سرنوشت انتخاب ترامپ و هریس به دست مسلمانان در آمریکا

مسلمانان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ یک اولویت رای‌دهی بزرگ برای نامزدها به شمار می‌روند و آنها یک اولویت رای به نام «غزه» دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رقابت برای جذب رای دهندگان شدت گرفته است که در میان حوزه‌های مختلف انتخاباتی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای آن رقابت می‌کنند، یکی گروه برجسته وجود دارد و آن جامعه مسلمانان است که به دلیل موقعیتی که دارند، نقش تعیین کننده‌ای در شکل گیری صحنه سیاسی دارند.

با وجود آنکه مسلمانان تنها حدود یک درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما قشر مهمی برای رای گیری محسوب می‌شوند و تعیین کننده خواهند بود.

بر اساس گزارش‌ها، در این چرخه انتخابات، جامعه مسلمانان بیش از هر زمان دیگری در یک موضوع سیاسی آن هم در مورد جنگ در غزه متحد به نظر می‌رسند، هر نامزدی که امیدوار است بخش بزرگی از رای دهندگان مسلمان را به دست آورد، باید خواسته‌های جامعه برای پایان دادن به جنگ در فلسطین را برآورده کند.

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط مؤسسه سیاست‌های اجتماعی و تفاهم (ISPU) با مشارکت Emgage and Change Research در اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه منتشر شده است، نشان می‌دهد رای دادن مسلمانان در سه ایالت جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ متمرکز است.

بر اساس این نتایج، ما دریافتیم مدیریت جو بایدن در جنگ غزه مسلمانان را که بزرگ‌ترین حامیان او در سال ۲۰۲۰ بودند، به شدیدترین منتقدان او تبدیل کرده است.

در سال ۲۰۲۰، حدود ۶۵ درصد از رای دهندگان مسلمان در این ایالت‌ها به بایدن رای دادند. این حمایت برای پیروزی او در انتخابات حیاتی بود، زیرا او انتخابات را با اختلاف کمی برد. بایدن تنها با ۱۲۰۰۰ رای در جورجیا، ایالتی که بیش از ۶۱ هزار مسلمان در آن رای دادند و پنسیلوانیا با ۸۱ هزار رای که ۱۲۵ هزار مسلمان در آن رای دادند،  پیروز شد.

قبل از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری تنها ۱۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که به او رای خواهند داد  که نشان‌دهنده کاهش شدید حمایت اوست. در حالی که این امر بر رقابت ریاست جمهوری تأثیر می گذارد و خود را به شکل نارضایتی گسترده تر از حزب دموکرات به طور کلی نشان داده است.

جنگ غزه رای دهندگان مسلمان را به گونه‌ای متحد کرده است که امری بی سابقه بوده است. بر اساس نظرسنجی مسلمانان آمریکا در سال ۲۰۲۰ که توسط ISPU انجام شد، مراقبت های بهداشتی (۱۹درصد)، اقتصاد (۱۴درصد) و عدالت اجتماعی (۱۳ درصد) مهم‌ترین مسائل انتخاباتی رای دهندگان مسلمان بودند.

بر اساس این مطالعه، کاهش کمک‌های نظامی به اسرائیل نیز توسط اکثریت قاطع رای دهندگان مسلمان  مورد حمایت است و صرف نظر از تمایلات حزبی - همه این سیاست را دلیلی برای رای دادن به نامزد مورد نظر خود می دانستند. در حالی که جنگ در خارج از کشور ممکن است دور از نگرانی های روزانه رای دهندگان مسلمان آمریکایی به نظر برسد، بسیاری از آنها نقش ایالات متحده را - با ارائه کمک های بی قید و شرط و حمایت دیپلماتیک به اسرائیل - به عنوان همدستی در ادامه سرکوب فلسطینیان می دانند.

اهمیت جنگ غزه برای رای دهندگان مسلمان ماه‌ها قبل از برگزاری نظرسنجی ما مشخص بود. جامعه مسلمانان نقش رهبری را در جنبش ملی غیرمتعهد ایفا کرد و از رای دهندگان دموکرات می‌خواست که در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در ایالت‌های خود رای «بی تعهد» داشته باشند. این اقدام باعث شد تا بیش از ۷۰۰ هزار دموکرات را متقاعد کند که این کار را انجام دهند و خواسته های آنها مبنی بر تغییر لحن و سیاست دولت بایدن در قبال اسرائیل و فلسطین را برجسته کند.

این تغییر عمده مسلمانان از بایدن به معنای تغییر کامل آنها به سوی دیگر طیف سیاسی نیست. حمایت مسلمانان از ترامپ اندکی از ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۴ در جورجیا، میشیگان و پنسیلوانیا افزایش یافت.

مسلمانانی که قبلاً از بایدن حمایت می‌کردند، عمدتاً به سمت اشخاص ثالث حرکت می‌کنند یا هنوز مطمئن نیستند. مطالعه ما نشان می‌دهد که نزدیک به یک سوم، ۲۷ درصد رای دهندگان مسلمان یا به یک نامزد شخص ثالث رای می دهند  و سه درصد نام نامزد می نویسند.   حدود ۱۷ درصد از مسلمانان گفته‌اند که در مورد نامزد خود بلاتکلیف هستند، در حالی که این رقم برای عموم مردم ۶ درصد است. این بدان معناست که هنوز زمان برای پیروزی نامزدها در این حوزه حیاتی وجود دارد و به نظر می‌رسد که آنها دارند تلاش خود را برای بالا بردن رای می‌کنند.

بایدن نه تنها خود را از رقابت‌های انتخاباتی کنار کشید، بلکه کامالا هریس، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا، نشان داد که از حمایت قاطع خود از جنگ اسرائیل علیه غزه فاصله می‌گیرد. در ماه ژوئیه، معاون رئیس جمهور در سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره شرکت نکرد، گفت که او در مورد رنج غزه سکوت نخواهد کرد و حمایت خود را از آتش بس اعلام کرد.

اگرچه مسلمانان در بهترین حالت محتاطانه خوشبین بودند، اما  امتناع کمپین هریس از اجازه دادن به یک شخصیت فلسطینی-آمریکایی برای سخنرانی در کنوانسیون ملی دموکرات ها در هفته گذشته، این امید را کمرنگ کرد.

حتی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه، به دنبال دسترسی به رای دهندگان عرب آمریکایی است  که با توجه به لفاظی‌های ضد مسلمانی که وی در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ به کار برد، شگفت آور است. افراد مرتبط با کمپین او در تلاش بودند رای دهندگان عرب را جلب کنند. کوچک‌ترین دختر ترامپ، تیفانی، با پسر یک تاجر لبنانی-آمریکایی، ازدواج کرد که سعی داشت عرب های میشیگان را متقاعد کند که به رئیس جمهور سابق به دلیل شکست سیاست دولت فعلی در غزه رای دهند.

بسیج جامعه مسلمانان در مورد مسئله فلسطین برای بسیاری هزینه زیادی داشته است. شورای روابط آمریکایی-اسلامی افزایش بی‌سابقه‌ در حوادث سوگیری گزارش داد که یکی از آنها افزایش ۵۶ درصدی گزارش‌های اسلام‌هراسی در سال ۲۰۲۳ است و نژادپرستی ضد فلسطینی نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است، روند نگران‌کننده‌ای که در تیراندازی به سه دانشجوی فلسطینی در ورمونت منعکس شد. پوشیدن  چفیه هزاران نفر - که بسیاری از آنها دانشجوی مسلمان بودند - در تظاهرات در دانشگاه ها به دستگیری شان منجر شد و بسیاری از آنها به دلیل فعالیت برای فلسطین در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده تهدید به اخراج یا با اتهامات جنایی مواجه شدند.

با این حال، حتی با وجود عواقب موضع گیری آشکار در مورد فلسطین، رأی دهندگان مسلمان این بار ناامید به نظر می رسند. همبستگی با مردم غزه به عنوان مهم‌ترین موضوع برای رای دهندگان مسلمان آمریکایی مطرح شده است.

کد خبر 1780057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha