به‌جای برخوردهای قهری، مسجدی‌ها را پای کار ترویج حجاب بیاوریم

حجت الاسلام موسوی متقی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، الگودهی است، گفت: بحث ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید توسط فعالین مسجدی با برنامه‌های هدفمند مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام «محمدکاظم موسوی متقی»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش تاثیرگذار مساجد در فرهنگسازی و نهادینه کردن مسئله «عفاف و حجاب» در جامعه، اظهار کرد: نامگذاری روز ۲۱ تیرماه به عنوان عفاف و حجاب به دلیل قیام مردم مشهد در اعتراض به حرکت های ضددینی و غیرشرعی رضاخان بوده است که منجر به شهادت جمعی از مومنین  شد، از همین روی می توان گفت که همان گونه که مسجد گوهرشاد منشأ حرکت های مردمی علیه بی‌حجابی شد، می تواند در ترویج و فرهنگ سازی این موضوع مهم هم نقش اثرگذاری ایفا نماید.

مدیرکل اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: عفاف و حجاب به عنوان وسیله ای مهم در جهت اصلاح ساختار فکری و فرهنگی جامعه به سوی معنویت محسوب می شود. بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی شود که تبلیغات جوانان را از فضای دین دور نکند، از آنجا که مسجد پایگاه تبلیغ دین و مظاهر دینی است به دلیل حضور همیشگی مردم در مسجد می تواند در تربیت اسلامی، معرفت بخشی به انسان ها و دوری آنها از انحرافات هم نقش مهمی ایفا کند.

 وی تأکید کرد: یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، الگودهی است، به همین جهت  مساجد می توانند در الگودهی بویژه به دختران نوجوان نقش اثرگذاری ایفا نمایند، بنابراین فعالان مسجدی باید با همفکری و مشارکت در اثر بخشی مساجد در جذب بیشتر جوانان، تامین بهداشت روحی و روانی خانواده ها تلاش کنند و در مرحله بعدی برای ترویج این موضوع مهم اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام موسوی متقی با بیان اینکه اهالی مسجد، غالبا خود را ملزم به رعایت حجاب می دانند، ابراز کرد: بحث احیای امر به معروف و نهی از منکر و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید توسط فعالین مسجدی انجام شود، امروز همه کارشناسان و متخصصان این حوزه به این نتیجه رسیده اند که موضوع عفاف و حجاب با شیوه های قهری و انتظامی و امنینی جواب گو نیست، بلکه با برنامه هدفمند و فرهنگسازی می توان جامعه را به سمت رعایت عفاف و حجاب سوق داد. بنابراین آنچه  در این زمینه ضروری و مهم است، آنکه اهالی مساجد و هیئات از رفتارهای تند و غیراخلاقی به شدّت پرهیز کنند.

مدیرکل اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد: صاحبان تریبون و منبر که در جامعه دارای نفوذ کلام هستند، برای تبیین و نهادینه کردن عفاف و حجاب می بایست، خود را به ابزارهای روز در این زمینه مجهّز کنند، ابزار مهمّ بعدی، برخورداری از توانایی شایسته در بیان محتوا و برقرار کردن ارتباط صحیح و صمیمانه با مخاطب است. عفاف و حجاب و پوشش اسلامی به عنوان سرمایه‌های اصلی اجتماعی یک جامعه مطرح هستند و ترویج این فرهنگ، زمینه‌ساز و تثبیت‌کننده امنیت اجتماعی و روانی است.

کد خبر 1772302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha