اصفهان غرق در عزای اشرف اولاد آدم(ع)

استان اصفهان همزمان با کل ایران و دیگر کشورهای اسلامی سراسر غرق در عزای اشرف اولاد آدم حضرت امام حسین(ع) بوده و مساجد و حسینیه ها با برگزاری مراسم های مذهبی میزبان عاشقان سالار شهیدان عالم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، محتشم کاشانی چه زیبا نقل می کند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین» که انگار که عزای اشرف اولاد آدم بوده و مصیبت به قدری فراگیر است که عظمت آن سراسر دنیا از آسمان و زمین را فراگرفته است.

عظمت مصیبت شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش به قدری عظیم و بزرگ است که سراسر آسمان و زمین را فراگرفته و البته فلسفه وجود این قیام بزرگ جامعه بشری را هدایت کرده و توانسته حقیقت آزادی خواهی را گسترش دهد.

همزمان با روزهای ماه محرم  و صفر و خصوصا در روز تاسوعا و عاشورا، استان پهناور اصفهان در بخش های مختلف سراسر عزاداری و سوگواری بود و مردم غرق عزا و ماتم سالار و سرور شهیدان عالم هستند.

همزمان با سراسر کشور و دیگر کشورهای دنیا در این استان نیز عزاداری ها آغاز شده و مساجد و حسینیه ها با برگزاری مراسم های مذهبی میزبان عزاداران حسینی هستند.

این مراسم های مذهبی هر کدام از زاویه و جنبه خاصی حائز اهمیت بوده و دارای توصیف خاصی هستند که مداحی، سخنرانی، توزیع نذری، برگزاری مسابقات کتابخوانی و قرائت زیارت عاشورا از محتوای این مراسم ها خواهد بود.

اصفهان غرق در عزای اشرف اولاد آدم است

فعالیت حداکثری مساجد در عاشورا و تاسوعا

بالغ بر پنج هزار مسجد استان اصفهان همزمان با روزهای ماه محرم و خصوصا عاشورا و تاسوعا میزبان مردم عزادار بوده و ظرفیت حداکثری این مراکز دینی در این ساعات فعال شده است.

برخی از مساجد که در طول سال شاید کمترین مراسم و برنامه را داشته باشند، همزمان با آغاز محرم ظرفیت این مراکز این فعال شده و با اعزام مبلغ و روحانی و شکل گیری جریان مردمی، تکیه و بیرق عزا به پا می شود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به فعالیت مساجد در مناطق مختلف شهری و روستایی گفت: این مراکز دینی همزمان با محرم فعال شده اند و مراسم هایی توسط مردم برنامه ریزی و اجرا می شود.

حجت الاسلام مجتبی کوچک زاده ادامه داد: در بعضی از روستاها که روحانی و طلبه ای در طول سال حضور ندارد، با اعزام مبلغین در این دهه مراسم هایی برگزار شده و بیرق عزا به پا است.

وی با اشاره به اینکه بیان حادثه کربلا، احکام، عقاید و موضوعات روز اجتماعی محور بحث های سخنرانان است، خاطرنشان کرد: در ماه های محرم، صفر و مبارک رمضان مساجد میزبان حجم بیشتری از نمازگزاران هستند.

حجت الاسلام کوچک زاده یادآورشد: توصیه شده در این ماه های سال برنامه های مذهبی مختلف برای مردم ارائه و تبلیغ دین انجام شود.

اصفهان غرق در عزای اشرف اولاد آدم است

اعزام مبلغین مذهبی در ماه محرم

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه شعبه اصفهان به ماموریت اعزام مبلغ اشاره کرد و گفت: هزار و ۳۰۰ نفر از طلبه و روحانی مردم و زن این استان برای انجام فعالیت های تبلیغی دینی در ماه محرم عازم نقاط مختلف کشور شده اند.

حجت الاسلام عبدالرسول احمدیان افزود: بخشی از این کارشناسان دینی در سطح استان اصفهان بوده و مابقی در نقاط مختلف کشور خصوصا مناطق محروم مشغول به فعالیت هستند.

وی این روزها را فرصتی برای تبیین واقعه عاشورا و بیان احکام و دستورات دینی اعلام کرد و اذعان داشت: مبلغان اعزامی به این ماموریت ها می پردازند.

اصفهان غرق در عزای اشرف اولاد آدم است

فعالیت پنج هزار هیات مذهبی در دهه محرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان به فعالیت موثر و خاص پنج هزار هیات مذهبی در مراسم های عزاداری امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: شمار هیات های ثبت شده این استان بیشتر بوده اما پنج هزار باب از این تشکل های مردمی در این روزها فعال هستند.

حجت الاسلام مهدی فوقی با بیان اینکه آموزش ها و توصیه هایی به متولیان این مراکز ارائه شده، افزود: توصیه و تاکید جدی بر جذب نسل جدید و ارائه محتوای هدفمند صورت گرفته تا جریان سازی واقعی برای آشنایی با قیام امام حسین(ع) صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: اعزام مبلغ دینی به هیات های مذهبی در مناطق محروم نیز انجام گرفته که این اقدام در محتوا سازی نقش موثری داشته است.

اصفهان غرق در عزای اشرف اولاد آدم است

همبستگی عمومی در جریان عزاداری قیام امام حسین(ع)

همبستگی و مشارکت بالای مردمی در مراسم های عزاداری قیام امام حسین(ع) این روزها مشاهده می شود که همه افراد با تفاوت سلیقه، علاقه و نگرش بر موضوع قیام امام حسین(ع) و شهادت آن حضرت همبستگی داشته و در مراسم ها شرکت می کنند.

پشتیبانی مراسم ها و پخت غذا، سخنرانی، مدیریت هیات و مراسم و خدمت رسانی به عاشقان آن حضرت از جمله زمینه های همکاری برگزاری این مراسم ها است.

کد خبر 1772965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha