حسینیه قدیمی «پادشاهی عاشورخانه»، نشان ارادت مردم هند به سیدالشهداء

حسینیه« پادشاهی عاشورخانه» در حیدرآباد هند یکی از مکان‌هایی است که هرساله مراسم عزاداری سیدالشهداء در آن برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: حسینیه قدیمی « پادشاهی عاشورخانه» از مکان‌های تاریخی در حیدرآباد هند به شمار می آید که  در سال ۱۵۹۲ میلادی در دوران قطب شاهیان توسط محمد قلی قطب شاه برای عزاداری محرم ساخته شده است.

این حسینیه دومین حسینیه قدیمی در شهر حیدرآباد پس از مسجد چهار منار است که در سال ۱۵۹۱ توسط سلطان محمد قولی قطب شاه، پنجمین پادشاه قطب شاه ساخته شد. این پادشاه بین ۱۵۱۸ تا ۱۶۸۷ میلادی حکومت کرد.

حسینیه عاشورخانه از مکان هایی است که هرساله مراسم عزاداری سید الشهدا(ع) در آن برگزار می‌شود.

قاب های کاشی کاری شده متعددی در بنای این حسینیه دیده می شود. در یکی از قاب ها تصویر علم بزرگی دیده می شود. این علم مانند آینه ای گرد است که دو طرف آن با کتیبه عربی تزیین شده است. در دو طرف علم بزرگ نیز دو علم کوچک‌تر دیده می شوند.

حسینیه پادشاهی عاشورخانه مانند حسینیه های دیگر  نزدیک به یک قرن پس از سقوط قطب شاه به دست ارتش مغول(محی الدین) معروف به اسم اورنگ زیب در سال ۱۶۸۷ میلادی شاهد روزهای بد بود. تا زمان روی کار آمدن دومین پادشاه سلسله آساف جاهی به قدرت که دستور کمک مالی سالانه به این حسینیه تاریخی را اعلام کرد.

این حسینیه در سال‌های اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت تا به بهانه توسعه و ساخت و ساز در این منطقه مورد تخریب قرار نگیرد.

وجود عاشورخانه در هند نشانه ارادت مردم هند به امام حسین(ع) و واقعه کربلا است و بخش مهمی از فرهنگ مردم هند را تشکیل می دهد. سلطان ابراهیم قطب شاه در سال ۱۵۷۱ میلادی برای برگزاری مراسم عاشورا مکان‌های ویژه ای به نام عاشورخانه تاسیس کرد که یکی از عاشورخانه های مهم در بخش قدیم شهر حیدر آباد«پادشاهی عاشورخانه » است.

تنها در شهر حیدرآباد، ۱۱ هزار عاشورخانه وجود داشته که پنج هزار عاشورخانه در دست شیعیان و شش هزار در اختیار اهل تسنن است. و نظارت آنها بر عهده سازمان اوقاف ایالت آندرا پرادش است.

شیعیان هند شب عاشورا را نیز همانند شب های قدر گرامی می دارند و تا صبح بیدار می مانند و به عزاداری و مرثیه سرایی می پردازند. عزاداری روز عاشورا نیز که از بامداد این روز آغاز می شود تا عصر ادامه می یابد و مردم در این فاصله به نشانه احترام چیزی نمی خورند و بعد از اتمام رسمی مراسم با غذاهای نذری که با عدس و برنج پخته می شود، افطار می کنند که به «فاقه شکنی» معروف است.

سینه زنی، زنجیرزنی و پیاده روی جزو اعمالی است که عزاداران در این روز انجام می دهند. بعد از نماز مغرب و عشا، مراسم شام غریبان آغاز می شود و مردم هر شهر یا محله در جایی جمع می شوند و مرثیه خوانان ذکر می خوانند. در این مراسم علاوه بر شیعیان، اهل تسنن و حتی بت پرست‌ها حضور دارند. به گونه ای که در محرم همه مردم هند پیرو سالار شهیدان می شوند.

مسئله قابل توجه در هند این است که تعداد کتاب‌های نوشته شده درباره واقعه کربلا توسط اهل تسنن بیشتر از کتاب‌های شیعیان در این باره است.

کد خبر 1773231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha