حضور هیئت اسرائیلی در المپیک پاریس با وجود اعتراض فعالان صلح

هیئت المپیک اسرائیل در حالی به پاریس پرواز کرد که گروه‌های فلسطینی و فعالان صلح خواستار ممنوعیت حضور ورزشکاران اسرائیلی در بازی‌های المپیک به دلیل جنگ غزه شده بودند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « france۲۴»، هیئت المپیک اسرائیل روز دوشنبه در حالی به پاریس پرواز کرد که گروه‌های فلسطینی و فعالان صلح خواستار ممنوعیت حضور ورزشکاران اسرائیلی در بازی‌های المپیک به دلیل جنگ غزه شده بودند.

بازی‌های تابستانی در پایتخت فرانسه روز جمعه در حالی آغاز می‌شود که نگرانی‌های امنیتی افزایش یافته و خشم روزافزون بین‌المللی نسبت به تلفات و بحران انسانی در غزه در حال گسترش است.

کمیته المپیک فلسطین اعلام کرد که با ارسال نامه‌ای به «توماس باخ»، رئیس کمیته بین المللی المپیک  از وی خواسته است که از شرکت ورزشکاران اسرائیلدر بازی‌های المپیک جلوگیری کند.

در این نامه تاکید شده است که ورزشکاران فلسطینی به ویژه ورزشکاران غزه از عبور و مرور امن محروم هستند و به دلیل درگیری‌های مداوم آسیب زیادی دیده‌اند.

در این بیانیه آمده است: تقریباً ۴۰۰ ورزشکار فلسطینی کشته شده‌اند و تخریب اماکن ورزشی وضعیت اسفناک ورزشکارانی را که در حال حاضر تحت محدودیت‌های شدید قرار دارند، تشدید می‌کند.

این کمیته همچنین در بیانیه خود به نظر اخیر دادگاه عالی سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی دانستن اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل اشاره کرد.

«یائل آراد»، رئیس کمیته المپیک اسرائیل پیش از پرواز به فرانسه، شرکت ۸۸ ورزشکار این تیم در بازی‌های المپیک را یک پیروزی توصیف کرد.

آراد در فرودگاه «بن گوریون» به خبرنگاران گفت: اولین پیروزی ما این است که اینجا هستیم و می رویم و تسلیم نشدیم و از ۷ اکتبر در صدها مسابقه شرکت کرده ایم.

سازمان‌دهندگان فرانسوی تدابیر امنیتی را در پاریس تشدید کرده‌اند، جایی که هیئت اسرائیلی مشمول پروتکل‌های امنیتی سختگیرانه خواهد شد.

آراد افزود: بر کسی پوشیده نیست که بازی‌های المپیک برای همه ما کمی سخت‌تر است، اما ما به سازمان امنیت اطمینان کامل داریم.

این در حالی است که تعداد زیادی از حامیان فلسطین در پاریس در اعتراض به حضور ورزشکاران اسرائیلی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ دست به تظاهرات زدند.

اما «استفان سژورنی»، وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه گفت که ورزشکاران اسرائیلی در فرانسه مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

«اسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه اسرائیل در پستی در X از همتای فرانسوی خود به خاطر پیام خوشامدگویی به هیئت اسرائیلی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و برای اطمینان او در مورد ایمنی ورزشکاران اسرائیلی تشکر کرد.

برخی از معترضان و فعالان طرفدار فلسطین در فرانسه و آمریکا و همچنین باشگاه‌های ورزشی فلسطینی و شورای روابط آمریکایی-اسلامی مستقر در واشنگتن به درخواست کمیته بین‌المللی المپیک برای محدود کردن حضور رسمی اسرائیل در بازی‌های تابستانی ۲۰۲۴ پیوسته بودند.

در ماه مارس «پیر اولیویه ویژانت»، رئیس کمیته هماهنگی کمیته بین‌المللی المپیک برای پاریس ۲۰۲۴گفت که تصور کردن تحریم‌ها علیه اسرائیل به دلیل جنگ غزه در این مورد غیرممکن است.

بازی های المپیک پاریس از ۲۶ جولای (جمعه ۵ مرداد) آغاز می‌شود و تا ۱۱ آگوست (یکشنبه ۲۱ مرداد) ادامه دارد.

چندین ورزشکار اسرائیلی برای کسب مدال در رقابت هستند و هشت ورزشکار فلسطینی نیز در بازی های پاریس حضور دارند.

کد خبر 1773885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha