شروط خدمت‌رسانی سازمان‌ها و نهادها به زائران اربعین

اگرچه دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین اعلام آمادگی کرده‌اند اما این خدمات بنابر شروطی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مراسم عظیم زیارت اربعین حسینی هر ساله با مشارکت چشمگیر نهادهای خودجوش مردمی و بخشهایی از دستگاهها و نهادهای دولتی برگزار می شود در همین رابطه  میراحمدی معاون وزیر کشور اعلام کرد: طرح های زیرساختی برای تسهیل آمد و شد زائرین و  توسعه پارکینگ ها به خصوص پارکینگ های شخصی برای بیش از ۵ میلیون زائر فراهم شده است.

شروط خدمت‌رسانی سازمان‌ها و نهادها به زائران اربعین

هر نوع خدمات به زئران اربعین منوط به ثبت نام در سامانه سماح است

میراحمدی اظهار داشت: هرگونه خدمات‌دهی به زائران مانند ارز زیارتی، خدمات بیمه، و تهیه بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و سایر خدمات، مشروط به انجام ثبت نام در سامانه سماح است.

وی گفت: تأکید ما این است که ثبت نام را به تأخیر نیندازند. بنا به درخواست زائران ۳ نوع بیمه در ۳ سطح پیش بینی شده است که هرکس منطبق با خواست خود، نوع بیمه را انتخاب کنند.

شروط خدمت‌رسانی سازمان‌ها و نهادها به زائران اربعین

شرط عبور از مرز برای زائران اربعین

رییس ستاد مرکزی ابعین با بیان اینکه برای عبور از مرز ۳ شرط داریم، افزود: اولین شرط، داشتن مدرک قانونی یعنی داشتن گذرنامه رسمی یا زیارتی که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد، است. شرط دوم، ثبت نام در سامانه سماح و سوم، بیمه شدن است. 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه امسال پیش بینی می‌شود هوا از سال گذشته گرم‌تر باشد، تأکید کرد: مدیریت آن در دستور کار جدی قرار دارد. ساخت بیش از ۱۴۵ هزار مترمکعب سایه‌بان، مه پاش ها و شرایط نیازمندی‌هایی که تحمل گرما را تسهیل می‌کند پیش بینی شده است. 

وی با تأکید بر اینکه به دلیل مشکلات حمل و نقل عمومی که وجود دارد، زائران سفر خود را با وسایل شخصی خودشان انجام دهند، یادآور شد: هرگونه خدمات‌دهی به زائران مانند ارز زیارتی، خدمات بیمه، و تهیه بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و سایر خدمات، مشروط به انجام ثبت نام در سامانه سماح است.

همچنین امسال وزیر کشور با اختصاص ۳۰ هکتار از اراضی مناطق آزاد مهران برای استقرار ناوگان حمل و نقل درون‌شهری زوار در اربعین موافقت کرد.

محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در جلسه ستاد اربعین ایران و عراق گفت: هماهنگی هایی در حوزه های حمل و نقل و فراهم نمودن اسکان زائران و موکب های حسینی از سوی ستاد اربعین انجام شده و همچنان در حال انجام است.

وزیر کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی وجود دارد و نگرانی در این زمینه نداریم.

بیمه معلم به عنوان بیمه‌گر ایام اربعین انتخاب شد

«حمید محمدی» معاون امور عتبات سازمان حج و زیارت درباره اقدامات سازمان حج و زیارت در خصوص سفر اربعین گفت: یکی از موضوعاتی که  سازمان حج و زیارت به عنوان کمیته ثبت‌نام در ایام اربعین  دنبال می کند انتخاب شرکت بیمه‌گر برای اربعین بود و آسیب‌شناسی نسبت به سال گذشته در این خصوص صورت گرفت و خدماتی را که مورد نیاز ما بود، در جلسات مطرح شده و از همه شرکت‌های بیمه‌ای استعلام قیمت گرفته و در نهایت بیمه معلم مناسب‌ترین قیمت را به ما ارائه داد و ما گزارش آن را به ستاد اربعین مطرح کردیم.

خدمات بیمه ای به زائران منوط به ثبت نام در سامانه سماح است

وی با بیان اینکه در نهایت بیمه معلم به عنوان بیمه‌گر ایام اربعین انتخاب شد، ادامه داد: از ابتدای محرم ثبت‌نام در سامانه سماح آغاز شد و تاکید ستاد اربعین بر این است، افرادی که قصد تشرف به عتبات در ایام اربعین را دارند حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. به جهت اینکه هم این افراد تحت پوشش بیمه‌ اربعین قرار بگیرند و همچنین اگر خدایی نکرده حادثه یا بیماری اتفاق افتاد با توجه به هزینه‌هایی که در عراق است نگرانی نداشته باشند.

محمدی تصریح کرد: ستاد اربعین تاکید دارد همه در سامانه سماح ثبت‌نام کنند؛ براساس مصوبه ستاد نیز خدماتی که قرار است ارائه شود باید بر مبنای سامانه سماح باشد. تا اواخر تیرماه ۱۹۵ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و بسته بیمه‌ای مورد نیاز خود را انتخاب کرده و حق بیمه‌شان را نیز پرداخت کرده‌اند. براساس اعلام ستاد اربعین، سفرهای اربعین از اول صفر تا ۲۵ صفر تعریف شده است و ثبت‌نام‌های صورت گرفته در سامانه سماح برای اعزام در این بازه زمانی است. در ایام اربعین اعزام افراد به صورت کاروانی به شکلی که قبل از ایام اربعین صورت می‌گیرد نیست و در واقع می‌توان گفت اعزام‌ها در ایام اربعین به صورت سازمان‌دهی شده کاروانی نیست. قیمت سفرهای هوایی نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده است.

بنابراین گزارش وزارت ارتباطات، سازمان‌های زیرمجموعه خدماتی را برای زائران در این ایام درنظر گرفته‌اند و نشست هم‌اندیشی «همگام با اربعین، همراه با فناوری» با حضور شرکت‌های فناور فعال در این حوزه برگزار شد. محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات در این نشست گفت: اگرچه حتی ممکن است سرخط برخی امور مرتبط با اربعین جزو دستورکارهای سازمان فناوری اطلاعات نباشد اما برای سهولت بیشتر زائران، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و در صدر آن، وزارت ارتباطات تلاش کرده‌اند و با پیگیری‌های دکتر زارع پور، طی دو سال گذشته نیز در این روند همکاری‌هایی صورت گرفته است.

شروط خدمت‌رسانی سازمان‌ها و نهادها به زائران اربعین

بهره گیری از ظرفیت پیام رسان های داخلی در زیارت اربعین

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به لزوم معرفی مناسب سرویس‌های ارائه شده برای اربعین تاکید کرد و از شرکت‌های حاضر خواست مشکلاتی را که برای ارائه خدمت دارند اعلام کنند تا در فرصت باقی مانده از طریق مجاری مرتبط پیگیری‌های لازم برای رفع آنها صورت گیرد.

خوانساری در عین حال به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت پیام‌رسان‌ها اشاره کرد و افزود: لازم است در این زمینه نیز بر روی اطلاع‌رسانی خدمات مرتبط با اربعین همکاری‌های مضاعفی صورت گیرد و باتوجه به تعداد کاربرانی که روزانه از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، از این بستر برای اطلاع‌رسانی خدمات اربعین امسال به زائران بهره گرفته شود.

حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران- نیز در بخش دیگری از این نشستT اظهار کرد: در حوزه خدمات ارائه شده بر بستر فاوا و سکوهای فعال در این حوزه نیز خدمات متعددی ارائه می‌شود اما گاه برخی سرویس‌ها تنها در خاک ایران قابل دسترسی است اما زائران در خاک عراق نیز به این خدمات نیاز دارند که باید برای رفع این نیازها همکاری‌ها و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

شرکت های ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات چالش های خود را در ارایه خدمات اربعین اعلام کنند

معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به خدماتی که سال گذشته در زمینه لجستیک، فین تک و ارز اربعین ارائه شد، اظهار امیدواری کرد که در سال جاری این خدمات به همراه سرویس‌های جدید با کیفیت مضاعفی در اختیار زائران اربعین قرار گیرد.

وی همچنین از شرکت‌های ارائه کننده خدمات خواست چالش‌هایی که در ارائه خدمات اربعین دارند را هرچه سریعتر اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم برای رفع این موارد صورت گیرد.

سوپراپلیکیشن قابل استفاده برای زائران در حوزه فناوری اطلاعات

براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، منکرسی به سایتی که برای معرفی خدمات اربعین طراحی شده اشاره کرد و از ایجاد یک سوپراپلیکیشن معرفی سرویس‌های قابل استفاده برای زائران خبر داد و گفت: یکی از معضلاتی که سال گذشته شاهد آن بودیم تنوع نرم افزارهای ارائه کننده خدمات بود که اگر تمام آنها در بستری یکپارچه قرار گیرد، استفاده از آنها تسهیل خواهد شد به همین دلیل در سال جاری پیگیر هستیم تا بر این بستر بتوانیم خدمات بهتری به زائران ارائه کنیم.

رضایت زوار از کیفیت خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

گفتنی است عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در جاسه ستاد اربعین ورات ارتباطات  با اشاره به اهمیت برگزاری آیین اربعین حسینی و ارائه سرویس های مناسب به زوار گفت: سال گذشته الحمدلله با اقدامات جهادی صورت گرفته، زوار عزیز از کیفیت خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رضایت داشتند و خدمات خوبی با استفاده از سکوهای بومی به زوار داده شد. امسال با توجه به تغییر و تحولات دولت، کارها باید به صورت جدی پیگیری شود تا زوار اربعین تجربه بهتری نسبت به سال گذشته در حوزه ارتباطات و دریافت سرویس ها داشته باشند.

پیگیری موضوعات اربعین به صورت هفتگی

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نباید خللی در پیگیری کارها ایجاد کند، افزود: باید موضوعات مرتبط با اربعین به صورت هفتگی پیگیری شود و اقدامات انجام شده به استحضار مردم برسد. تا آخرین لحظه حضور در این دولت، اقدامات و پیگیری ها باید انجام شود تا با یک ریل گذاری مناسب، کارها با حضور افراد دیگر به بهترین نحو انجام شود.

در این جلسه معاونان و روسای سازمان ها و شرکت های تابعه، گزارشی از پیگیری و اقدامات انجام شده حوزه ماموریتی خود برای ارائه بهتر سرویس ها و خدمات به زوار اربعین ارائه کردند.  وزیر ارتباطات نیز بعد از دریافت این گزارشات، در خصوص برخی از موضوعات همچون تعرفه های صوت، پیامک و اینترنت برای زوار اربعین، دستوراتی را صادر کرد.

شروط خدمت‌رسانی سازمان‌ها و نهادها به زائران اربعین

خدمات ارزی به زائران در ۷ بانک عامل

همچنین بانک مرکزی باتوجه به در پیش بودن ایام اربعین حسینی (ع) و در راستای تکریم و تسهیل شرایط عزیمت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات در سال جاری، دستورالعمل «ترتیبات تامین و عرضه ارز دینار(هر نفر ۲۰۰ دینار)  به زائرین اربعین حسینی (ع) در سال ۱۴۰۳»   را به هفت بانک عامل ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ کرد. فروش ارز به زائرین بالای پنج سال (متولدین ۰۱/۰۶/۱۳۹۸ به قبل) از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه "نظارت ارز (سنا) " در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» (کد سرفصل ۵۰) و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه امکان‌پذیر است.  ضمناً کد رهگیری در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) پس از طی فرآیند ثبت‌نام در سامانه سماح، فعال می‌شود.

بیشتر از یک هفته در عراق نمانید

با وجود همه این تمهیدات با توجه به شرایط خاص سفر اربعین و نیز گرمای شدید هوا وزیر کشور در گفتگویی تأکید کرد که زائران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که بیشتر از یک هفته در عراق نمانند.

کد خبر 1774423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha