شور حسینی در موکب‌های نوجوانان

کودکان و نوجوانان در روزهای ماه محرم با الگوبرداری از سنت حسنه پذیرایی از عزاداران حسینی، شور و عشق خود را به سالار شهیدان عالم با برپایی موکب‌های پذیرایی متبلور ساختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ماه محرم امسال در مقایسه با سال های قبل تحولاتی داشته که از جمله آن تبلیغات گسترده شهری، افزایش موکب‌های عزاداری و پذیرایی و مشارکت دوچندان نوجوانان در پذیرایی از عزاداران است.

نوجوانان در دهه های گذشته عمدتا با ورود به هیات های زنجیرزنی و سینه زنی و یا دهل زنی دسته جات مذهبی مشارکت داشتند و تصاویر آن زمان جلوه ممتازی این حضور داشت اما طی سال های ایخر به ویژه امسال این جریان موثر به موکب داری تبدیل شده و نوجوانان عمدتا سهم خود را برای این روزها در پذیرایی از عزاداران نشان داده اند.

نوع مشارکت موضوع مهمی نیست چرا که در هر عملی عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان می دهند اما اینکه شور و شوق با گذر زمان همچنان زنده است، شایسته توجه و تمرکز بوده و با وجود اینکه دشمن نیز برای خاموشی چراغ عزاداری ها تلاش کرده اما چندان موفق نبوده است.

تبلور شور حسینی در موکب‌های نوجوانان

تاثیر پذیری از جامعه موضوع دیگری است که نوجوانان این روزها با مشاهده نوع مشارکت جامعه در عزاداری ها و افزایش موکب ها، آنان نیز در این مسیر قرار گرفته اند.

صداقت و اخلاص در نوع عملکرد نوجوانان و کودکان مشهود بوده و آنچه این جریان را به موفقیت دوچندان خواهد رساند، تلاش برای پایداری در بی ریایی بوده که آنان از روی ظاهر نمایی کار خود را گسترش ندهد و تنها همان ابراز عشق و علاقه به امام حسین(ع) و یارانش را در دل قرار بدهند.

لزوم همکاری نهادهای اداری با جوانان و نوجوانان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه جوانان و نوجوانان در برپایی موکب های عزاداری و پذیرایی از عاشقان حسینی عشق و علاقه دارند، گفت: صدور مجوز برای موکب های چند روزه و گسترده ضروری بوده و باید متولیان به دستگاه های اداری مربوطه مراجعه کنند.

حجت الاسلام مهدی فوقی ادامه داد: از مدیران نهادهای متولی این امر خواسته شده تا شرایط را تسهیل کنند و انگیزه جوانان و نوجوانان را از بین نبرند.

تبلور شور حسینی در موکب‌های نوجوانان

وی با اشاره به سنت و فرهنگ دیرینه پذیرایی از عزاداران و عاشقان امام حسین(ع) تصریح کرد: فعالیت های موکب داران نباید نظم عمومی را به هم بزند و در راستای برنامه خود با دستگاه های اداری نیز همکاری شود.

حجت الاسلام فوقی خلوص نیت در برپایی موکب‌های عزاداری نوجوانان و کودکان را مهم برشمرد و اذعان داشت: دامنه این موکب‌ها در کوچه های شهر و روستا نیز رسیده و عاشقانه و خالصانه این افراد وارد میدان شده اند.

فرصت‌سازی در مشارکت در برنامه‌های مذهبی

ارتباط بین نسل‌های قدیمی، میانسال و جدید جامعه در همه امور از جمله موضوعات مذهبی نیاز بوده تا اینگونه نسل به نسل فرهنگ های گذشته منتقل شود.

ایجاد بستر و فرصت سازی برای مشارکت نوجوانان و کودکان در فعالیت های مذهبی نیاز جامعه بوده و اینگونه نهضت های تاریخی مثل عزاداری های بزرگ و حضور در مساجد توسعه پیدا می کند.

نویسنده کتاب و کارشناس فرهنگی و مذهبی پیرامون مشارکت بخشی نسل جدید گفت: دامنه فعالیت های مذهبی و فرهنگی باید از پیشکسوتان به جوانان، نوجوانان و کودکان منتقل شود.

تبلور شور حسینی در موکب‌های نوجوانان

صادق صالحی با بیان اینکه بدون مشارکت بخشی امکان گسترش مفاهیم فرهنگی سخت می شود، افزود: ایجاد زمینه برای فعالیت افراد زمینه حضور آنان را نیز فراهم کرده و البته باید متناسب با سن و سال هم مطلب ارائه شود.

وی ادامه داد: مراکز دینی، فرهنگی و مذهبی که زمینه حضور نسل جدید را فراهم کرده اند، در پایداری فعالیت های خود نیز موفق بوده اند اما آنان که به همین افراد مسن اکتفا داشته اند، حرکت آنان نیز در گذر زمان متوقف و یا کاهش یافته است.

صالحی امروز مشارکت کودکان و نوجوانان در اداره موکب ها و هیات های مذهبی را نوعی فرصت سازی برای حضور در برنامه ها خواند و اذعان داشت: با ارائه برنامه امکان توسعه فعالیت کمی و کیفی آنان فراهم خواهد شد.

کد خبر 1773687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha