صهیونیست‌ها نمی‌توانند مرا به سکوت وادار کنند

شیخ عکرمه صبری تاکید کرد که مسجدالاقصی امانتی است که در دست همه مسلمانان است و نباید از آن غافل شد و ما از ذره‌ای از خاک آن نخواهیم گذشت و صهیونیست‌ها نمی توانند مرا به سکوت وادار کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی  و رئیس هیئت عالی اسلامی در قدس در گفت وگوی ویژه با «عربی ۲۱» گفت: امروز مسجدالاقصی در بدترین وضعیت خود قرار دارد اشغالگران رژیم صهیونیستی فضای جنگ را از غزه به قدس و مسجدالاقصی منتقل کرده‌اند و قوانین اضطراری را بدون هیچ توجیهی بر شهروندان تحمیل کرده و بر نمازگزاران مسجدالاقصی محدویت اعمال می‌کنند و همین امر باعث شده است که صحن‌های مسجدالاقصی به میزان قابل توجهی خالی از نمازگزاران باشد.

وی تاکید کرد: اشغالگران اقدامات خطرناک یهودی‌سازی را علیه شهر قدس اشغالی انجام می‌دهد و گروه‌های یهودی با نگهبانی شدید از صحن‌های مسجد الاقصی حملات خود را تشدید کرده‌اند و سرویس‌های امنیتی اشغالگران از ورود هزاران مسلمان به مسجدالاقصی جلوگیری می‌کنند.

وی تاکید کرد: اشغالگران رژیم صهیونیستی از جنگ غزه برای حمله به مسجد الاقصی سوء استفاده کردند و گروه‌های یهودی افراطی اکنون نفوذ زیادی در دولت راست‌گرای اسرائیل پیدا کرده‌اند و گمان می‌کنند که این روز روز آنهاست و این فرصتی است که آنها برای اجرای نقشه‌های تجاوزکارانه خود علیه مسجدالاقصی استفاده می‌کنند و به این ترتیب می‌بینیم که نقشه‌های آنان در مورد مسجدالاقصی از پیش طراحی شده است و از شرایط فعلی یعنی تجاوز اسرائیل به غزه سوء استفاده کردند.

رئیس هیئت عالی اسلامی در قدس نسبت به خطر تداوم تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای کنترل مسجدالاقصی چه از طریق حمله، حفاری و روش‌های دیگر هشدار داد و گفت: همه ما باید به هر طریق ممکن با آن مقابله کنیم.

شیخ صبری (۸۶ ساله) در ادامه خاطرنشان کرد: اقدامات مخفی اسرائیل که در مسجد الاقصی انجام می‌شود از جمله حفاری‌ها در زیر مسجدالاقصی، نمی‌دانیم که چه اتفاقی به طور دقیق و جزئی دارد، می‌افتد.

وی ادامه داد: انصافاً ما هیچ کنترلی بر حفاری‌های زیرزمینی نداریم و به هیچ وجه نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم، زیرا نیروهای حراست رژیم صهیونیستی در آنجا حضور دارند و متاسفانه ما را از رسیدن به آنها باز می‌دارند.

وی اظهار کرد: از سال ۲۰۰۳ تاکنون، گروه‌های یهودی افراطی تحت نظارت شدید به مسجدالاقصی حمله می‌کنند. بنابراین مسئولیت کامل بر عهده اسرائیل است زیرا آشکارا در این امر دخالت دارد.

تلاش اشغالگران برای سیطره بر مسجدالاقصی

وی تصریح کرد: اشغالگران با زور در طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی پیش می روند و می‌خواهند تسلط کامل برا مسجدالاقصی پیدا کنند و اوقاف اسلامی را به عقب برانند و بر اساس برنامه ریزی های خود اگر تقسیم بندی زمانی و مکانی موفق شوند، گام دیگری برخواهند داشت تا حاکمیت کامل خود را بر مسجدالاقصی اعمال کنند.

وی افزود: تقسیم زمانی و مکانی یک پروژه تهاجمی است که بیش از ۱۰ سال است که مطرح شده است و در هر مرحله ای که می گذرند تلاش می‌کنند تا آن را اجرا کنند. تقسیم زمانی به منزله آن است که در اوقاتی خاص فقط یهودیان وارد شوند و مکانی به منزله آن است که در بخشی از آن فقط خود وارد شوند و تلاش دارند این کار را انجام دهند ولی تاکنون موفق نشده‌اند.

وی افزود: سیاستمداران اسرائیلی در اوایل دهه هشتاد زمانی که گروه‌های یهودی افراطی سعی در یورش به مسجدالاقصی داشتند، به ما می‌گفتند که اینها گروه‌های کوچکی هستند و تعدادشان بی‌اثر است و اینها دیوانه‌هایی هستند که نباید به آنها اهمیت داد  و این اقدام ادامه یافت تا سال ۲۰۰۰، زمانی که آرئیل شارون، نخست وزیر سابق اسرائیل به مسجد الاقصی یورش برد و پس از آن حمایت سیاسی واقعی از گروه های یهودی افراطی آغاز شد که شروع به رشد و استکبار کردند.

شیخ صبری خاطرنشان کرد: خیابان‌های اسرائیل به وضوح به سمت افراط گرایی متمایل شدند تا اینکه گروه های یهودی افراطی توانستند به کنست و سپس دولت برسند و آنها تصمیم گیرندگان سیاسی خطرناکی شدند.

وی گفت:  ورود گروه‌های یهودی افراطی به دولت اسرائیل بر شهر قدس و مسجدالاقصی تأثیر منفی گذاشت و اقدامات متعددی علیه اهالی قدس از جمله عدم صدور مجوز ساخت، گسترش تخریب ساختمان‌ها، وضع مالیات، ممنوعیت سفر انجام شد  تا مانع ارتباط اهالی قدس با دیگر شهرها بشوند.

وی توضیح داد: مردم قدس از این اقدامات شدید، غیرانسانی، غیرمتمدنانه و ناموجه اسرائیل شگفت زده شدند و سرزمین پدران و اجدادشان را با وجود شرایط سختی که در معرض آن قرار داشتند و با وجود دستگیری‌ها و احکام سنگین دادگاه‌ها از آن دست نکشیدند. کار به شکلی شده است که دیگر حتی قاضی تصمیم گیرنده نیست، مقامات اسرائیلی به دادگاه حکم می کنند تا در مورد بازداشت شدگان تصمیمات عالی صادر کند.

وی به شدت نسبت به خطر تداوم و تشدید بحران‌هایی که شهرک نشینان و گروه های افراطی یهودی در پشت آن هستند، هشدار دادند و گفتند: کسانی که به مسجد الاقصی حمله می‌کنند با وجود جنگ نماز خود را در دیوار براق ترک نمی کنند، اما متأسفانه مسلمانان را از اقامه نماز در مسجدالاقصی منع می‌کنند.

امانتی بر دوش همه مسلمانان

شیخ عکرمه صبری در ادامه گفت: مسجدالاقصی امانتی است که در دست همه مسلمانان در اقصی نقاط زمین است و نباید از آن غافل شد و هیچ مسلمانی حق ندارد از یک ذره خاک در مسجد الاقصی چشم پوشی کند.

وی تصریح کرد: مسجدالاقصی تنها برای مردم فلسطین نیست، بلکه همانطور که می‌دانیم با دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان  مرتبط است و شان آن، همچون شان مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه است.

وی ادامه داد: همه مسلمانان فلسطین را دوست دارند زیرا مسجد الاقصی در دل آنان جای دارد و ما ثبات و استواری را برای همه مردم فلسطین آرزومندیم.

اتهامات اسرائیل

وی به کیفرخواستی که چند روز پیش از سوی دادستانی رژیم صهیونیستی به اتهام «تحریک به تروریسم» علیه او صادر شد، گفت: این کیفرخواست یک کیفرخواست نادرست و بدخواهانه است و اشغالگران کار من را  نادرست تفسیر می‌کنند وتسلیت من به پدران و مادران شهدا را تعبیر به تروریسم می کنند، در حالی که ما  آن را جزء شعائر دینی خود می‌دانیم.

عکرمه صبری که در سال‌های اخیر بارها مورد بازداشت، احضار برای تحقیق، اخراج از مسجد الاقصی و اطراف آن و ممنوعیت سفر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: متوجه شدم که دادستانی رژیم صهیونیستی پرونده کیفرخواست من به عنوان پرنده اتهام خاص به دادگاه صلح در قدس ارجاع داده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف اشغالگران از آزار و اذیت من این است که بخواهند دهان من را ببندند و نگذارند از سیاست تهاجمی و ناعادلانه آنها انتقاد کنم که این اتفاق رخ نداده و نخواهد شد. ما یک اصل ثابت داریم و از آن کوتاه نمی‌آییم، زیرا ما دستورات الهی را اجرا می کنیم.

وی در خصوص تحریک رسانه‌های اسرائیلی علیه شیخ عکرمه و اینکه می گویند سرنوشت وی همانند سرنوشت شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش حماس، خواهد بود، گفت: ما مسلمانانی هستیم که به اراده و تقدیر الهی ایمان داریم و ما معتقدیم که عاقبت به اراده خدا رقم می خورد و این تهدیدها ما را نمی ترساند و بر مواضع ایمانی ما تأثیر نمی گذارد.

ناامیدی عربی و اسلامی

وی با انتقاد از مواضع کلی عربی و اسلامی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: موضع کشورهای عربی و اسلامی همانطور که مشخص است در حد مورد انتظار نیست.

وی درباره موضع بین المللی در قبال تحولات موضوع فلسطین گفت: اگر قطعنامه‌های سازمان ملل و قطعنامه های مختلف بین المللی را بررسی کنیم، متوجه می شویم که همه آنها به نفع فلسطینی‌ها و مسئله فلسطین است، اما متاسفانه از سال ۱۹۴۸ تا به امروز، اسرائیل هرگز به هیچ یک از قطعنامه های سازمان ملل متحد و بین المللی پایبند نبوده است.

وی افزود: ما آمریکا را مسئول اصلی آنچه در حال رخ دادن است می دانیم، زیرا این کشوری است که از حق وتو در شورای امنیت استفاده می کند و در کنار اسرائیل می ایستد و از آن دفاع می کند.

وی خاطرنشان کرد: کشورها و نهادهای بین المللی‌ای وجود دارند که با موضوع فلسطین همدل هستند و تحرکاتی از سوی برخی کشورها مانند آفریقای جنوبی انجام شد  که به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کردند و کشورهای دیگری نیز به شکایت مطرح شده پیوستند، ما این واکنش غیرمنتظره را یک دستاورد واقعی برای آرمان فلسطین می دانیم ...

وی از تلاش‌های دانشگاه‌های آمریکایی که برای حمایت از غزه، قدردانی کرد و گفت: ما از سکوت اعراب در قبال آنچه در غزه می‌گذرد ناراحت هستیم، اما ناامید نشده‌ایم و ناامید نخواهیم شد.

کد خبر 1774386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha