جاده مرنجاب ردیف بودجه می گیرد/ همت مسئولان و فعالان گردشگری برای ساماندهی مرنجاب

نماینده مردم کاشان و آران‌ و بیدگل در مجلس شورای اسلامی از مکاتبه با وزیر راه و شهرسازی جهت اختصاص ردیف بودجه برای جاده مرنجاب در سال جاری خبر داد.

خبرگزاری شبستان_آران و بیدگل؛ روح اله باقری/ منطقه نمونه گردشگری مرنجاب در شمال آران و بیدگل یکی از بکرترین و زیباترین کویرهای کشور است که از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می‌شود.

این منطقه با برخورداری از ظرفیت فعالیت‌هایی مانند کویرنوردی، آفرود، موتورسواری، سافاری، شترسواری، اسکی روی شن و ماسه، آمیزه ای از طبیعت، تمدن و تاریخ است که سالانه میزبان ده‌ها هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است.

مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده است که در زمان شاه عباس صفوی بنا نهاده شد و پس از آن مناطق پیرامونی آن به کویر مرنجاب شهرت یافته است.

کاروانسرای مرنجاب در کنار دریاچه نمک مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه است که در ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در جریان چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض به‌همراه ۵۳ کاروانسرای تاریخی دیگر در ۲۴ استان ایران تحت عنوان کاروانسراهای ایرانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.

جاده مرنجاب ردیف بودجه می گیرد/ همت مسئولان و فعالان گردشگری برای ساماندهی مرنجاب

علیرغم ظرفیت های بزرگ این منطقه، این منطقه نمونه گردشگری از نبود جاده مناسب، علائم راهنمای به ویژه در پیچ‌های خطرناک، اسکان، بهداشت، نبود امکانات تفریحی عمومی و... رنج می برد و موجب دلسردی و بیزاری گردشگران شده است.

از همین رو، نشست مشترکی با حضور نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر آران و بیدگل و تعدادی از فعالان گردشگری برگزار و مشکلات این منطقه بررسی و راهکارهایی برای ساماندهی این منطقه ارائه شد.

کویر مرنجاب یک ظرفیت ملی برای کشور و منطقه ‌آران و بیدگل است

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه با جدیت پیگیر قرار گرفتن جاده مرنجاب در ردیف جاده های کشور و گرفتن ردیف بودجه برای آن است افزود: مکاتباتی با وزیر راه و شهرسازی جهت اختصاص ردیف بودجه برای جاده مرنجاب در سال جاری انجام شده است.

دکتر مصطفی معینی افزود: توسعه زیرساخت های منطقه نمونه گردشگری مرنجاب ضروری است چرا که کویر مرنجاب یک ظرفیت ملی برای کشور و منطقه ‌آران و بیدگل است.

وی تصریح کرد: یک مطالعه از وضعیت مدیریت سایر مناطق گردشگری کشور از جانب مسئولان و فعالان گردشگری منطقه مرنجاب ضروری به نظر می رسد چنانچه یکی از مشکلات گردشگری ما تداخل نظارت و اجرا در منطقه مرنجاب است.

نماینده مردم کاشان و آران‌ وبیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افت گردشگری در کویر مرنجاب افزود: پیشنهاد می کنم کمیته ای جامع با حضور ذی نفعان و فعالان گردشگری آران و بیدگل جهت بررسی مشکلات منطقه مرنجاب و ارائه راهکار تشکیل شود.

توسعه گردشگری باید با فرهنگ بومی و فرهنگی منطقه همخوانی داشته باشد

فرماندار شهرستان آران وبیدگل هم در این جلسه گفت: اجرای طرح صیانت در کویر مرنجاب قانونی است چرا که یک طرح ملی است.

علی اکبر رضایی به کاهش ورود گردشگر به کویر مرنجاب اشاره کرد و گفت: توسعه گردشگری باید با فرهنگ بومی و فرهنگی منطقه ما همخوانی داشته باشد و اینکه به هر قیمتی زمینه حضور گردشگران را فراهم کنیم قابل قبول نیست.

وی بیان داشت: در کارگروه گردشگری فرمانداری دو نفر از فعالان گردشگری شهرستان حضور پیدا خواهند کرد تا بتوانیم تصمیمات بهتری در زمینه توسعه گردشگری بگیریم.

جاده مرنجاب ردیف بودجه می گیرد/ همت مسئولان و فعالان گردشگری برای ساماندهی مرنجاب

ارائه طرح ۱۳ ماده ای ساماندهی و رونق گردشگری در کویر مرنجاب

شهردار آران وبیدگل هم در این جلسه با اشاره به کاهش ورود گردشگر به کویر مرنجاب در فصل گردشگری اخیر گفت: چرا نباید رشد صعودی گردشگری در منطقه مرنجاب داشته باشیم؟!

محسن صانعی افزود: طرحی ۱۳ ماده جهت ساماندهی و رونق گردشگری در کویر مرنجاب جمع بندی شده است که افزایش خدمات، تسطیح جاده، کاهش نرخ ورودیه و ارائه بسته های تشویقی به گردشگران از جمله مهمترین آن بندهاست.

منطقه گسترده مرنجاب نیاز به یک مدیریت واحد دارد

یک فعال گردشگری و باستان شناس هم در این نشست گفت: منطقه گسترده مرنجاب نیاز به یک مدیریت واحد دارد چراکه منطقه مرنجاب جاذبه های گردشگری فراوانی در خود جای داده است.

دکتر علی مولودی با بیان اینکه هنوز اقتصاد جامعه بومی آران وبیدگل با گردشگری مرنجاب گره نخورده است افزود: گردشگری یک صنعت است و ما باید با مختصات گردشگری کنار بیاییم و همگان باید بدانیم که اعمال محدودیت ها در منطقه مرنجاب از رقابت های گردشگری در نقاط مختلف ایران شکست خواهیم خورد.

کاهش تذکرات لسانی به گردشگران با اجرای طرح صیانت

مدیر طرح صیانت منطقه مرنجاب هم در این جلسه گفت: در حال حاضر نسبت به ابتدای اجرای طرح صیانت در منطقه کویر مرنجاب، میزان منکر و در نتیجه تذکر ناشی از منکر به گردشگران به یک نهم کاهش یافت.

سید مرتضی کسایی زادگان افزود: تلاش ما تذکر لسانی به گردشگران بوده است چنانچه تنها دو پرونده قضایی برای گردشگرانی که هتاکی کردند تشکیل شد.

وی بیان کرد: به سایت ها و پیج هایی که تصاویر و کلیپ های نامناسب از مرنجاب پخش می کردند تذکرات لازم داده‌ شد که در این زمینه هم انتشار این موارد به حداقل رسید.

جاده مرنجاب ردیف بودجه می گیرد/ همت مسئولان و فعالان گردشگری برای ساماندهی مرنجاب

کاهش ورود گردشگر به منطقه مرنجاب قابل قبول نیست

یک فعال گردشگری و فرهنگی هم در این جلسه گفت: گردشگری به عنوان یک صنعت پول ساز در دنیا مطرح است افزود: کاهش ورود گردشگر به منطقه مرنجاب قابل قبول نیست و ضروری است آسیب شناسی شود.

دکتر جعفر نمکی تصریح کرد: اجرای طرح های نظارتی نپخته و افراطی در منطقه مرنجاب به گردشگری ما آسیب زده است و باید اجرای این طرح ها تعدیل شود تا به شکلی به گردشگری ما آسیبی نزند.

تصور ذهنی مسئولان به گردشگری مرنجاب باید عوض شود

یکی دیگر از فعالان گردشگری  و اجتماعی هم در این جلسه با انتقاد از دریافت ورودیه بدون عرضه خدمات در منطقه مرنجاب گفت: عرصه کویر انفال محسوب می شود و برای همه مردم ایران است.

دکتر حسن خوش چشم افزود: اگر پولی هم دریافت می شود باید در همان جا هزینه شود و اصلا جایز نیست در جاهای دیگر غیر از گردشگری مرنجاب هزینه شود!

این مدرس دانشگاه ادامه داد: نگاه و تصور ذهنی مسئولان ما باید نسبت به گردشگری و منطقه مرنجاب عوض شود و در اجرای طرح های نظارتی قبلی در منطقه مرنجاب تجدید نظر شود.

دکتر خوش چشم تصریح کرد: ضروری است بخش مدیریت طرح های اقتصادی شهرداری آران وبیدگل با جدیت به ساماندهی مرنجاب ورود کند تا دیگران با عناوین دیگر مدیریت منطقه را تصاحب نکنند که الان با این وضعیت نابسامان گرفتار شویم.

علت کاهش ورود گردشگر به منطقه مرنجاب باید آسیب شناسی شود

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آران وبیدگل هم در این نشست اظهار داشت: طبق آخرین آمارها حدود ۴۰ درصد کاهش ورود گردشگر به منطقه مرنجاب آران و بیدگل و حدود ۵۰ درصد افزایش ورود گردشگر به کویر سیازگه این شهرستان داشته ایم.

محمد جواد عبدلی افزود: علت کاهش ورود گردشگر به منطقه مرنجاب باید آسیب شناسی شود و ضروری است با افزایش خدمات و ساماندهی منطقه زمینه حضور بیشتر گردشگران را فراهم کنیم.

جاده مرنجاب ردیف بودجه می گیرد/ همت مسئولان و فعالان گردشگری برای ساماندهی مرنجاب

جایز نیست درآمد ورودیه مرنجاب در جاهای دیگر هزینه شود

یک فعال گردشگری و میراث فرهنگی هم در این نشست بر لزوم ساماندهی هرچه سریع تر گردشگری منطقه نمونه گردشگری مرنجاب تاکید کرد.

احسان شکاری گفت: طبق استفتائی که از یکی از علمای بزرگ قم گرفته شده است اصلا جایز نیست پول های دریافتی از گردشگران ورودی به کویر مرنجاب در جاهای دیگر غیر از مرنجاب هزینه شود.

رئیس شورای شهرستان آران و بیدگل هم در این نشست گفت: باید مسئولان امر اطلاع رسانی کنند که ورودیه چند میلیاردی که از گردشگران دریافت شده است کجاها هزینه شده است چرا که افکار عمومی منتظر شنیدن چنین آمارهایی است.

رضا چاقیان افزود: جایز نیست پول دریافتی از گردشگران در جاهای دیگر هزینه شود.

جاده مرنجاب ردیف بودجه می گیرد/ همت مسئولان و فعالان گردشگری برای ساماندهی مرنجاب

کد خبر 1774328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha