مطالبه‌گری باید با ادبیات اصولی و پدرانه انجام شود

امام جمعه شهرستان باشت گفت: مطالبه‌گری باید با ادبیات اصولی و پدرانه انجام گیرد، لحن تند و آمرانه به جایگاه امام جمعه، مردم و مسئولان آسیب وارد می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین «امید گنجه‌ای» در گفتگو با شبستان در یاسوج با اشاره به سالروز پنجم مرداد ماه، اقامه نخستین نماز جمعه در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: هر چند قبل از انقلاب نماز جمعه نیز برگزار می‌شد، ولی به صورت فراگیر نبود و برخی از مراجع و علمایی که قائل به وجوب بودند، در قبل از انقلاب هم بحث نماز جمعه را داشتند.

امام جمعه شهرستان باشت گفت: حتی علمایی که ملبس به لباس روحانیت هم نبودند مثل مرحوم حاج رحیم ارباب که مجتهد بود ولی لباس نمی‌پوشید و قائل به وجوب بود و در اصفهان نماز جمعه را اقامه می‌کرد.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نماز جمعه در تعداد معدودی از شهرها آغاز شد و امروز به برکت انقلاب و شکوفایی که در نظام جمهوری اسلامی داریم، حدوداً در ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام گنجه ای خاطرنشان کرد: نماز جمعه برکات خاص و ویژه‌ای دارد و تعبیر بنده از نماز جمعه، تعبیر «لنگر» و به تعبیر امروزی «سوپاپ اطمینان» نیز یاد می‌شود.

امام جمعه شهرستان باشت افزود: گاهی مسئولان هم حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند و امام جمعه می‌تواند در این زمینه نقش ارزشمندی را ایفا کند و در بسیاری از مسائل حق با مسئولان بوده و امام جمعه نباید فکر کند چون مردمی است باید حق را نادیده بگیرد یا برعکس.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «ائمه جمعه، سخنگوی انقلاب هستند» و سپس می‌فرمایند «و تمام»، یعنی همه شأنیت امام جمعه در شهرستان این است که از مبانی انقلاب، نیروهای انقلاب، رویش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی دفاع کند.

حجت الاسلام گنجه ای با اشاره به اینکه امام جمعه هر کاری انجام می‌دهد باید ثمره آن را در جذب برای جبهه انقلاب ببیند، بیان کرد: در شهرستان باشت همیشه تلاش کردیم تا مطالبات مردم و مسئولان را پیگیری کنیم و گاهی نیز برای پیگیری این مطالبات آسیب هم دیدیم، ولی این مطالبه‌گری را تعطیل نمی‌کنیم.

امام جمعه شهرستان باشت اظهار کرد: مطالبه‌گری باید با ادبیات اصولی و پدرانه انجام گیرد، لحن تند و آمرانه به جایگاه امام جمعه، مردم و مسئولان آسیب وارد می‌کند و تا جایی که امکان دارد باید پدرانه باشد.

وی گفت: برنامه‌هایی که برای روز بزرگداشت نماز جمعه پیش بینی شده که یکی از آنها سرکشی از روستائیانی است که همیشه در نماز جمعه حضور پیدا می‌کنند، آنها برای خدا کار می‌کنند و ما باید قدرشناس حضور مردم در نماز جمعه باشیم.

حجت الاسلام گنجه ای با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «قوام نماز جمعه به حضور مردم است»، گفت: اصلی‌ترین هدف ما رونق نماز جمعه با حضور قشرهای مختلف مردمی و بیان مسائل مشکلات آنها و همچنین تشریح دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی در جامعه است.

کد خبر 1774336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha