اجرای آئین های عزاداری مازندرانی ها در سومین سوگواره آئین ها، آواها و نواهای عاشورایی

معصومی گرجی از حضورهنرمندان آئینی مازندران در سومین سوگواره بین المللی آئین ها، آواها و نواهای عاشورایی به میزبانی شیراز خبر داد و گفت: سنت های عزاداری بومی محلی مازندرانی ها در محرم از جمله کرب زنی، گهواره گردانی و مجمع گردانی در تالار حافظ اجرامی شود.

مهدی معصومی گرجی-رئیس حوزه هنری مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران با اشاره به سند زیست بوم حوزه هنری با پرچم داری هنر آئینی برمحور سبک زندگی ایرانی اسلامی، فرهنگ پهلوانی و علوی اظهار کرد: تلاش شده برنامه ها و تولیدات فاخردر حوزه های مختلف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در عرصه موسیقی و سرود، عکس، نمایش، هنرهای تجسمی، ادبیات پایداری، هنرهای تصویری و آفرینش های ادبی آثار متعددی تولید شده، افزود: مجموعه آئین ها و نواهای عاشورایی استان در قالب تحقیق و پژوهش تولید شد و این اثرنمایشی در روزهای چهارم و پنجم مرداد ماه جاری در سوگواره بین المللی آئین ها، نواها و آواهای عاشورایی به میزبانی شیراز اجرا می شود.

معصومی با بیان اینکه مجموعه نمایشی گهواره گردانی، کرب زنی و مجمع گردانی به کارگردانی «مهیار هزارجریبی» در این سوگواره به اجرا درمی آید، گفت: استاد «محمدرضااسحاقی» از نوادر موسیقی مازندران نیز در این سوگواره اجراخواهند داشت.

وی با بیان اینکه این هنرمندان مازندرانی اصالت و هویت مردمان مازندران در ایام عزای حسینی را به سمع و نظر دیگر اقوام خواهند رساند، یادآورشد: هنرمندانی از استان های بزد، بوشهر، فارس، کردستان، خوزستان، ایل بختیاری، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی وکشورافغانستان نیز در این سوگواره بین المللی اجراخواهند داشت.

معصومی خاطرنشان کرد:این سوگواره با هدف احیا و تحکیم سنت‌ها ‌و میراث عاشورایی اقوام و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آیین‌ها، آواها و نواها به همت قرارگاه شهید آوینی و اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان فارس درحال برگزاری است.

کد خبر 1774293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha