بازار داغ نذری و عرض ارادت مردم چهارمحال‌وبختیاری به امام حسین (ع)

در ایام محرم بازار پختن نذری‌ها در سرتاسر استان چهارمحال‌وبختیاری داغ می‌شود و هرکس برای نشان‌دادن ارادت خالصانه خود به امام حسین (ع) با پهن کردن سفره غذا در خانه، مسجد و توزیع در میان اهالی محل نذر خویش را ادا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان چهارمحال‌وبختیاری، در ایام محرم بازار پختن نذری‌ها در سرتاسر استان چهارمحال‌وبختیاری داغ می‌شود و هرکس برای نشان‌دادن ارادت خالصانه خود به امام حسین (ع) با پهن کردن سفره غذا در خانه، مسجد و توزیع در میان اهالی محل نذر خویش را ادا می‌کند.

خانم‌ها یک طرف و آقایان طرف دیگر صف کشیده‌اند در صف نذری همه جور آدمی هست از پزشک که با خودرو چندین میلیاردی آمده است گرفته تا بانوی سالمندی که نای راه‌رفتن ندارد و به‌زور و زحمت با واکر خود از انتهای صف کم‌کم به جلوی در خانه می‌آید.

بچه‌های محل می‌گویند؛ کربلایی مهدی راننده ماشین سنگین است؛ اما سفره‌دار و سفره‌انداز و دستگیر است و هر سال از اول محرم سفره می‌اندازد و عزاداران را نذر می‌دهد تا تاسوعا که در خانه‌اش به روی هر رهگذری باز است و دیگ‌های نذری را در حیاط خانه‌اش ردیف کنار هم گذاشته است.

صدای هم همه افراد داخل حیاط خانه در کوچه شنیدنی است که کربلایی بلند می‌گوید امسال «چند من برنج» را آب ریخته‌اند و هر کدام از همسایه‌ها و اهل فامیل «کبلایی» (کربلایی) برای نذر ظهر تاسوعا یک طرف کار را گرفته‌اند.

بازار داغ نذری و عرض ارادت مردم چهارمحال‌وبختیاری به امام حسین (ع)

تعدادی از جوانان اهل محل نیز علامت ۱۱ زبانه ساخت نجف‌آباد را که با پرهای سرخ و سبز تزیین شده است از نیسان آبی پیاده می‌کنند و روبرو در خانه کربلایی می‌گذارند تا از همان جا عزاداری را شروع کنند.

دراین‌بین البته برخی هم به گرفتن دو سه بسته غذای نذری یا رفتن به خانه‌های دیگری که نذری دارند نیز اقدام می‌کنند که نذر را برای سایر اعضا خانواده خود که موفق به حضور در عزاداری نشده‌اند ببرند.

همه ساله با فرارسیدن ماه محرم و به‌خصوص در دهه اول محرم رسم پسندیده تهیه و توزیع نذری حسینی و اطعام نیازمندان در همه مناطق گسترش پیدا می‌کند.

در این روزها برخی از مردم علاوه بر برپایی محافل عزاداری برای سیدالشهدا به تهیه و طبخ انواع غذا در قالب نذری می‌پردازند و با گستردن سفره نذری در محافل عزاداری و یا توزیع غذا در کوچه‌های شهر در عزای امام حسنی (ع) شرکت می‌کنند.

بازار داغ نذری و عرض ارادت مردم چهارمحال‌وبختیاری به امام حسین (ع)

در چهارمحال‌وبختیاری نیز پخت و توزیع نذر حسینی در دهه اول محرم پررونق‌تر از همیشه است در مناطق مختلف استان موکب‌ها و آشپزخانه‌های برای جمع‌آوری و توزیع نذری برپا شده است.

حتی در کوچه‌ها سفره‌های حسینی در روضه‌های خانگی و محله‌ای و هیئت‌های عزاداری گسترده می‌شود و دورتادور، آن همه می‌نشینند تا از اطعام و نذری اباعبدالله حسین (ع) بهره‌مند شوند.

نسل به نسل توزیع نذر حسینی

داوود قاسمی با اشاره به اینکه طبخ ناهار ظهر عاشورا از چندین نسل گذشته بین اهالی این منطقه شهرکرد رواج داشته است، می‌گوید: خیرین از ابتدای ماه محرم با جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای روز ظهر عاشورا اقدام می‌کنند و همه عزاداران اباعبدالله حسین در روز عاشورا بعد از اجرای مراسم عزاداری و اقامه نماز ظهر عاشورا با نذری طبخ شده اطعام می‌شوند.

رئیس هیئت حضرت ابالفضل (ع) مسجد اعظم اشکفتک شهرکرد افزود: بیش از سه دهه گذشته این سنت در این منطقه رواج دارد و همه‌شب‌های دهه اول محرم تهیه و توزیع غذای نذری بین عزاداران انجام می‌شود.

به گفته وی، خیرین و هیئت‌امنای این هیئت با همکاری همدیگر از روزهای ابتدای ماه محرم در تدارک شام برای عزاداران اباعبدالله حسین می‌شوند و هر شب با اجرای برنامه‌های مختلف از جمله اقامه نماز مغرب و عشا، زیارت عاشورا، سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزاداری پرداخته و در پایان برنامه نیز میهمان سفره اباعبدالله حسین می‌شوند.

وی اظهار داشت: همه ساله در روز عاشورا پنج هزار پرس غذا تهیه و توزیع می‌شود و هر شب نیز بیش از یک هزار و ۵۰۰ پرس غذا تهیه و توزیع می‌شود.

بازار داغ نذری و عرض ارادت مردم چهارمحال‌وبختیاری به امام حسین (ع)

به عشق امام حسین (ع) نذری می‌دهیم

یکی از مسئولان هیئت سفره‌خانه اهل‌بیت (ع) شهرکیان نیز می‌گوید: از یک دهه گذشته با کمک خیرین شهر و همچنین خیرین همشهری ساکن سایر استان‌ها سفره اطعام حسینی در مساجد و تکایای شهر برپا می‌شود.

شهرام ندیمی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال هر شب یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار پرس غذا بین عزاداران شهر توزیع شود.

یکی از اهالی شهرکیان که همه ساله در روز عاشورا حلیم برای پذیرای از هیئت‌های عزاداری تهیه می‌کند، نیز می‌گوید: پخت پنج دیگ حلیم برای پذیرای از هیئت‌های عزاداری در روز عاشورا از سال‌های گذشته توسط پدربزرگ ما انجام می‌شد.

سبز علی بقایی افزود: همه ساله این سنت را با تلاش اعضای خانواده اجرا می‌کنیم و هیئت‌های عزاداری روز عاشورا در منزل شخصی دعوت برای اطعام هستند.

بازار داغ نذری و عرض ارادت مردم چهارمحال‌وبختیاری به امام حسین (ع)

پویش اطعام و احسان حسینی در چهارمحال‌وبختیاری

علاوه بر نذرهای مردمی و هیئتی که در بین عزاداران توزیع می‌شود از سوی برخی از ارگان‌ها نظیر کمیته امداد امام نیز غذای نذری در بین نیازمندان توزیع می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به فعال‌شدن آشپزخانه‌های اطعام حسینی در سراسر استان، گفت: پویش اطعام و احسان حسینی در استان آغاز شد.

جاسم محمدی افزود: این پویش همزمان با ماه محرم و صفر و باهدف کمک به تامین بخشی از معیشت نیازمندان استان آغاز شده است.

به گفته وی، پویش اطعام حسینی در قالب تهیه، طبخ و توزیع غذای گرم و احسان حسینی در قالب تهیه، بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان اجرا می‌شود.

وی افزود: مردم نیکوکار استان می‌توانند نذورات خود را با شماره‌گیری کد دستوری #۰۳۸*۸۸۷۷* و یا از طریق شماره کارت‌بانکی ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۳۰۴۱۲ نزد بانک ملی به دست نیازمندان برسانند.

محمدی با اشاره به راه‌اندازی تعداد ۷۳ آشپزخانه اطعام حسینی در سراسر استان طی ماه‌های محرم و صفر پارسال، گفت: در ایام محرم و صفر سال گذشته بیش از چهارهزار بسته معیشتی با هزینه بیش از ۱۰ میلیارد ریال پنج هزار پرس غذای گرم با هزینه بیش از ۳۶ میلیارد ریال با مشارکت مردم نیکوکار استان و خیران تهیه و به دست نیازمندان رسید.

بازار داغ نذری و عرض ارادت مردم چهارمحال‌وبختیاری به امام حسین (ع)

سفره اطعام حسینی در ۴۵ بقعه متبرکه چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری نیز به آغاز طرح بصیرت عاشورایی در ۴۵ بقعه متبرکه همزمان با ماه محرم در امامزادگان و بقاع متبرکه استان اشاره کرد و گفت: هر شب در حاشیه برگزاری این سوگواره و برپایی مراسم عزاداری سفره اطعام حسینی در بقاع متبرکه شاخص استان گسترده می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن امیری افزود: در این طرح برنامه‌های عزاداری به همراه اطعام‌دهی به عزاداران از محل اجرای نیت موقوفات و کمک خیران در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان انجام می‌شود.

بازار داغ نذری و عرض ارادت مردم چهارمحال‌وبختیاری به امام حسین (ع)

توزیع اقلام دولتی بین هیئت‌های عزاداری

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری نیز گفت: همزمان با ایام ماه محرم و صفر برای حمایت از هیئت‌های عزاداری توزیع اقلام غذایی از جمله برنج، گوشت، مرغ و شکر به قیمت دولتی آغاز شد.

حجت‌الاسلام مهدی طاهری افزود: در سال جاری ۸۰ تن گوشت قرمز، ۱۱۵ تن گوشت مرغ، ۸۰ تن شکر، ۲۳۰ تن برنج به قیمت دولتی بین هیئت‌های مذهبی و روضه‌های خانگی توزیع می‌شود.

وی اظهار داشت: به‌منظور ساماندهی اطلاعات و یکپارچه‌سازی حمایت‌های سازمانی توزیع این اقلام با ثبت‌نام در سامانه مرکزی پایش اطلاعات تشکل‌های دینی (سمپات) به آدرس   sampat.sazmanheyat.ir  امکان‌پذیر است.

به گفته وی، بعد از ثبت‌نام در این سامانه صدور حواله ارزاق نیز از طریق همین سامانه امکان‌پذیر است.

کد خبر 1772284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha