صحیفه سجادیه؛ کتاب زندگی

صحیفه سجادیه یادگاری از امام سجاد(ع) درس آموز اخلاق، معنویت و زندگی است که در کنار قرآن و نهج‌البلاغه گره‌گشایی بسیاری از دغدغه‌ها و چشمه راه بشر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، سالروز شهادت امام سجاد(ع) فرصتی شد تا به یادگار آن حضرت یعنی کتاب صحیفه سجادیه پرداخته شود. مضامین و محتوای این مصحف ارزشمند الگویی برای کسب معنویت و دریافت مبانی اخلاقی و مهارت های ارتباطی است.

در این کتاب امام چهارم شیعیان در فصل های مختلف ارتباط معنوی با پروردگار یافته و در بخشی نیز حقوق افراد نسبت به جامعه برشمرده و سیر این مجموعه عظیم متمرکز بر اخلاق و کسب معنویت و معرفت است.

زحمت های زیادی قطعا برای گردآوری و تدوین آن صورت گرفته تا سعادت دنیا و آخرت انسان ها رقم بخورد. جامعه بر خلاف این چنین مجموعه های ارزشمندی اما کمتر از آن بهره مند می شود که تدوین برنامه برای گسترش مطالعه‌ و انس با آن نیاز است. در کنار قرآن و نهج البلاغه ارتباط گیری و معرفی صحیفه سجادیه ضرورت دارد و نهادهای فرهنگی باید به آن بپردازند. رساله الحقوق امام سجاد(ع) مبنای جریان سازی های فرهنگی و مهارت آموزی خواهد شد که به سلیقه و کار ویژه نیازمند است.

کسب اخلاق و معرفت در صحیفه سجادیه

بررسی های میدانی و مشاهدات و گزارشات روزانه نشان می دهد بی بهره ماندن جامعه از اخلاق و معرفت آسیب جدی را باید تحمل کند. نشناختی ارتباطات معنوی و گاهی غفلت از آن آسیب ساز خواهد بود و از طرفی هم اخلاق عامل رشد و سعادت می شود از این رو الگو سازی در این خصوص لازم است.

صحیفه سجادیه؛ کتابی برای زندگی

عضو مجلس خبرگان رهبری این موضوع را مهم خواند و گفت: الگو سازی اخلاقی با مطالعه صحیفه سجادیه رقم می خورد.

حجت الاسلام مصطفی حسناتی ادامه داد: روش و منش ارتباط با پروردگار، انسان ها و جامعه در این کتاب نهفته است.

وی افزود: بسیاری از این مهارت ها با مطالعه صحیفه سجادیه قابل نشر بوده و جامعه از آن می تواند استفاده کند.

حجت الاسلام حسناتی یادآور شد: بسیاری از روش های زندگی سعادتمند و هدفمند در این گنجینه قابل جمع آوری و کسب می باشد.

وی با بیان اینکه چنین محتوای ارزشمند باید در جامعه‌ نشر پیدا کند، اظهارداشت: فعالان فضای مجازی و هنرمندان‌ از  محتوا کتاب برای تأمین محتوا اجتماعی و معنوی استفاده کنند.

صحیفه سجادیه در مدارس

یکی از پایگاه های نشر مطالب تنها البیت مدارس هستند و در کلاس های درس و برنامه های فوق برنامه بستری برای معرفی و ایجاد زمینه انس با صحیفه سجادیه است.

مسابقات قرآن و عترت دانش آموزی اقدامی ابتدایی برای انس با این کتاب به حساب می آید و بسیاری از دانش آموزان در این مسابقات شرکت کرده و زمینه علاقه مندی و انس با آن برایشان فراهم شده است.

صحیفه سجادیه؛ کتابی برای زندگی

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این باره گفت: دانش آموزان اقبال خوبی برای این مسابقات دارند و بعضی از آن‌ها به مرحله کشوری راه یافتند.

مهدی نم نبات با بیان اینکه شناخت این کتاب در افزایش شرکت در مسابقه مهم است، افزود: مدرسه و خانواده ها در این ایجاد شناخت نقش دارند.

وی ادامه داد: مدارس و کلاس های فوق برنامه نقش مهمی در این اقدام دارند که مورد توجه بوده و بعضی از معلمان جدی به آپ می پردازند.

صحیفه سجادیه در کانون های مساجد

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در قالب کنگره امام سجاد به محتوا و معرفی این کتاب در قالب یک رویداد مهم پرداخته اند اما در سطح جز و کانونی جای کار بیشتری وجود دارد.

بنیاد فرهنگی امام سجاد تعامل با کانون‌های مساجد برقرار ساخته اما باید بیشتر در این حوزه کار شود.

اعزام مربی و توزیع کتاب صحیفه سجادیه از جمله ثمرات این تعامل به حساب می آید اما جریان سازی در شبکه بچه های مسجد انتظار می رود.

همبستگی اجتماعی برای صحیفه سجادیه

درکنار مدرسه، مسجد، خانواده نهادهای اجتماعی نیز باید برای این کتاب ارزشمند وگسترش معارف آن کار کنند.

کارشناسان اجتماعی و یا عموم افراد گاها از ناهنجاری ها، کمبود معنویت و یا عدم رعایت حقوق عمومی گلایه دارند اما چاره کار ناشناخته و یا مغفول مانده است.

همین کتاب ارزشمند امام سجاد می تواند پاسخی مناسب برای گسترش  معارف اسلامی و پیشگیری از ناهنجاری ها و بد اخلاقی ها باشد.

ارتباط وانس معنوی در صحیفه سجادیه برای تقویت ارتباط با پروردگار مهم بوده و چاره‌گشا برای بسیاری از نگرانی های فردی و اجتماعی است.

کد خبر 1773259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha