شورای راهبری بازوی مشورتی است/انتخاب وزرا حق رئیس جمهور

 رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم تاکید کرد: انتخاب وزرا حق رئیس جمهور است و شورای راهبردی به عنوان بازوی مشورتی می باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمد جواد ظریف که از سوی دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم منصوب شده است، چهارشنبه شب ۲۷ تیر در برنامه زنده تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری، برنامه ها و اقدامات شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم و نحوه انتخاب وزرا و اعضای کمیته شورای راهبری را وی با اشاره به تشکیل پنج کارگروه ذیل شورای راهبری، افزود: مسئولیت کارگروه امنیتی سیاسی را دارم که وزارتخانه های خارجه، دفاع، اطلاعات، انرژی اتمی و  کشور را شامل می شود.

ظریف با بیان اینکه تمرکز شورای راهبری بر روی سازمان ها و وزارتخانه ها می باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از میان معاونت ها، فقط معاونت بانوان در دستور کار قرار دارد.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم،  انتخاب وزرا را حق رئیس جمهور دانست و گفت: شورای راهبری به عنوان بازوی مشورتی در انتخاب وزرا به رئیس جمهور منتخب یاری می رساند.

وی با بیان اینکه اولین بار پس از انقلاب اسلامی و در کشور است که روند جدیدی برای مشارکت مردم و جامعه مدنی در شکل گیری هیات دولت ایجاد شده، تصریح کرد: انتخاب کابینه در سایر کشورها معمولا توسط احزاب انجام می شود اما در جمهوری اسلامی چنین شرایطی را نداشتیم و معمولا بعد از انتخاب رئیس جمهور، برای مشورت دادن روندی شروع می شد که چندان شفاف نبود.

ظریف با تاکید بر تلاش برای شفاف سازی روند انتخاب وزرا، تصریح کرد: با توجه به اینکه برای اولین بار است این کار در کشور انجام می‌شود، احتمالا قدری پرفراز و نشیب باشد. اما سعی کرده ایم از روش های علمی و مدیریتی برای انتخاب بهترین گزینه استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به کارگروه های تشکیل شده، گفت: کارگروه اجتماعی به ریاست علی ربیعی، شامل وزارت رفاه، بنیاد شهید، معاونت زنان ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست،    کارگروه زیربنایی به ریاست عبدالعلی زاده و شامل وزارت نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

ظریف افزود: کمیته وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت در کارگروه اقتصادی و تحت نظارت دکتر طیب‌نیا است و کارگروه فرهنگی با مسئولیت دکتر صالحی امیری که شامل وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت آموزش عالی و وزارت ورزش است.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم، تعداد اعضای کمیته ها را ۴۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: هر کمیته ترکیبی است از اقوام، بانوان، نماینده بخش خصوصی و نماینده سازمان های غیر دولتی هستند که  هر کمیته دو خبره دانشگاهی و دو متخصص غیردانشگاهی دارد که بوسیله رئیس کمیته و با کمک رئیس و دبیرکارگروه انتخاب شده و در شورای راهبری تصویب می‌شود.

ظریف با اشاره به خطوط قرمز کمیته های انتخاب وزرا، گفت: ۴ خط قرمز داریم که اگر کسی حائز آن ها نباشد از اولویت شورای راهبری خارج می شود.

وی مهم ترین شاخص در تعیین نامزدها را توانمندی و جوان بودن برشمرد و خاطرنشان کرد: پای بندی به مبانی انقلاب اسلامی، پای بندی به گفتمان رئیس جمهور، پاک دستی، صداقت و شجاعت، داشتن نگرش ملی دور از نگرش های قومی و منطقه ای خطوط قرمز شورای راهبری است.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم با بیان اینکه وزرای سابق به عنوان مشاور در کنار وزرای جوان حضور خواهند داشت، افزود: تلاش می کنیم که ۶۰ درصد اعضای کابینه برای بار اول در دولت عضو باشند یعنی اگر سابقه وزارت داشته باشند، نمره منفی دارد؛ به تجربه امتیاز می دهیم اما سابقه عضویت در دولت نمره منفی دارد.

ظریف تصریح کرد: این سازوکار را در همه وزارتخانه ها ایجاد می کنیم تا از تجریه مدیران سابق استفاده شود اما باید یک خون جدیدی و یک نگرش جدید به دولت تزریق شود. امیدوارم با معرفی نامزدهایی که به ما می شود، از این دایره بسته ای که همواره در سیکل مدیریت کشور بوده اند، خارج شویم و بتوانیم از جوانان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر کارگروه حداقل سه و حداکثر پنج نفر را به شورای راهبری معرفی می‌کند، گزینه‌ها یک بار دیگر با حضور متخصصان بررسی می‌شود و سه نامزد را به رئیس جمهور معرفی می‌کند. اگر کارگروهی نامزد پوششی معرفی کند، همه را رد خواهیم کرد. برخی نگران بودند که افراد طوری چیده شوند که یک نامزد از آن بیرون بیاید، اطمینان می‌دهم چنین نخواهد شد.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم یادآور شد: امیدوار بودیم کار تا ۳۰ تیر ماه تمام شود اما اکنون برنامه داریم که پیشنهادات تا سوم مرداد به رئیس جمهور معرفی شوند.

کد خبر 1773253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha