذهبی یعنی «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند»، تصریح کرد: این شعار احساس تکلیف همگان را نسبت به تلاش برای ترویج و گسترش آموزه های اهل بیت(ع) و معارف اسلامی بیشتر می کند و موجب نزدیک شدن دل های مومنین می شود، بنابراین همکاری و تعامل هیأت و مسجد علاوه بر اینکه شور و شعور حسینی را تقویت می کند، نقشه راهی برای اهالی مسجد و هیأت است تا برای رسیدن به مسیر اصلی با هم یکسان و یکسو شوند.

 وی بر لزوم معرفت بخشی مخاطبان در برنامه های عزاداری مساجد تاکید کرد و ادامه داد: روضه‌خوانی و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانشان در مساجد باید زمینه معرفت بخشی مخاطبان را فراهم کند و عزاداری و سینه‌زنی صرف در مجالس عزاداری منجر به کسب معرفت نمی شود، عزاداری ایام محرم در مساجد باید موجب تبیین مباحث اعتقادی و پاسخگویی به شبهات شود.

حجت الاسلام علم الهدی ابراز کرد: اگر ارتباط میان مسجد و هیأت تقویت شود، بدون شک در هم افزایی میان این دو مجموعه تاثیرگذار خواهد بود و موجب افزایش شور و شعور حسینی می شود، زیرا که جلسه ای که ما را در مدار  شعور حسینی قرار ندهد، هدفدار نیست. اهالی مسجد باید مسجد، حسینیه و هیأت را به عنوان قرارگاه فرهنگی برای اعتلای اهداف بلند اسلامی قرار دهند.

مدیر حوزه علمیه قاسم بن الحسن(ع) اضافه کرد: در شرایطی که دشمن از هر موقعیت و فرصت برای تبلیغ علیه دین استفاده می‌کند، خطبا و مداحان باید با برنامه‌های جذاب گرایش نوجوانان و جوانان را به مساجد تقویت و در کنار برپایی محافل و مجالس عزاداری امام حسین(ع) در این ماه باید به اهداف قیام عاشورا توجه کنند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: نهضت حضرت ابا عبدالله (ع) حاوی پیام ها، عبرت ها و درس های مهمی برای ما است و حضرت(ع) با قیام خود به ما نشان داد که زنده ماندن نباید به هر قیمتی صورت گیرد و باید هر جا که لازم باشد در برابر بی عدالتی، ستمگری و فسادانگیزی ایستاد و از مجالس حسینی بهره داری کافی و وافی را بُرد.

کد خبر 1771983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha