اذان یکی از عوامل باز دارنده افراد از گناه و بدی است

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه اذان، این آوای نیکو یکی از عوامل باز دارنده افراد از گناه و بدی است گفت: تأثیر افزون‌تر این عمل در ایجاد تحوّل در جوامعی دیده می‌شود که این کلمات پرمعنا را می‌شنوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، آیت الله رسول فلاحتی_ نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، امروز در نشست ستاد اقامه نماز و بنیاد مهدویت حضرت مهدی موعود(عج)، اذان را یکی از شعائر الهی دانست که باید از گلدسته های مساجد پخش شود.  

وی با بیان اینکه این سنت از دیرباز و صدر اسلام رواج داشت که در اوقات شرعی، اذان از مساجد پخش می‌شد تا مومنین و مومنات برای اقامه نماز اطلاع یافته و حضور پیدا کنند افزود: اذان در اسلام مقدّمه اقامه نماز است و جنبه اعلامی دارد.

آیت الله فلاحتی تصریح کرد: کسی که اذان را می شنود، مثل این است که مژده وصل و اجازه ورود به حریم ذکر و یاد خدا را یافته است ازین رو، این آوای نیکو یکی از عوامل باز دارنده افراد از گناه و بدی است.

وی اذعان کرد: تأثیر افزون تر این عمل در ایجاد تحوّل در جوامعی دیده می شود که این کلمات پرمعنا را می شنوند.

آیت الله فلاحتی به اهمیت و جایگاه نماز و نمازگزار در اسلام اشاره کرد و گفت: نماز یک فریضه مهم و اصلی در دین اسلام است که به عنوان دومین رکن اسلام به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی برای فرهنگ سازی مقوله نماز در جامعه تلاش بسیاری دارد و در احادیث آمده از ائمه اطهار (ع) متوجه می‌شویم که نماز نقش ستون را در بنای اسلام ایفا می‌کند و بدون آن اسلام نمی‌تواند پایدار بماند.

آیت الله فلاحتی در ادامه با بیان اینکه امام حسین(ع) برای حفظ و احیای دین خدا قیام کرد، به وقایع روز عاشورا اشاره و خاطر نشان کرد: امام حسین(ع)، حتی در روز عاشورا نماز اول وقت برگزار کرد و توصیه کردند که اگر دین ندارید آزاده باشید.

وی همچنین برجسته‌ترین اثر نماز را رسیدن به آرامش روحی و روانی دانست و اظهار کرد: نماز یاد خدا را در دل زنده می‌کند و یاد خدا ریشه تمام خوبی‌ها و زیبایی‌ها است که باعث آرامش دل می‌شود.

آیت الله فلاحتی، یکی از اهداف مهم امام حسین(ع) در قیام عاشورا را اقامه احکام الهی و دستورات دین مبین اسلام برشمرد که از میان آن ها، اقامه نماز در نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) نمایانگر است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز همواره بر اهمیت نماز به خصوص در قشر جوان تاکید دارند، به ویژگی های یاران امام زمان(عج) اشاره کرد که هرگز مستحبات را ترک نمی‌کنند و ادامه داد: ما برای پی بردن به این اندیشه نیازمندیم تا به واکاوی مفهوم مهدویت و معانی گوناگون آن بپردازیم.  

آیت الله فلاحتی خاطر نشان کرد: مهدویت، اندیشه و باوری است که مورد پذیرش و اعتقاد همه مسلمان بوده و به عنوان یک حقیقت دینی- اسلامی قلمداد می‌شود.

کد خبر 1772124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha