خاکی‌ترین آیین عزاداری

مردم خرم‌آباد همزمان یا طلوع آفتاب و پس از برگزاری آیین گِل‌مالی، در سوگ سیدالشهدا به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم‌آباد، گِل مالی آیینی است که مردم لُر در سوگواری‌های مختلف از جمله در مرگ افراد خانواده یا عزاداری‌های مذهبی انجام می‌دهند.

 آیین گِل مالی در روز عاشورای حسینی در خرم‌آباد به صورت ویژه برگزار می‌شود، در روز تاسوعا جوانان هیئتی، خاک نرم و مخصوصی به نام گِل (گل رس) را مهیا کرده و در حوضچه‌های بزرگ و کوچک که بطور معمول با آجر چینی در جلوی خیمه‌ها و تکیه‌های شهر درست می‌شود، می‌ریزند و در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گِل روز عاشورا را مهیا می‌کنند.

خاکی‌ترین آیین عزاداری مردم خرم‌آباد در روز عاشورای حسینی

روز عاشورا، عزاداران با حضور در تکیه‌های محله و گِل مالی کردن در ایام سرد سال با روشن کردن آتش، گرد آتش جمع می شوند تا از سرما محفوظ مانده و شروع به سینه زنی و عزاداری می‌کنند و در ایام تابستان نیازی به جمع آوری هیزم و روشن کردن آتش نیست.

عزادارای خرم‌آباد مراسم عزاداری شب تاسوعا را تا طلوع آفتاب پای خیمه های عزاداری و با شب زنده دازی ادامه می دهند و نیمه‌های شب عزادارانی که نذر دارند، وارد حوضچه‌های گِل شده و خود را آغشته به گِل می‌کنند و به اصطلاح به گِل می‌افتند.

خاکی‌ترین آیین عزاداری مردم خرم‌آباد در روز عاشورای حسینی

برخی دیگر از عزاداران تنها سر و صورت و کتف و شانه خود را گِل می‌زنند و با نواختن یاز چمرونه مراسم عزاداری را تا ظهر عاشورا ادامه می دهند.

پس از پایان عزاداری در مساجد، حسینیه ها و مصلاهای شهرهای استان نماز ظهر عاشورا برپا می شود و مردم عزادار لرستان در این روز با شور و حال خاصی به یاد امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا نماز ظهر عاشورا را برپا می کنند.

خاکی‌ترین آیین عزاداری مردم خرم‌آباد در روز عاشورای حسینی

کد خبر 1773049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha