سوگواره بصیرت عاشورایی در ۹۶ بقعه شاخص استان مرکزی برگزار می شود

حجت الاسلام ابراهیمی از برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۹۶ بقعه متبرکه شاخص استان مرکزی خبر داد.

حجت‌الاسلام سید مرتضی ابراهیمی، ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به برنامه های اوقاف و امروز خیریه استان مرکزی در این ایام اشاره کرد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: بقاع متبرکه شاخص استان مرکزی میزبان سوگواره بصیرت عاشورایی هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به اینکه علاوه بر این سوگواره برنامه‌های متنوع مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در جوار بقاع متبرکه برگزار می شود، افزود: برپایی خیمه های معرفت، جلسات پرسش و پاسخ با حضور روحانیون و خمیه های کودکان از برنامه های بقاع متبرکه در ایام محرم است.

وی با اشاره به اینکه سوگواره بصیرت عاشورایی با هدف اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش در ماه‌های محرم و صفر برگزار می شود، ادامه داد: این ویژه برنامه به همت و همکاری ادارات اوقاف و امور خیریه، هیات امنای موقوفات و بقاع متبرکه اجرا می‌شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه این برنامه ها از اول ماه محرم آغاز شده است و تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ مصادف(۳۰ صفر) ادامه دارد، اظهار داشت: این طرح با اجرای مراسم تعویض بیرق عزای سید و سالار شهیدان، در روز اول ماه محرم با حضور هیات‌های مذهبی و آماده‌سازی و سیاه‌پوش کردن صحن‌های مطهر و محوطه امامزادگان آغاز شده است.

همکاری ۴۲ روحانی در سوگواری بصیرت عاشورایی

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: ۴۲ روحانی در سوگواره بصیرت عاشورایی حضور و همکاری دارند و در راستای بصیرت‌افزایی و جهاد تبیین تلاش می کنند.


حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد:  هشت نفر از این طلاب از شهر مقدس قم و مابقی از حوزه‌های علمیه استان برای همکاری در سوگواره بصیرت عاشورایی شرکت دارند.

وی به اهمیت تبیین فرهنگ و جهاد تبیین اشاره کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تاکید فراوان بر جهاد تبیین دارند که ایام محرم و صفر فرصت مناسبی برای این مهم است.

۱۴ بقعه استان مرکزی میزبان همایش نوجوانان حسینی


حجت الاسلام ابراهیمی همچنین به برگزاری ویژه‌برنامه نوجوانان حسینی اشاره کرد و گفت: این همایش با عنوان «احلی من العسل» پنج‌شنبه ۲۱‌ تیر ماه، مصادف با پنجم محرم‌الحرام در ۱۴ بقعه متبرکه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، ادامه داد: ویژه‌برنامه «شیرخوارگان حسینی» نیز از دیگر برنامه ها است که  در اولین جمعه ماه محرم مصادف با ششم ماه محرم ‌همزمان با سراسر کشور در ۲۱ بقعه متبرکه استان مرکزی برگزار می‌شود.

وی همایش رهروان زینبی‌ ویژه بانوان را نیز از دیگر برنامه‌های شاخص طرح بصیرت عاشورایی دانست و گفت: این همایش مصادف با ۱۱ محرم‌الحرام در ۱۲ بقعه شاخص استان مرکزی برگزار می‌شود.


برپایی خیمه های معرفت در بقاع شاخص استان مرکزی

حجت الاسلام ابراهیمی همچنین به برپایی خیمه های معرفت نیز اشاره کرد و گفت: این خیمه های معرفت همواره در طول سال برگزار و مورد استقبال خوب مردم قرار می گیرد و در ایام محرم و صفر به صورت ویژه برپا می شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه در طرح بصیرت عاشورایی امسال۱۳ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص استان مرکزی برپا می‌شود، ادامه داد: ۳۰ هیات مذهبی نیز در طول سال در جوار بقاع متبرکه مستقرند هستند.

حجت الاسلام ابراهیمی، افزود: این هیات‌ها علاوه بر برنامه‌های هفتگی و مناسبت‌های مختلف در طول سال، در ایام محرم و صفر و مناسبت های مذهبی به صورت ویژه به برگزاری برنامه می پردازند.

برپایی محافل قرآنی در بقاع متبرکه استان


 وی برگزاری محافل انس با قرآن کریم را از دیگر برنامه این ایام دانست و اظهار داشت: برپایی نماز جماعت، مرثیه‌سرایی، مداحی، عزاداری و سینه‌زنی را از دیگر برنامه‌های این سوگواره است.

 این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه در کنار این سوگواره ۲ نمایشگاه‌ ویژه محرم در بقاع متبرکه برپا می‌شود، ادامه داد: در ایام سوگواره عاشورایی با پخش ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ پرس غذا از عزاداران پذیرایی می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، ادامه داد: توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی از محل موقوفات مرتبط در میان خانواده‌های کم برخوردار از دیگر برنامه های این ایام است.

کد خبر 1772395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha