«بیل‌زنی» حزن ۳۰۰ ساله عزاداران خوسفی در ظهر عاشورا

بیل‌زنی یکی از آیین‌های عاشورایی ۳۰۰ ساله مردمان شهرستان خوسف است که هر ساله به پیروی از نیاکان و اجداد این دیار در ظهر روز عاشورا اجرا می‌شود و نماد حزن بی‌پایان مردمان دیار گل نرگس در سوگ شهادت اباعبدالله الحسین (ع) است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- آئین‌های عزاداری ماه محرم همه ساله در خراسان جنوبی با شور و شوق خاص مردم برگزار می‌شود و عاشقان آن حضرت ارادت و تجدید میثاق خود را هر سال در قالب عزاداری مستحکم‌تر می‌کنند که این آئین‌ها به فراخور فرهنگ و شیوه‌های مرسوم هر منطقه متفاوت است.

شهرها و روستاهای مسلمان‌نشین در ماه محرم آیین‌های ویژه‌ای برای عزاداری در ماه محرم دارند که محور تمامی این آیین‌ها بیان مظلومیت اباعبدالحسین (ع)، تبیین اهداف قیام این امام همام و زنده نگه داشتن ارزش های اسلام ناب محمدی است.

«بیل‌زنی» حزن ۳۰۰ ساله عزاداران خوسفی در ظهر عاشورا

*بیل‌زنی؛ آیینی برای نشان ارادت به امام حسین(ع)

یکی از آیین های کهن و دیرینه این دیار آیین «بیل زنی» است که مردمان و کشاورزان شهرستان خوسف دیار گل های نرگس به یاد سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام به اجرای این مراسم سنتی می پردازند و حزن و اندوه خود را به نمایش می گذارند.

آیین بیل زنی در شهرستان خوسف از قدمتی ۳۰۰ ساله برخوردار است که هر ساله ظهر روز عاشورا در این شهرستان برگزار می شود و یکی از میراث های معنوی مردم این دیار محسوب می شود که نشان از عشق بی نهایت آنها به امام حسین(ع) است.

این مراسم توسط «ملا علی‌اکبر خوسفی» بنیانگذار حوزه علمیه خوسف بنا نهاده شده است و در شهرستان‌های دیگر به چشم نمی‌خورد اما آوازه، شور و حال خاص آن، دلدادگان و عاشقان زیادی را از سراسر کشور به خود جذب کرده است.

برای اجرای این آیین ستودنی و با عظمت در ظهر روز عاشورا، کودکان و جوانان و ریش سفیدان این دیار گردهم می آیند و با در دست داشتن بیل ها به جنگ با لشگر یزیدیان می‌روند و عشق و ارادت خود را به اباعبدالله الحسین علیه السلام نشان می‌دهند.

در این مراسم هر یک از نفرات بیل به دست، دایره وار به هم چسبیده اند و بیل هایشان را به طرف آسمان می گیرند و در هنگام حرکت به هوا پریده و تیغه بیل شان را به بیل های دیگر می زنند و همه با هم یک صدا می گویند «حیدر علی».

اهالی شهرستان خوسف بر این اعتقاد هستند که اگر بیل نزنند، سال خوبی برایشان نیست و به محصولاتشان آسیب می‌رسد و به پیروی از نیاکان و اجداد خود هر ساله به احیا و زنده نگه داشتن این آیین با قدمت می پردازند.

«بیل‌زنی» حزن ۳۰۰ ساله عزاداران خوسفی در ظهر عاشورا

*آیین شبیه‌سازی عزاداری طایفه بنی اسد

آیین قدیمی بیل زنی به نوعی شبیه سازی از عزاداری و تلاش طایفه بنی اسد در صحرای کربلا است که پس از سه شبانه روز در ۱۳ محرم سال ۶۱ هجری در میان حزن و اندوه، پیکر مطهر شهدا را با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند به خاک سپرند.

طایفه بنی‌اسد پس از سه شبانه‌روز در میان حزن و اندوه، پیکر مطهر شهدای کربلا را با بیل یا ابزار دیگری که در دست داشتند به خاک سپردند و عاشورای هر سال بیل‌های اهالی خوسف در مراسمی که منحصر به آنان است، روز واقعه را یادآور می‌شود.

مردمان این دیار معتقد هستند که به هم خوردن بیل ها در روز عاشورا نماد رویارویی لشکریان کفر و لشکریان امام حسین(ع) است که جنگ لشکریان یزید علیه لشکر کوچک امام حسین(ع) و مظلومیت ایشان را نشان می دهد.

به گفته مردم محلی، اجرای این مراسم با عظمت در سال ۱۳۲۷ شمسی ممنوع شد و برگزار نشد ولی پس از مدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد.

این آیین که نماد حزن بی پایان مردمان دیار گل نرگس است هر ساله نسل به نسل در ظهر روز عاشورای حسینی به اجرا در می آید و سینه به سینه به نسل های آینده منتقل می شود و مردمان این دیار اجازه نخواهند داد که این آیین کهن و باارزش به فراموشی سپرده شود.

گفتنی است این مراسم در سال ۱۳۹۱ به شماره ۵۰۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید و زبانزد شده است. این آیین قدیمی و سنتی همزمان با نخل‌گردانی در ظهر عاشورا بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در محل قتلگاه واقع در بافت تاریخی خوسف برگزار می‌شود.

کد خبر 1773029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha