قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس(ع)

روز موعود فرارسید و در یوم العباسی دیگری، ارادتمندان و عاشقان علمدار کربلا در دسته حسینیه اعظم زنجان با سردادن نوای «یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» جلوه ویژه‌ای از عشق و دلدادگی خود به علمدار کربلا مخابره کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، امروز هشتم محرم که «یوم العباس» نام گرفته، یادآور حماسه خروشان و به یاد ماندنی عاشقان حسینی در قالب دسته حسینیه اعظم زنجان است، روزی که سال‌هاست اقشار مختلف مردم از اقصی نقاط کشور خود را به این اجتماع عظیم می رسانند تا بگویند همچنان در زیر بیرق امام حسین(ع) هستند و تا پای جان می مانند.

همه ساله در روز هشتم محرم، موکب عزاداران حسینی حسینیه اعظم زنجان با تجمع چند هزار نفری در خیابان اصلی شهر زنجان خالق صحنه های بی بدیلی می شوند که همانندش را کمتر جایی می توان دید و گذر زمان نه چیزی از اصالت و نوای گرم و دانشین نوحه های مراسم کم می کند و نه چیزی از حضور یکپارچه پیر و جوان، دست های بر افراشته برای شفاعت از حسین (ع).

قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان با قرائت قرآن کریم ساعت ۱۴ در مسجد حسینیه اعظم آغاز شد و ساعت ۱۶ عزاداران از مقابل حسینیه به حرکت درآمدند؛ در طول دسته اراداتمندان سالار شهیدان با سردادن شاه بیت «گینه قانلار جؤشوب، یار آدی دللرده دی؛ عشق علمدارینون، پرچمی اللرده دی؛ عاشقِ فضلی یم؛ من ابوالفضلی یم؛ یا ابوالفضل ۳» که توسط استاد کلامی سروده شده است؛ پرچم های سیاه را در مسیر دسته برافراشته کردند.

عزاداری های مردمان این دیار سالهاست به دلیل یکدست و خود جوش بودن زبانزد عام و خاص در داخل کشور و حتی در سطح بین المللی است، کمتر کسی را می توان یافت که با فرا رسیدن هشتم محرم اجتماع با شکوه زنجانی ها را از نزدیک ندیده یا از رسانه های گروهی پیگیری نکرده باشد.

قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس

مردم عزادار شرکت کننده در برنامه های عزاداری حسنیه اعظم زنجان از راههای دور و نزدیک قربانی های متعددی را به عنوان نذر برای قبولی حاجات خود به حسینیه اعظم اهدا می کنند، از گوسفند گرفته تا شتر در دسته حسینیه اعظم زنجان ذبح یا به این دسته اهدا می شوند.

حضور گردشگران با قطار کاروان عشق در مراسم یوم العباس زنجان

 به منظور شرکت عزاداران حسینی از اقصی نقاط ایران در پایتخت شور و شعور حسینی، قطار گردشگری کاروان عشق ساعت ۷ صبح از تهران حرکت کرد و خادمین حسینیه اعظم از این مسافران در ۲ ایستگاه شهرستان خرمدره و قره بلاغ با تقدیم گل استقبال کردند.

این مسافران پس از صرف ناهار در دانشگاه زنجان، ساعت ۲ در مراسم سینه زنی و عزادارای یوم العباس در حسینیه اعظم زنجان حضور پیدا کردند.

هریک از مسافران دلیلی برای حضور هرساله خود در این مراسم داشتند؛ گروهی حاجت گرفته از علمدار کربلا بودند و برای ادای نذر خود در زنجان حضور داشتند، برخی هم اولین بار بود که در مراسم حضور پیدا می کردند.

قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس

راویان عشق از ۱۰ کشور، جلوه های ویژه یوم العباس را به تصویر می کشند

۹۰ عکاس و مستند ساز ملی و بین المللی برای پوشش جلوه های ویژه مراسم یوم العباس در قالب آفرینواره «راوی عشق» در این رویداد مهم حضور دارند.

عکاسان از ۱۸ استان زنجان، فارس، آذربایجان های غربی و شرقی، گیلان، ایلام، اردبیل، تهران، قزوین، خراسان رضوی، گلستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، کرمانشاه، همدان و البرز، کردستان و مازندران در این رویداد حضور دارند.

قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس

در کنار ۳۳ عکاس بومی، مجموعا ۷۸عکاس ملی و بین المللی در قالب این آفرینواره جلوه های ویژه محرم در زنجان را پوشش می دهند. در بخش فیلم کوتاه هم ۱٠ گروه ۳نفره مهمان زنجانی‌ها در یوم العباس بودند.

عکاسان از ۱۱کشور ایران، لبنان، عربستان، یمن، هندوستان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، امارات، بحرین در پایتخت شور و شعور حسینی، جلوه های ویژه یوم العباس را به جهانیان مخابره می کنند.

نویسندگان ادبیات پایداری کشور، یوم العباس زنجانی ها را ثبت می کنند

جمعی از نویسندگان ادبیات پایداری کشور به دعوت حوزه هنری استان زنجان، خاطرات مردمی در روز دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان را ثبت می کنند.

حضور راویان ادبیات پایداری در استان زنجان به منظور ثبت عزاداری‌های ماه محرم، خرده روایت‌های حسینیه اعظم و یوم‌العباس زنجان است. این نویسندگان با حضور در بین عزاداران و شنیدن خاطرات مردم پایتخت شور و شعور حسینی، این حضور را در قالب کتاب به جهانیان معرفی خواهند کرد.

قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس

نگاهی به آنچه در یوم العباس زنجان گذشت

۲۵۰ هزار بطری آب معدنی توسط حسینیه اعظم و سایر مجموعه ها تهیه و در بین عزاداران توزیع شد. علاوه بر آن ۱۵ مخزن با قابلیت شارژ در طول مسیر با تمهیدات بهداشتی تعبیه شد.

۳۰ واحد با ۴ هزار خادم افتخاری در طول دسته عزاداری به زائران و عزادارانی که از گوشه و کنار ایران و حتی کشورهای خارجی در مراسم حضور داشتند خدمات ارائه کردند.

۵۰ چادر نذورات، ۵ دفتر ثابت و تیم سیار همراه با خودروی مادحین در طول مسیر دسته عزاداری دائر بود و نذورات مردمی را جمع آوری می کردند.

قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس

ذبح قربانی در طول دسته عزاداری در ۶ ایستگاه خیام، فردوسی، سبزه میدان، انقلاب، صدرجهان، پارکینگ امامزاده و یک تیم سیار با حضور ناظرین شرعی و بهداشتی انجام شد.

مراسم عزادارای مردم پایتخت شور و شعور حسینی در روز هشتم محرم از شبکه های یک، دو، سه، چهار، شبکه قرآن، پرس تی وی، هیسپان، کوثر، العالم، خبر ۱، خبر ۲، آموزش، امید و در فضای مجازی از طریق پیامرسان های ایتا، روبیکا، سروش پلاس، آپارات، تکیه و اینستاگرام به صورت زنده پخش شد.

گوشت متبرک امسال در چهار منطقه ضلع جنوبی حدفاصل چهارراه مقدم تا میدان بسیج، ضلع غربی حدفاصل سه راه جهاد تا سه راه امجدیه، حدفاصل سعدی جنوبی تا اصغریه و تعدادی از روستاهای استان همچنین در بین خانواده های نیازمند بهزیستی، کمیته امداد و موسسات خیریه سطح شهر توزیع می شود.

در این روز از ظرفیت های دانشگاه، فرهنگی، اداری، سپاه پاسداران و منازل مسکونی همشهریان محترم با پیش بینی اسکان حدود ۶ هزار نفر در طول مدت اسکان از ۶ تا ۱۱ محرم به همراه یک وعده غذای تبرکی حسینیه اعظم با حضور مهمانانی از کشورهای مختلف آمریکا، نیجریه، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین استفاده شد.

قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس

در حوزه امداد در بخش برادران ۶۰ امدادگر و پنج پرستار و در بخش خواهران ۲۵ پرستار از نیروهای اورژانس و هلال احمر همراه با هفت آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس و ۲ موتورلانس و ۲ بیمارستان صحرائی در حاشیه مسیر دسته عزاداری مستقر بودند. در حوزه ایمنی؛ سازمان آتش نشانی شهرداری زنجان با همراهی ۱۵ آتش نشان و ۷ دستگاه خودرو از شهرداری تهران در محل مستقر شدند.

دسته عزاداری حسینیه اعظم نه فقط برای زنجانی‌ها بلکه برای همه شیفتگان مکتب حسینی از سراسر دنیا مأوایی شده تا در این عزاداری ساده و با شکوه، در اجتماع عظیم خود ندای لبیک یا حسین را سر دهند و امروز چه زیبا همه شاه بیت نوحه عاشقان حسینی  را سردادند.

صحنه هایی که در این اجتماع عظیم خلق می شود را در هیچ جایی نمی توان دید، ضجه های مادران برای همنوایی با غم حضرت فاطمه زهرا(س) و مردانی که بر سر و سینه خود می زنند و اشک می ریزند. آری اینجا در پایتخت شور و شعور حسینی، عشق به علمدار کربلا موج می زند.

قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس

امروز زنجانی ها حماسه دیگر و یوم العباس دیگری را ثبت کردند، امروز عاشقان حسینی نشان دادند با وجود سختی ها و دشواری ها، هرگز از مکتب حسینی روگردان نیستند، هر سال شورانگیزتر از سال قبل و امروز چه خوب صحنه هایی عاشقانه در دسته حسینیه اعظم زنجان در قالب دوربین عکاسان ثبت و برای همیشه تاریخ ماندگار شد.

قرار عاشقی زنجانی‌ها در یوم العباس

کد خبر 1772731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha