بالاتر از جهاد تبیین نظری، تبیین عملی اصول دین است

حجت الاسلام کلانتری با اشاره به اینکه بالاتر از جهاد تبیین نظری، تبیین عملی اصول دین است، گفت: یکی از جاهایی که شبهه ساخته شده و باعث زدگی شده است، همین عرصه عمل بوده که ظرافت بسیار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در گردهم‌آیی ائمه جمعه استان فارس، ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم الحرام، سخنان خود را با طرح این پرسش که امروز در کجای تاریخ ایستاده ایم و جایگاهمان چیست، آغاز کرد و گفت: شاید اگر از بدو تاریخ به این موضوع بنگریم، جایگاه امروز خودمان را دقیق‌تر متوجه می شویم. انبیاء، اوصیاء و اولیای بزرگ الهی در طول تاریخ، یکی پس از دیگری، همه برای یک هدف واحد آمده اند، و سیر تحولات تاریخ جهان، که ما هم در گوشه ای از آن هستیم و به لطف و عنایت پروردگار، قسمت و سعادت بر این بوده که در این برهه از تاریخ، ما در جمهوری اسلامی و شاید نزدیک به عصر ظهور قرار گرفته ایم -  در راستای آن هدف متعالی است و آن هدف واحد، چیزی نیست جز هدایت بشر در مسیر پرستش خدا و دوری از طاغوت؛ «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»، «و در حقیقت، در میان هر امتی فرستاده‌ای برانگیختیم [تا بگوید:] خدا را بپرستید و از طاغوت [=فریبگر] بپرهیزید.» (سوره نحل، آیه ۳۶)

وی ادامه داد: برای رساندن جامعه به نقطه «اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»، به ابزار و زیرساخت های سخت افزاری، نرم افزاری، و منابع انسانی نیاز است. به همین خاطر در طول تاریخ، همه اعاظم تلاش می‌کردند که در جامعه، ساختار شکل بگیرد و یک قدرت اجرایی بوجود بیاید که نتیجه آن رسیدن به مقصد الهیِ «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» باشد.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امروزه به لحاظ تاریخی و اجتماعی، نظام مقدس جمهوری اسلامی، به عنوان یک بخشی از آن هدفِ والا است، یعنی استقرار حاکمیتی که مردم را به عبادت پروردگار و اجتناب از طاغوت دعوت می کند. حضرت امام(رحمت الله علیه) فرمودند که این جمهوری اسلامی، همان آمال و آرزوهای همیشگی پیامبران خدا و ائمه معصومین علیهم السلام بوده است، همچنین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» این موضوع را دقیقا تشریح می‌کنند که همه انبیاء و اوصاء الهی، خواستار رسیدن به یک چنین ساختاری در جوامع بشری بوده اند.

وی با بیان اینکه امروز به برکت مجاهدت‌های پیامبران و اوصیای الهی و ائمه معصومین علیهم السلام و به برکت خون شهدا، یک چنین ساختاری در دنیا شکل گرفته است، گفت: از آنجاییکه ما خودمان در بطن این نظام مقدس جمهوری اسلامی حضور داریم، شاید خیلی متوجه این مهم نشویم. میلیون ها قلب تپنده در دنیا، لحظه به لحظه نظاره گر این ساختار دینی می باشند، افرادی که به دیگر کشور ها مسافرت کرده اند، از نزدیک دیده اند که حتی غیر مسلمان ها، وقتی به مفهوم این نظام پی می‌برند و شاخصه‌ها و ویژگی‌های آن برایشان تبیین می‌شود، به این نظام اسلامی عشق می ورزند، دیگر مذاهب اسلامی و سایر ملیت های دیگر نیز همین طور هستند، خیلی ها هستند با اینکه در گوشه دیگری از دنیا زندگی می‌کنند، ملیت خودشان را نظام جمهوری اسلامی می دانند. بعضی از رزمندگان دفاع مقدس، هشت سال در جبهه حضور داشتند با اینکه ایرانی نبودند، در بین دوستان خودمان هم از این افراد داریم که با ملیت های مختلف در خط مقدم جبهه علیه دشمن بعثی، حضور داشتند و همچنین در کسوت مدافعین حرم، که از ملیت‌های مختلف هستند.

وی گفت: استقرار یک نظام و قدرت سیاسی در دنیای امروز، در راستای «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، که مدافع اسلام ناب باشد، تنها یک نمونه بی‌نظیر به‌نام جمهوری اسلامی ایران است، بالاترین قوت، نظام سیاسی است، و خدا توفیق داده که ما در این نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفته ایم. مستحضر هستید که تمام جنگ های استکبار با ما در عرصه‌های نظامی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی، که چهار عرصه مهم جنگ هستند، همه بر سر همین اصل نظام است، همین قدرت بزرگ. نه بر سر توان موشکی یا انرژی هسته ای و ... همه بر سر این است که این ساختار قدرت، در جهان وجود نداشته باشد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، خاطرنشان کرد: ما جمع طلبه ای که در اینجا حضور داریم، رزمندگان خط مقدم دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم، تک تک ما رزمندگانی هستیم برای دفاع از بالاترین آمال و آرزوهای همه انبیاء و اولیاء الهی که در عصر ما در قالب جمهوری اسلامی، تحقق پیدا کرده است. همه استکبار، فرعون‌ها و نمرودهای زمان، یکپارچه روبروی این نظام و قدرت الهی قرار گرفته اند، و ما رزمندگان خط مقدم در مقابل این شیاطین هستیم، آن چیزی که مهم است و نوک پیکان همه هجمه ها به سمت آن می باشد، اسلام ناب محمدی(ص) است که از درونش این نظام مقدس پدید آمده و  این ساختار شکل گرفته است، اگر آن را بزنند، زیرمجموعه های آن هم دومینو وار سقوط می‌کنند، اگر جهان بینی ما سقوط کند، قطعاً فرهنگ و نظام تربیتی، آموزشی و سیاسی ما هم سقوط می‌کند، همه این نظام‌ها به آن اصل یعنی اسلام ناب برمی‌گردد، همه تلاش دشمن این است که این اصل را بزند، خوشبختانه توفیق الهی شامل حال ما شده و در برهه زمانی کنونی، متولی دفاع از این اصل، هستیم. یکی از کارهای واجب این است که علی الدوام این  واجب الهی را بروزرسانی کنیم، دچار غفلت و روزمرگی نشویم و همواره تلاش کنیم که  نسل هایی آینده با این جهان بینی به نحو احسن آشنا بشوند.

 عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، گفت: بنده در فضای دانشگاهی، پیشنهاد برگزاری دوره های شیعه شناسی را داده ام، همان کاری که علامه طباطبایی با نوشتن کتاب «شیعه در اسلام» در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی انجام داد، این کتاب ابتدا توسط سید حسین نصر به زبان انگلیسی ترجمه و در سطح دانشگاه‌های آمریکا منتشر شد. در سال ۱۳۴۷ نیز نسخه فارسی آن در ایران انتشار یافت. امروز به خاطر هجمه های همه جانبه و ناجوانمردانه به تشیّع به عنوان بنیان قدرت اسلامی، لازم است مجددا درس شیعه شناسی برگزارکنیم. تصور نشود که این کارها تکراری است، بنده این آموزش‌ها را همیشه انجام می‌دهم، وقتی دانشجوها پای این درس می‌نشینند تازه متوجه حقیقت نورانی شیعه و این زیر بنا و زیر ساخت‌ جامعه اسلامی می‌شوند؛ باید با زبان، استدلال و براهین امروزی کار کرد. اسلام ناب، اگر به درستی تبیین شود، جوانان یقینا مدافع قوی نظام اسلامی می‌شوند، استکبار را می‌شناسند و در مقابل آن با رشادت می ایستند، اما اگر این اصل به درستی تبیین نشود، کار سخت می شود، اگر بدون درست کردن زیر ساخت، سراغ مرتب کردن شاخ و برگ‌ها برویم، شاید این درخت چند صبحی بیاستد، ولی به زودی می‌افتد.

این استاد حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین وظایف ائمه جمعه، تبیین مکتب راستین اهل‌بیت(ع)، با همه‌ی ویژگی‌های آن است، این همان چیزی است که حضرت آقا با عنوان جهان تبیین بیان می‌کنند و خود ایشان هم فرموده اند که یکی از جاهای اصلی جهان تبیین، همین جا است؛ یعنی تبیین اصول و زیرساخت‌های ارزشی دین، از این مهم تر و با ارزش تر، عمل خود ما بر اساس همین چهارچوب هاست.

وی ادامه داد:  همه ما تاکنون این  موارد را در سخنرانی‎ها بیان کرده ایم. اگر یک استاد، توحید را که اصلی‌ترین بنیان اسلام و ادیان الهی است، تدریس کند، ولی رفتارش مشرکانه باشد آن کسانی که فارغ التحصیل می شوند همه مشرک می شوند. حضرت امام(قدس سره) در تفسیر سوره توحید فرمودند که بعضی وقت‌ها علم توحید، خودش حجاب می شود، همچون استادی که توحید تدریس کرده و دانشجوها همه نمره ۲۰ گرفتند اما در عین حال، همه مشرک بیرون آمده اند. و البته عکس این هم وجود دارد، مثلاً استادی در یک دانشگاه خارجی درس شرک داده، اما رفتارش در عمل آنقدر متواضعانه و موحدانه بوده که دانشجوها به رفتار این استاد عمل می‌کنند و قالباً موحد، متواضع و متخلق می شوند. وقتی از آن‌ها می پرسیم که الگو شما چه کسی است می‌گویند فلان شخص، که برای ما جای تعجب دارد. این موارد در دانشگاه‌های خودمان هم زیاد است، وقتی از الگوی برخی دانشجویان سوال می‌گیریم، کسانی را نام می برند که واقعاً تعجب می کنیم که چرا با وجود این همه الگوهای مختلف، این افراد الگوی دانشجوها شده اند، بعد متوجه می شویم این استاد، در کلاس درس، عملی را در معرض نگاه دانشجویان گذاشته و آن‌ها از عمل این استاد، الگو گرفته اند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، با بیان اینکه بالاتر از جهاد تبیینِ نظری، تبیین عملیِ اصول دین است، گفت: یکی از جاهایی که شبهه ساخته شده و باعث زدگی شده است، همین عرصه عمل بوده که ظرافت بسیار دارد. از فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) است که یک چیزی برای مردم عادی قطعاً مباح است، برای من هم اگر مسئول نباشم مباح است، ولی وقتی که مسئول باشم حرام است، و چون عمل من بر روی مردم تاثیر بیشتری می‌گذارد، گناهش بیشتر است. این موضوع که رهبر معظم انقلاب، چندین جا فرموده اند، یک واقعیت مهم است، باید تلاش کنیم بر روی این مقولات متمرکز باشیم و درگیر امور حاشیه ای نشویم، وظیفه اصلی ما همان ایفای نقش پیامبری است؛ «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ...»، «مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود.» (سوره احزاب، آیه ۲۱).

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسوه بودن هم در عمل به دین و هم در تبیین آن می‌باشد، اگر زیاد به حاشیه بپردازیم دیگر به اصل نمی‌رسیم و این باعت بوجود آمدن شبهه، تعارض، بدبینی، درگیری و خدای ناکرده آبروریزی می‌شود.

کد خبر 1774280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha