استقبال فلسطین از موضع بریتانیا علیه مقامات اسرائیلی در دادگاه لاهه

وزارت امور خارجه فلسطین از تصمیم دولت بریتانیا برای پس گرفتن اعتراض خود به حکم بازداشت نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، توسط دادگاه کیفری بین المللی استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»، وزارت امور خارجه فلسطین از تصمیم دولت بریتانیا برای پس گرفتن اعتراض خود به حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، توسط دادگاه کیفری بین المللی استقبال کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای به نقل از خبرگزاری رسمی فلسطین، تصمیم دولت بریتانیا را «تحقق عدالت» توصیف کرد.

وزارت امور خارجه فلسطین از تصمیم بریتانیا برای حمایت از حقوق بشر و قوانین بین‌الملل استقبال و تاکید کرد که چنین موضعی همکاری بین فلسطین و بریتانیا را در روزهای آینده افزایش خواهد داد.

به گزارش رسانه‌های محلی، بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که به تلاش‌ها برای این پرسش که آیا دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت را دارد، ادامه نخواهد داد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در ماه می اعلام کرد که برای نتانیاهو و گالانت به دلیل جنایات جنگی درخواست حکم بازداشت کرده است.

اسناد دادگاه که در ماه ژوئن علنی شد، نشان داد که بریتانیا، یکی از کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی در ابتدا درخواستی را برای ارائه مشاهدات کتبی در مورد اینکه آیا دادگاه می‌تواند صلاحیت اتباع اسرائیلی را مورد بررسی قرار دهد، ارائه کرده بود.

به گزارش روزنامه گاردین، سخنگوی «کی‌یر استارمر»، نخست وزیر انگلیس تایید کرده بود که دولت قبلی پیشنهاد خود را قبل از انتخابات چهارم جولای ارائه نکرده است.

سخنگو به خبرنگاران گفت: من می‌توانم تایید کنم که دولت این پیشنهاد را که دادگاه باید در مورد آن تصمیم بگیرد، دنبال نخواهد کرد.

اسرائیل با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری است در بحبوحه تهاجم وحشیانه خود به غزه از زمان طوفان‌الاقصی در روز  اکتبر با محکومیت بین المللی روبرو شده است.

به گفته مقامات بهداشتی محلی، نزدیک به ۳۹ هزار و ۲۰۰ فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، کشته و بیش از ۹۰ هزار نفر زخمی شدند.

با گذشت بیش از ۹ ماه از حمله اسرائیل، بخش های وسیعی از غزه در میان محاصره فلج کننده مواد غذایی، آب آشامیدنی و دارو ویرانه شده است.

کد خبر 1774361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha