برای بچه‌ها با قصه و کتاب از عاشورا حرف بزنیم

اینکه در لایه‌های پیدا و پنهان واقعه کربلا کودکانی بودند و چه سرنوشتی قسمت‌شان شده هر کدامش داستانی پر فراز و فرود دارد که بهتر است جذاب و تاثیرگذار برای بچه‌ها تعریف شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، بهترین زبان برای انتقال مفاهیم بزرگ به کودکان استفاده از زبان داستان یا قصه گویی است.


ماه محرم است و کودکان زیادی همراه والدینشان به هیأت ها رفته و در مساجد و حسینه ها در لابه لای شیطنت های کودکانه گاهی به سخنرانی ها و نواها و روضه ها گوش می دهند و سیاهپوشی در و دیوار و لباس تن آدم ها برایشان هزاران هزار سوال ایجاد می کند.

چیزی که شاید پیشتر مادرها در لالایی های شبانه به آنها گفته اند و با تربت امام حسین(ع) کام نوزادشان را باز کرده اند اما تعریف مفهمومی این اتفاق و رویداد چیز ساده ای نیست که در باور کودکانه فرزندانمان عمیق نقش ببندد ازین رو تلاش برای انتقال درست این مفاهیم باید درست و حساب شده باشد.

اینکه در لایه های پیدا و پنهان واقعه کربلا کودکانی بودند و چه سرنوشتی قسمتشان شده هر کدامش داستانی پر فراز و فرود دارد که بهتر است جذاب و تاثیرگذار برای فرزندانمان تعریف کنیم و چه بهتر که این راه را با «یار مهربان» تجربه کنیم. از این رو، سراغ یکی از کارشناسان فرهنگی استان رفتم که مدت هاست در حوزه کتاب کودک و نوجوان فعالیت می کند و خود نیز دستی بر قلم دارد.

کودکان را از طریق کتاب با مفاهیم عاشورایی آشنا کنیم


فهیمه ایمانی_ مروج کتاب کودک و نوجوان در گفت و گوبا خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان با اشاره به اینکه انتخاب کتاب های مناسب برای کودکان و نوجوانان همیشه یکی از دغدغه های والدین بوده است افزود: قبل از هر چیز والدین باید بدانند که، کتاب خوب را چطور بشناسیم؟ آیا هر کتاب خوبی برای فرزند ما مناسب است؟ چطور خلاقیت او را در این زمینه پرورش دهیم؟ و سوالات بسیاری که در این زمینه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مروجان کتاب، مشاوران خوبی در این زمینه هستند گفت: کتاب های کودک و نوجوان با توجه به ویژگی های ادبی خاص خود مناسب روحیات این سنین هستند اما باید دقت کنیم که آیا هر کتابی که برای آن‌ها نوشته می‌شود این ویژگی را به صورت تمام و کمال در خود دارد؟

ایمانی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که باید این دغدغه برای والدین ایجاد شود که، با توجه به ویژگی های فرزند خود و میزان مطالعه او از طریق مروجان کتاب با بهترین کتاب های بازار نشر کتاب آشنا شوند.

وی خاطر نشان کرد: اهل مطالعه بودن والدین عامل موثری در شناخت درست دنیای مطالعاتی فرزندان توسط والدین است و در واقع، والدین برای پرورش خلاقیت کودک باید بتوانند دنیای قصه را از کتاب ها به زندگی کودک بیاورند و در واقع خود نقش تسهیلگری کتاب را ایفا کنند.



نقش موثر والدین اهل کتاب در انس فرزندان با کتاب

ایمانی، به نقش موثر والدین اهل کتاب در انس فرزندان با کتاب اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال حضور کودک در کتابخانه ها و کتابفروشی ها، عامل مهمی در ایجاد علاقه به کتاب در کودک است.



والدین باید بتوانند سلیقه مطالعاتی کودک را به مسیر درست هدایت کنند

وی با اشاره به اینکه والدین همراه کودک در فضاهای کتاب فروشی و کتابخانه ای هستند، نه مروجان کتاب‌ بیان کرد: پس والدین باید بتوانند سلیقه مطالعاتی کودک را به مسیر درست هدایت کنند و این امر جز از طریق مشورت با مروجان کتاب و اهل کتاب بودن والدین، محقق نخواهد شد.



کودکان را از طریق کتاب با مفاهیم عاشورایی آشنا کنیم

ایمانی در ادامه با توجه به اینکه امسال روز ادبیات کودک و نوجوان(۱۸ تیر) همزمان با ماه عزاداری برای سید الشهدا و یاران عظیم الشانشان قرار گرفت اظهار کرد: خوب است کودکان را از طریق کتاب با مفاهیم عاشورایی آشنا سازیم.

کودکان را از طریق کتاب با مفاهیم عاشورایی آشنا کنیم


وی گفت: کتاب «هدیه بادامک» از خانم «کلرژوبرت» توسط انتشارات سوره مهر و بخش کودک و نوجوان مهرک منتشر شده است که این کتاب با روایت داستانی به مفهوم مهم «ایثار» پرداخته است.

ایمانی همچنین افزود: این کتاب در زمینه ایثار می‌تواند به سوالات کودکان پاسخ دهد و ارتباط بخشی مفاهیم متعالی انسانی با زندگی کودک، دستاورد مهم این کتاب به شمار می‌رود.

کودکان را از طریق کتاب با مفاهیم عاشورایی آشنا کنیم


وی در ادامه کتاب «مقتل حسینی نوجوان» از «علی شعیبی» را دیگر کتاب بسیار خوب برای نوجوانان معرفی کرد و گفت: این کتاب توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است و روایت بسیار ساده و پرکشش دارد که از ولادت امام حسین(ع) تا قیام ایشان را طرح بحث می‌کند.

ایمانی اضافه کرد: این کتاب همچنین به وقایع کربلا و ثواب عزاداری برای ایشان می پردازد و برای هیئت های نوجوانی و مقتل خوانی بسیار مناسب است و سبب شناخت کامل نوجوان از وقایع کربلا می‌شود.

کد خبر 1772126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha