جهان بار دیگر به احترام ارزش‌های فرهنگی و تاریخی ایران ایستاد

نایب‌رئیس اول مجلس و نماینده مردم همدان و فامنین با تبریک ثبت جهانی هگمتانه گفت: امروز در اجلاس دهلی‌نو شاهد بودیم که جهان به احترام ارزش‌های فرهنگی و تاریخی همدان و ایران ایستاد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از  اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، حمیدرضا حاجی‌بابایی امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳، با انتشار پیامی نوشت:

میراث‌فرهنگی این سرزمین بهترین ابزاری است که به یادمان می‌آورد ایرانی هستیم و بیندیشیم که این کیفیت چگونه به واسطه اسلام زینت بخشیده شده است. این غنای هویتی در طول تاریخ، در تمام عرصه‌های اجتماعی هویدا شده است، از معماری و شهرسازی، مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و اقتصاد تا ساز و کارهای اجتماعی و هر آنچیزی که امروزه در قالب فرهنگ معنی پیدا می‌کند، تعریفی است از میراث‌فرهنگی ایران که وظیفه خطیر حفاظت ‌و صیانت از آن به عهده نسل حاضر است.

بی‌شک یکی از مظاهر فرهنگی ایران، همدان کهن است. همدان قدیمی‌ترین پایتخت این سرزمین که از بدو سکونت انسان در فلات مرکزی ایران، نقطه اتصال مسیرهای ارتباطی بوده و در طول تاریخ این عامل متضمن دوام زیست در این منطقه بوده است. همدان با تجارتخانه‌های پررونق و معظم، به عنوان مرکز اقتصادی جهانی مطرح بوده و وجود ۱۴۷ کاروانسرا در بازار این شهر، دلیلی بر این ادعا و ایفای نقش اثربخش آن در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است. محوطه باستانی هگمتانه، کتیبه‌های گنج‌نامه، مسجد جامع این شهر، آرامگاه بوعلی و دیگر آثار و عناصر فرهنگی، همدان را به موقعیتی اصیل و فرهنگی تبدیل کرده است.

در ادامه پیام آمده است: امروز هگمتانه در چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دهلی‌نو کشور هندوستان در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید و جهان به احترام ارزش‌های فرهنگی تاریخی این شهر ایستاد و بار دیگر صدای صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران در جهان طنین‌انداز شد. اینجانب این دستاورد مهم را به مردم شریف حوزه انتخابیه و همچنین جامعه فرهنگی کشور تبریک گفته و از مجموعه مدیران و کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به واسطه تحقق این مطالبه‌ مردمی، تقدیر و تشکر به عمل می‌آورم و امید که مسیر ثبت‌های جهانی آثار ملموس و عناصر ناملموس در دولت چهاردهم نیز ادامه‌دار باشد.

کد خبر 1774482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha