قضات میانجی‌گری و سازش را بر رأی دادن مقدم کنند

حجت‌الاسلام صادقی خطاب به قضات و وکلا و...بر تلاش برای ایجاد سازش بین مراجعینی که با هم اختلاف دارند، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام  هادی صادقی، عصر چهارشنبه(۲۰ تیر) در همایش منطقه ای "نقش داوری حرفه ای در نظام قضایی و حقوقی کشور" که با حضور روسای کل دادگستری د معاونین شورای حل اختلاف استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان در دانشگاه آزاد برگزار شد؛ مسیر امام حسین علیه السلام را مسیر صلح و بخشش عنوان و تأکید کرد: باید بین مومنین رحمت وجود داشته باشد.
معاون قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مردم در پویش‌های صلح و گذشت شرکت کنند؛ از نجات ۴۲۲ نفر از چوبه دار در پویش "به عشق امام رضا می بخشم" خبر داد و در خطاب به قضات و وکلا و...بر تلاش برای ایجاد سازش بین مراجعینی که با هم اختلاف دارند، تاکید کرد.

قضات میانجی‌گری و سازش را بر رأی دادن مقدم کنند


وی با افزودن این نکته که اصل اساسی در داوری صلح و سازش است نه رأی دادن؛ اظهار کرد: هر چند داوری کار سختی است اما سعی کنید طرفین را آشتی دهید که یکی از شاخص‌های مهم در امتیازبندی داوران، میزان صلح و سازشی است که برقرار کردند.
حجت‌الاسلام صادقی همچنین خواستار تبیین فواید صلح و سازش در جامعه شد و افزود: در ابتدا میانجی‌گری کنید و اگر مجبور به صدور رای شدید، دادنامه را با دقت تنظیم کنید ضمن اینکه دغدغه ما نباید کاهش پرونده به هر قیمتی باشد بلکه حل مسئله مردم باشد که رضایت آنان برای ما مهم است.

قضات میانجی‌گری و سازش را بر رأی دادن مقدم کنند


حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان نیز واگذاری امور مختلف به مردم را یکی از سیاست‌های قطعی نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: شاید کمتر به نظر می‌آمد قوه قضائیه بتواند خدمات خود را به مردم واگذار کند اما با برنامه ریزی های خوب و دقیق در دو دهه اخیر، آثار و برکات آن نمایان شده به گونه ای که اکنون امر قضاوت که مهمترین رسالت قوه قضائیه است، با تشکیل شوراهای حل اختلاف و داوری به مردم واگذار شده است.

قضات میانجی‌گری و سازش را بر رأی دادن مقدم کنند


حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان هم با برشمردن ویژگی‌های یک داور حرفه‌ای از جمله علم و عقلانیت و انگیزه گفت: داور باید نگاه دلسوزانه هم داشته باشد.
محسن مقدس، معاون داوری و میانجی گری مرکز حل اختلاف کشور با اشاره به جذب دو هزار داور حرفه‌ای در کشور؛ از رویکرد قوه قضائیه مبنی بر حرکت به سمت داوری‌های تخصصی خبر داد.
گفتنی است؛ ۱۳۱ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که ۸۹ مورد آن برگزیده شده و منتشر می‌شود.
رونمایی از پوستر "به عشق امام حسین می بخشم" و افتتاح مدرسه عالی مهارتی حقوق در دانشگاه آزاد واحد حاج قاسم سلیمانی کرمان در حاشیه این همایش انجام شد.

کد خبر 1772283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha