چشم انداز دولت جدید انگلیس به مسائل منطقه‌ای و حل موضوع فلسطین

درخواست وزیر امور خارجه جدید بریتانیا برای آتش بس فوری در غزه و تصمیم او برای از سرگیری کمک های مالی به آنروا بحث‌هایی را در مورد تغییر موضع بریتانیا در قبال مسائل منطقه‌ای برانگیخته است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: در حالی که دولت جدید کارگر بریتانیا در حال بررسی چشم انداز پیچیده حمله مرگبار اسرائیل به نوار غزه است، تحلیلگران سیاسی به دقت سفر اخیر «دیوید لامی»، وزیر امور خارجه به این منطقه را بررسی می کنند.

درخواست لامی برای آتش بس فوری در غزه و تصمیم او برای از سرگیری کمک های مالی به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی ( آنروا) بحث هایی را برانگیخته است که آیا این اشاره به تغییر موضع بریتانیا دارد یا خیر.

نیو گوردون، استاد اسرائیلی حقوق بین‌الملل و حقوق بشر در دانشگاه کوئین مری لندن، می‌گوید که دیدار لامی نشان‌دهنده تمایل به تعامل با مسائل منطقه‌ای است.

گوردون گفت: کاملا بدیهی است که حداقل برخی از سیاست‌های او با سیاست‌های دولت محافظه‌کار متفاوت است.

او به تصمیم لامی برای از سرگیری ارائه بودجه آنروا با توجه به خطر قحطی و از بین رفتن تمام زیرساخت‌های حیاتی در غزه به عنوان یک اقدام مهم اشاره کرد.

موضع مبهم در مورد احکام دادگاه بین‌المللی لاهه

با این حال، گوردون نسبت به موضع لامی در مورد احکام بازداشت احتمالی توسط دادگاه کیفری بین‌المللی برای رهبران اسرائیل ابراز نگرانی کرد.

پروفسور اسرائیلی معتقد است که اعتراض دولت محافظه‌کار به این حکم‌ها فاقد شایستگی قانونی بوده و قوانین بین المللی را تضعیف می کند.

گوردون گفت: امیدوارم لامی کار درست را انجام دهد، حتی با وجود اینکه اکنون به نظر می رسد واقع گرایی  او ممکن است او را متقاعد کرده باشد که اعتراض دولت محافظه‌کار را مورد اهمیت قرار دهد.

در ۲۰ می دادستان دیوان کیفری بین‌المللی کیفری، حکم بازداشت نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی را به دلیل جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در نوار غزه درخواست کرد.

انحلال آنروا هرج و مرج منطقه ای ایجاد می کند

«جوزف ویلیتس»، رئیس امور پارلمانی در شورای تفاهم اعراب-بریتانیا، با اشاره به ازسرگیری کمک های مالی آنروا، گفت که این نشان می‌دهد دولت بریتانیا وضعیت غزه را جدی می گیرد.

ویلیتس با تاکید بر پیامدهای منطقه‌ای گسترده‌تر در صورت برچیده شدن آنروا، گفت: بریتانیا باید حمایت خود را از آنروا تقویت کند و از آن در برابر تهدیدات اسرائیل برای عملیات‌هایش محافظت کند.

وی در مورد تهدیدات اسرائیل مبنی بر تعطیلی عملیات آنروا در بیت المقدس و معرفی آن به عنوان یک سازمان تروریستی، گفت که بریتانیا باید از آشفتگی منطقه ای که در صورت موفقیت تلاش های اسرائیل برای نابودی آنروا به وجود می آید، آگاه باشد.

رئیس امور پارلمانی در شورای تفاهم اعراب-بریتانیا همچنین بر لزوم حمایت بریتانیا از مکانیسم های عدالت بین المللی تاکید کرد.

وی از بریتانیا خواست تا از دیوان بین‌المللی دادگستری صریحا حمایت کند، به‌ویژه با توجه به نظر مشورتی اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر غیرقانونی بودن اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل.

فروش تسلیحات به اسرائیل

به گفته ویلیتس، درخواست وزیر امور خارجه برای آتش بس فوری در غزه باید با حمایت کامل از عدالت و پاسخگویی برای فلسطینی‌ها از جمله تایید دیوان بین المللی کیفری از جمله احکام بازداشت احتمالی دیوان بین المللی کیفری، پشتیبانی شود.

تحلیلگران موافق هستند که دولت کارگر باید اقدامی مشخص فراتر از لفاظی انجام دهد.

گوردون پیشنهاد کرد که ویزای ورود به اسرائیلی‌هایی که به طور غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ساکن شده‌اند ممنوع شود و فروش تسلیحات به اسرائیل متوقف شود.

وی تاکید کرد که انگلیس اگر در مورد رعایت قوانین بین‌المللی جدی است باید فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند.

ویلیتس افزود که اولویت فوری باید خواستار آتش بس و تضمین دسترسی بشردوستانه به غزه باشد.

 او از بریتانیا خواست که اسرائیل را در قبال اقدامات خود پاسخگو بداند و به همدستی بین المللی با اقدامات غیرقانونی تل آویو پایان دهد.

وی گفت: دولت باید نقشی بی چون و چرا در تامین عدالت و پاسخگویی برای فلسطینی ها ایفا کند.

در حالی که دولت کارگر در مسیر سیاست خود حرکت می کند با فشارهای عمومی و بین المللی قابل توجهی روبرو شده است تا آرمان‌های خود را با ملاحظات عملی دیپلماتیک و بشردوستانه متعادل کند.

کد خبر 1774124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha