افتتاح یک مسجد به نام مشهورترین تک تیرانداز مسلمان در روسیه

یک مسجد در روستای تولیگان در منطقه اورنبورگ به نام تک تیرانداز مسلمان که در جنگ جهانی دوم علیه آلمان می جنگید، افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روسیاالیوم، یک مسجد به نام «آلیا مولداگولووا» قهرمان مسلمان اتحادیه جماهیر شوروی در روستای تولیگان در حومه اورنبورگ افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه امروز این مسجد «دنیس باسلر» فرماندار منطقه اورنبورگ و تعدادی از مسئولان و ائمه جماعات مساجد از جمله «طلعت تاج الدین» رئیس اداره مرکزی مسلمانان روسیه حضور داشتند.

 دنیس باسلر، فرماندار منطقه اورنبورگ در این مراسم، گفت: منطقه اورنبورگ همیشه نمونه روابط حسن همجواری بین نمایندگان ادیان مختلف بوده است. هرساله افتتاح کلیساها و مساجد در این منطقه انجام می شود. این نه تنها اساس زندگی معنوی ماست، بلکه باعث تقویت دوستی بین مردم نیز می شود.

این مقام مسئول افزود: ساخت این مسجد با کمک های اهدایی از ۱۳ سال پیش آغاز شده بود و قرار بود از چندین سال پیش درهای مسجد به روی نمازگزاران باز شود ،اما در حین ساخت و ساز خطایی در اجرا پیدا شد و مشخص شد که جهت ساختمان از قبله منحرف شده است، بنابر این بنا بر اساس قوانین اسلامی بازسازی شد.

این مسجد به یادبود  تک تیرانداز «آلیا مولداگولووا» ساخته شده است که در جنگ جهانی دوم شرکت کرد و ده‌ها سرباز ارتش آلمان را کشت و پس از مرگش عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی را دریافت کرد.

آلیا مولداگولووا در ۲۰ آوریل ۱۹۲۴ در روستای بولاک، منطقه خوبدینسکی، منطقه آکتوبه به دنیا آمد. پس از مرگ والدینش، آلیا توسط عمویش اوباکر مولداگولوف بزرگ شد.  آلیا با خانواده اش از شهری به شهر دیگر نقل مکان کرد. او در دبیرستان نهم در لنینگراد تحصیل کرد. در پاییز سال ۱۹۴۲، آلیا مولداگولووا به ارتش پیوست و به مدرسه تک تیرانداز فرستاده شد. در ماه مه ۱۹۴۳، علیا گزارشی را با درخواست اعزام او به جبهه به فرماندهی مدرسه ارائه کرد. آلیا در گروهان ۳ از گردان ۴ تیپ ۵۴ تفنگ به فرماندهی سرگرد موسیف به پایان رسید.

در آغاز ماه اکتبر، آلیا مولداگولووا ۳۲ کشته شده نیروی آلمانی را در حساب خود داشت.

در دسامبر ۱۹۴۳، به گردان مویسیف دستور داده شد تا دشمن را از روستای کازاچیخا بیرون کند. با تصرف آن محل فرماندهی شوروی انتظار داشت که خط راه آهنی را که نازی ها در طول آن نیروهای کمکی را منتقل می کردند، قطع کند. نازی ها به شدت مقاومت کردند و به طرز ماهرانه ای از مزایای منطقه استفاده کردند. کوچکترین پیشروی نیروهای روسی بهای سنگینی را به همراه داشت و با این حال جنگنده های روس به آرامی اما پیوسته به استحکامات دشمن نزدیک شدند. ناگهان یک چهره تنها جلوتر از زنجیرهای در حال پیشروی ظاهر شد.

 نازی ها متوجه جنگجوی شجاع شدند و از مسلسل ها آتش گشودند. با گرفتن لحظه ضعیف شدن آتش، وی تمام قد برخاست و تمام گردان را با خود کشید.

پس از نبردی سخت، رزمندگان روس ارتفاع را در اختیار گرفتند.  آلیا مدتی در سنگر ماند. روی صورت رنگ پریده اش آثاری از درد دیده می شد و تارهای موی سیاه از زیر کلاهش با گوشواره بیرون زد. او در این نبرد ۱۰ نیروی آلمانی را کشت. زخم سبک بود و دختر در صفوف باقی ماند.

در تلاش برای بازگرداندن اوضاع، دشمن به ضد حمله شتافت. در ۱۴ ژانویه ۱۹۴۴، گروهی از سربازان دشمن موفق شدند به سنگرهای ما نفوذ کنند. درگیری تن به تن در گرفت. آلیا با شلیک مسلسل نازی ها را به خاک و خون کشید. ناگهان به طور غریزی پشت سرش احساس خطر کرد. او به شدت چرخید، اما دیگر دیر شده بود: افسر آلمانی اول شلیک کرد. آلیا با جمع آوری آخرین نیروی خود مسلسل خود را پرتاب کرد و افسر نازی به زمین یخ زده افتاد .

آلیا توسط همرزمانش از میدان جنگ منتقل شد. مبارزان می خواستند معجزه ای را باور کنند و برای نجات دختر خون اهدا کردند. اما زخم کشنده بود.

در ۴ ژوئن ۱۹۴۴، سرجوخه آلیا مولداگولووا پس از مرگ عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی را دریافت کرد.

کد خبر 1774330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha