تنفیذ حکم رئیس جمهور توسط ولی فقیه، مبنای فقهی، قرآنی و عقلانی دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بر اساس موازین قانونی و رویکرد فقهی و شرعی، گفت: مردم با رأی خود به فرد منتخب ریاست جمهوری در واقع بُعد مقبولیت ایشان را تأمین می‌کنند و حال آن که در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تنفیذ ولی فقیه به این رأی و اقبال مردمی، مشروعیت و اعتبار داده می‌شود.

آیت الله محمود رجبی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بر اساس موازین قانونی و رویکرد فقهی و شرعی گفت: مردم با رأی خود به فرد منتخب ریاست جمهوری در واقع بُعد مقبولیت ایشان را تأمین می کنند و حال آن که در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تنفیذ ولی فقیه به این رأی و اقبال مردمی، مشروعیت و اعتبار داده می شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، امضای حکم رییس‌جمهور منتخب در ردیف وظایف و اختیارات مقام رهبری است و هر چند که بحث تنفیذ به لحاظ فقهی، اصطلاحی باسابقه و شناخته‌شده می باشد، اما پس از انقلاب اسلامی وارد ادبیات حقوقی کشور ما شد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: حضرت امام(ره) مهرماه سال ۱۳۵۸ بیانی دارند در همین باره که تأکید می فرمایند: «... رییس‌جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است. وقتی غیر مشروع شد، طاغوت است؛ اطاعت او اطاعت طاغوت است؛ وارد شدن در حوزه‌ی او وارد شدن در حوزه‌ی طاغوت است. طاغوت وقتی از بین میرود که به امر خدای تبارک و تعالی یک کسی نصب بشود...».


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام خمینی(ره) در همه احکام مربوط به تنفیذ حکم ریاست جمهوری در زمان حیات نورانی خویش بر همین بحث تأکید داشته اند که مشروعیت رأی مردم با تنفیذ ولی فقیه است و البته این مساله ریشه و مبنای قرآنی و فقهی و نیز عقلانی دارد.


وی افزود: به عبارت دیگر در نظام جمهوری اسلامی ایران که یک نظام مردم سالاری دینی است، تنفیذ حکم رئیس جمهور از سوی ولی فقیه یعنی مشروعیت بخشی به رأی مردم تا شخص رئیس جمهور با این پشتوانه فقهی و دینی و قانونی بتواند به خوبی امور کشور را به پیش ببرد.


رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در واقع ما در این قضیه شاهد بهترین دکترین حکمرانی در دنیا هستیم چرا که هم با اهمیت دادن به رأی مردم، پشتوانه مقبولیت را داریم و هم این که با تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب و سپس برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی، پشتوانه فقهی و قانونی را بر اساس یک رویکرد عقلانی مهیا نموده ایم.

کد خبر 1774350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha