مراسم انتقال عَلَم عزای امام حسین(ع)؛ به حسینیه انجدان برگزار شد

همزمان با سومین روز از ماه محرم مردم روستای انجدان بر اساس آیین قدیمی عَلَم عزای اباعبدالله الحسین(ع)؛ که نماد پرچم اسلام است را طی مراسمی از محل نگهداری به حسینیه انتقال دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک،‌ مراسم انتقال علم عزای سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که نماد پرچم اسلام است و در کویش محلی به آن "علم کشان " می گویند، با حضور گسترده عاشقان و دوستداران اباعبدالله الحسین(ع) انجام شد.

بنا بر این گزارش در ایام محرم مراسم عزاداری، روضه خوانی، پخش نذری، تعزیه خوانی، علم گردانی، نخل گردانی و حرکت هیئت های مذهبی با حضور گسترده اهالی روستاو همچنین حضور عزاداران از جای جای نقاط ایران در این روستا برگزار می شود.

مراسم انتقال عَلَم عزای امام حسین(ع)؛ به حسینیه انجدان برگزار شد

برگزاری مراسم آغاز ماه محرم با عنوان «شد ماه عزا»، با حضور روحانی روستا و پیرغلامان از جمله برنامه های است که همزمان با شب اول محرم هنگام غروب آفتاب برگزار می شود که در این مراسم اهالی روستا با تجمع در مقابل تکیه حاج آقا سعید به عزاداری و قرائت اشعاری در رابطه با آغاز ماه عزاداری سید و سالار شهیدان پرداخته و با نواختن سنج و دهل و طبل در قالب کاروان عزاداری از کوچه های روستا عبور کرده و تا مسجد و حسینه علی ابن ابیطالب علیه السلام این روستا عزاداری و سینه زنی می کنند و همزمان با اذان مغرب به مسجد رسیده و به اقامه نماز جماعت می پردازند.

در این روستا همچون سایر نقاط برنامه عزاداری ، سخنرانی، مداحی و حرکت هیئت های مذهبی، پخش نذورات و ... با حضور همه اهالی و حتی کردشگران که برای بازدید از این روستای تاریخی و گردشگری می آیند برگزار می شود.

علم کشان یا انتقال علم به حسینیه

مراسم انتقال عَلَم عزای امام حسین(ع)؛ به حسینیه انجدان برگزار شد

در روز سوم ماه محرم که به روایتی مصادف با روز ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا است مردم روستای انجدان بر اساس آیین و سنت گذشتگان  بعد از اتمام روضه خوانی در قالب کاروان غم به سمت محل نگهداری علمی که نماد عزاداری امام حسین علیه السلام است و از اشیای تاریخی و قدیمی است حرکت می کنند.

در این آیین سنتی اهالی روستا در مسیر حرکت هیئت، به ذبح گوسفند، پخش نذورات و اسفند و گلاب پرداخته و شرکت کنندگان  نیز با خواندن اشعاری در غم شهادت امام حسین (ع) به نوحه خوانی و عزاداری می پردازند.


عَلَم نمادی از علمداری حضرت عباس (ع)

مراسم انتقال عَلَم عزای امام حسین(ع)؛ به حسینیه انجدان برگزار شد

عَلَم یکی از وسایل نمادین در عزاداری عاشورا است و عَلَم روستای انجدان دارای چوبی به بلندی پنج متر که سر پنجه ای برنجین دارد و با پارچه های رنگی، قیمتی تزیین شده است و مردم روستا نیز به یاد عَلَم حضرت عباس(ع) و اینکه نمادی از پرچم اسلام است ارادت خاصی به آن دارند.

 پس از رسیدن هیئت عزاداری به محل نگهداری عَلَم که آن را که یک هفته قبل از آغاز ماه محرم  با گلاب شسته و با پارچه های متبرک مشکی و سبز تزئین کرده اند، با سلام و صلوات و قرائت اشعار و اذکار مذهبی به حسینه انتقال می دهند.

مراسم انتقال عَلَم عزای امام حسین(ع)؛ به حسینیه انجدان برگزار شد

این مراسم تا هنگام اذان ظهر به طول می انجام و هیئت عزاداری بعد از اینکه این علامت را به جای مخصوص خود رساندند برای اقامه نماز ظهر و عصر آمده شده و پس از اقامه نماز بر سر سفره نذری می نشینند.

در بعد از ظهر هر روز نیز مراسم تعزیه خوانی در این مکان برگزار می شود و شبیه خوانان در هر روز واقعه شهادت یکی از یاران امام حسین علیه السلام را به تصویر می کشند.

حضور گسترده نسل جوان در مراسم عزاداری سالار شهیدان خنثی کننده توطئه‌های دشمنان است 

مراسم انتقال عَلَم عزای امام حسین(ع)؛ به حسینیه انجدان برگزار شد

محمدرضا پاکباز، امام جماعت روستا ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به اهمیت جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: تبیین فرهنگ و معارف دینی و اسلامی در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ایام محرم و صفر فرصت مناسبی برای این امر است.

ایسان در خصوص برپایی عزاداری سید و سالار شهیدان در روستای انجدان، افزود:  روستای انجدان از دیر باز در راستای برپایی مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان پیشگام بوده است و با برگزاری مراسم عزاداری، روضه خوانی و تعزیه به تبیین فرهنگ عاشورا و زنده نگه داشتن این واقعه عظیم پرداخته است.

مراسم انتقال عَلَم عزای امام حسین(ع)؛ به حسینیه انجدان برگزار شد

وی خاطر نشان کرد: اهالی روستای انجدان با برگزاری مراسم های عزاداری در روز و شب های ماه محرم؛ قرائت زیارت عاشورا، اقامه نماز جماعت، طبخ غذای نذری و توزیع آن در بین اهالی، برپایی تکیه های عزاداری و حرکت هیئات عزاداری عشق و ارادت خود را حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش نشان می دهند.

تبیین سیره و منش ابا عبدالله الحسین علیه السلام

مراسم انتقال عَلَم عزای امام حسین(ع)؛ به حسینیه انجدان برگزار شد

امام جماعت روستای انجدان  بر تبیین سیره و منش ابا عبدالله الحسین علیه السلام و قیام ایشان در بین افراد جامعه تاکید کرد و گفت: برگزاری مجالس عزاداری و حضور گسترده جوانان و نوجوانان در این مراسم بهترین فرصت برای بیان اهداف امام حسین علیه السلام از قیام است.

امام جماعت مسجد علی بن ابیطالب روستای انجدان اضافه کرد: نسل جوان و نوجوان جامعه اسلامی باید هر چه بیشتر با این فرهنگ متعالی آشنا شده و آن را در زندگی خود بکار گیرد چرا که این فرهنگ ضامن سعادت و سلامت آنها می شود.

مراسم انتقال عَلَم عزای امام حسین(ع)؛ به حسینیه انجدان برگزار شد

وی با اشاره به اینکه اقامه نماز، احیا امر به معروف و نهی از منکر و استحکام دین نبی مکرم اسلام از مهمترین اهداف قیام ابا عبدالله الحسین علیه السلام است، اظهار داشت: این امور باید امروز بیش از پیش در جامعه به ویژه در بین نشل جوان و نوجوان تبیین شود.

ایشان در ادامه به توطئه‌های فرهنگی دشمنان اشاره کرد و بیان کرد: همین حضور گسترده و عاشقانه جوانان و نوجوان در نماز جماعت، برنامه های مذهبی و هیئات مذهبی خنثی کننده توطئه‌های دشمنان است.

کد خبر 1772072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha