در جهل نگه داشتن مردم، یکی از عوامل مهم حادثه عاشورا

پژوهشگر دینی گفت: حوادثی که منجر به حادثه عاشورا شد وقتی به آن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یکی از مهم‌ترین علل آن در جهل نگه داشتن مردم است.

«ستار هدایت خواه» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج با اشاره به اینکه در میان عوامل موثر در تربیت، گروه رسانه هستند، اظهار کرد: در روزگار ما تاثیرات رسانه ها از سایر عوامل محیطی شامل خانواده و مدرسه، بیشتر شده و خانواده‌ها تقریباً آثار و پیامدهای آن را می‌بینند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی گفت: ما از ظرفیت عظیم و بی‌بدیل محرم و حادثه عاشورا استفاده می‌کنیم و بحثی را ناظر به چگونگی مقابله با تهدیدات رسانه، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز که هنوز فعال هستند مطرح می کنیم.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های عظیمی که حادثه عاشورا دارد این است که در هر زمانی متناسب با نیازهای زمان، پاسخ به سوالات و مشکلات آن جامعه پیام دارد و می‌توانیم از آن درس و عبرت بگیریم و راز تکرار هر ساله این مراسم ها نیز همین است.

هدایت خواه افزود: اینکه گاهی در فضای مجازی القائاتی صورت می‌گیرد که چرا هر سال ما باید برای کسی که ۱۴۰۰ سال پیش از دنیا رفته یا شهید شده عزاداری کنیم؟ یکی از پاسخ‌های آن این است ایام محرم بستر مناسبی برای بازخوانی مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی که جامعه اسلامی گرفتار آن شده و کمک گرفتن از حادثه عاشورا (درس‌ها و عبرت‌ها) برای پاسخگویی به این سوالات، شبهات و مشکلاتی که وجود دارد.

مهم ترین ابزار دشمن برای شکست جبهه حق، استفاده از جهل مردم است

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر بخواهیم در این زمینه یک بحث تلفیقی را مطرح کنیم این است که فرایند مقابله با آسیب‌های فضای رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای یک فرایند پنج الی ۶گانه است و در فرایند همه موارد باید پشت سر هم و در یک مسیر منطقی و با یک ربط منطقی پیگیری شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه ما بتوانیم با فضا و تاثیرات منفی این آسیب‌ها مقابله کنیم، آگاه سازی نسبت به بسیاری از حقایق و تهدیدها یک ضرورت است، گاهی افزایش سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود که این یک ضرورت بوده و در طول تاریخ ما وقتی نگاه می‌کنیم، مهم‌ترین مرکب و محملی که جریان باطل از آن استفاده کرده تا مردم را به همراهی خود بکشاند و در برابر حق ایستادگی کند و جریان و جبهه حق را شکست دهد، استفاده از جهل مردم است.

هدایت خواه اظهار کرد: به همین دلیل قدرت‌های طاغوتی و شیطانی در تمام طول تاریخ تلاش کردند تا مردم جاهل بمانند که البته این جهل دو معنا دارد، یکی در مقابل علم، یعنی آگاه شدن از حقایق و معنای دیگر که خیلی مهم به نظر می‌رسد در مقابل عقل است، یعنی جریان باطل و جبهه شیطان تلاش کرده که مردم ضمن اینکه از بسیاری از حقایق آگاه نشوند یا حقایق را آن گونه که هستند، نشناسند، بلکه حقایق را جعل، تحریف و دستکاری کنند، چهره باطل را آرایش و بزک کنند و افراد را فریب دهند تا حقایق دینی که مبنای برنامه‌ریزی و حرکت یک جامعه می‌تواند باشد، به گوش مردم نرسد.

در جهل نگاه داشتن مردم، یکی از عوامل مهم حادثه عاشورا

این استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی ادامه داد: از طرفی سعی کردند که مردم اهل تعقل و تفکر نباشند، یعنی در جایی آگاهی‌های به اصطلاح دستکاری شده و مجهول در اختیار آنها قرار می‌دادند که به تعبیری احساس آگاهی کاذب کنند و اصطلاحا جعل مرکب می‌گویند، یعنی شخص مقابل اطلاعی از حقیقت ندارد ولی چون یک سری اطلاعات در ذهن دارد که مجهول و مخدوش است، احساس استغنای از دانستن بیشتر می‌کند و دچار جهل مرکب می‌شود.

وی افزود: از طرفی با روش‌های احساسی که به کار می‌گیرند اجازه نمی‌دهند که انسان‌ها عقل خود را به کار بگیرند، حوادثی که منجر به حادثه عاشورا شد وقتی به آن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یکی از مهم‌ترین علل آن در جهل نگه داشتن مردم است و اجازه ندادند که مردم آگاه شوند.

هدایت خواه یادآور شد: بعد از رحلت پیامبر (ص) یکی از کارهایی که صورت گرفت، این بود که اجازه ندادند احادیث ایشان بین مردم تبلیغ شود و در مقطعی نقل و کتابت احادیث پیامبر (ص) ممنوع بود و این کار به بهانه اینکه قرآن پیش ما بوده و کتاب خداوند کافی است، صورت می‌گرفت؛ در حالی که کتاب خداوند کلیات را بیان کرده و تفسیر و تشریح کلیات کتاب خداوند در زبان، سیره قولی و عملی پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده است.
این پژوهشگر دینی بیان کرد: وقتی که سخن پیامبر اعظم (ص) نقل نشود که در تفسیر و تشریح حقایق قرآن است، هر کسی برداشتی از قرآن دارد و تفاسیر خود را به مردم القا می‌کند و نخستین کاری که انجام دادند این بود که جعل حدیث انجام دادند و در کنار آن گروهی را برای جعل حدیث راه انداختند.
وی خاطرنشان کرد: از جمله جاهلان حدیث افرادی مثل «ابوغریره» بودند که معروف است وقتی در حال رفتن به مسجد بود و شخصی نیز پیازهای خود را برای فروش به مکه آورده بود و پیازهای وی به فروش نمی‌رفت، دست به دامن «ابوغریره» شد، «ابوغریره» تصمیم گرفت که به این شخص کمک کند.
هدایت خواه افزود: «ابوغریره» بالای منبر رفت و در سخنرانی خود گفت:«ای مردم! من از پیامبر شنیدم هرکس پیاز عکه را در مکه بخورد، بهشت بر او واجب می‌شود» که بعد از این سخنرانی مردم حتی پوست پیازها را هم خریدند و با خود بردند.
فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بعد از مدتی معاویه این موضوع را شنید و به «ابوغریره» گفت: «ابوغریره، پیامبر کی همچنین موضوعی را فرمود، ابوغریره گفت همان زمانی که گفت معاویه دایی مومنان است». چون «ابوغریره» یک حدیث برای معاویه جعل کرده بود که پیامبر فرمود «معاویه دایی مومنان است» که اگر آن حدیث دروغ است، این نیز دروغ است و حرفی در این زمینه نزن. منع نقل حدیث و اینکه حرف به گوش مردم نرسد.
وی افزود: امروز نیز در رسانه‌ها همین کار انجام می‌شود و به اندازه‌ای فضاسازی می‌کنند که حرف و سخن جریان حق در انبوه حرف‌هایی که می‌زنند، برنامه‌ها و اطلاعاتی که منتقل می‌کنند و از طرفی نیز حقایق را جعل می‌کنند سپس با این اقدامات جعلی و تحریف حقایق کار به جایی می‌رسد که مردم عقل آنها به معنایی تعطیل می‌شود.
هدایت خواه یادآور شد: با توجه به اطلاعات غلطی که این افراد جعل حدیث داده بودند و خبر جعلی می‌ساختند، وقتی خبر شهادت امام علی علیه السلام به شام می‌رسد، مردم شام می‌پرسند «گفتند علی در مسجد کوفه کشته شده، کار علی در مسجد کوفه چه بوده؟ مگه نماز هم می‌خواند؟!!» ماجرای جعل، تحریف و دروغ در اینجا مشخص است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در دوران امام حسن علیه السلام نیز ما این موضوع را مشاهده می‌کنیم تا به امام حسین علیه السلام می‌رسد که این‌ها به گونه‌ای در این وادی جعل و تحریف غوطه ور می‌شوند که به تعبیر برخی از نقل‌های تاریخی « کل یتقرب الی الله» همه قربه الی الله آمده بودند تا امام حسین(ع) را بکشند.
وی خاطرنشان کرد: اینکه شنیدیم در روز عاشورا هرکس هر چیزی که در دست داشت (نیزه، شمشیر، خنجر، چوب، سنگ و ...) بر پیکر امام حسین علیه السلام می زد برای این بود که باور می‌کردند «قربه الی الله» باید ضربه‌ای به امام علیه السلام بزنند.
هدایت خواه تاکید کرد: وقتی که مردم عقل خود را به کار نگیرند، این اتفاق می‌افتد که نمونه‌ها و داستان‌های تاریخی بسیاری ذکر شده که مردم وقتی عقل خود را تعطیل می‌کنند، باید چنین اتفاقاتی در جامعه صورت گیرد.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در داستانی نقل شده که وقتی معاویه برای نماز خواندن به مسجد آمد، انبوه جمعیت را برای نماز خواندن مشاهده کرد، مغرور شد، برای اینکه این همه جمعیت پشت سر وی نماز می‌خوانند و طرفداران بسیاری دارد.
وی بیان کرد: عمروعاص که این ماجرا را دید به معاویه گفت «زیاد مغرور مشو، مردم به خاطر حماقت خود پشت سر تو نماز می‌خوانند، اگر این‌ها عقل داشتند پشت سر علی نماز می‌خواندند»، ولی معاویه این موضوع را نپذیرفت و عمروعاص گفت «من این موضوع را اثبات می‌کنم».
هدایت خواه یادآور شد: بعد از نماز معاویه، عمروعاص بالای منبر رفت و سخنرانی کرد و ضمن صحبت به مردم گفت «از پیغمبر شنیدم که هرکس بتواند نوک زبان خود را به نوک بینی خود برساند، اهل بهشت است» عمروعاص نگاه کرد و دید هر کدام از افراد حاضر در مسجد در تلاش برای انجام این کار هستند. کنار منبر نگاه کرد که ببیند آیا معاویه گوش می‌دهد که به او بگوید که مردم چقدر جاهل هستند، متوجه شد که معاویه نیز عبای خود را روی سر کشیده و در حال تمرین برای رساندن نوک زبان به نوک بینی خود است، عمروعاص از منبر پایین آمد و به معاویه گفت «وقتی یک خلیفه، احمقی مثل تو باشد، مردم احمق نیز از او تبعیت خواهند کرد».
این استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: به همین دلیل ما در زیارت اربعین می‌گوییم که دلیل شهادت امام حسین علیه السلام به خاطر این بود که جهل فراگیر که مردم را در مسیر باطل قرار داده بود، با خون خود از بین برد.
وی افزود: گاهی اوقات جهل به اندازه‌ای عمیق می‌شود که با موعظه، سخنرانی، نصیحت، منبر رفتن و امثال این‌ها نمی‌توان این جهل را از بین برد، باید حادثه‌ مهمی اتفاق بیفتد و خون کسی بر زمین ریخته شود و اتفاقی بیفتد که این پرده جهل را، چنین حادثه‌ای بدرد.
هدایت خواه اظهار کرد: در زیارت اربعین می‌خوانیم که «خدایا امام حسین علیه السلام خون دل خود را در راه تو ریخت تا بندگان تو را از جهالت و ناآگاهی نجات دهد»، یعنی گاهی باید خون حسین علیه السلام ریخته شود تا برخی افراد از جهالت نجات پیدا کنند.
فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به همین دلیل یکی از مهم‌ترین ابزارهای جریان باطل در طول تاریخ که امروز نیز به دلیل در اختیار داشتن ابزارهای پیشرفته و امکانات وسیع‌تری از آن استفاده می‌کنند، جعل و ناآگاهی مردم است تا مردم را از مسیر حق منحرف کنند و مهم‌ترین کاری که ما باید انجام دهیم، تلاش برای آگاهی بخشی مردم است .
کد خبر 1773217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha