به سوی نماز جمعه بشتابید

در آداب نماز داریم که ای مومنان وقتی در روزهای غیرجمعه صدای موذن بلند شد با گام‌های آهسته و بدون عجله به طرف مساجد حرکت کنید اما این نماز جمعه چه خصوصیتی دارد که خدای متعال فرموده عجله کنید و بشتابید و با گامهایی فراتر از راه رفتن معمولی به طرف نماز جمعه حرکت کنید.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| نماز جمعه یکی از مهم‌ترین عبادت‌ها و مناسک اسلامی است که نه تنها از جنبه دینی، بلکه از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز دارای اهمیت بالایی است.

 نماز جمعه به عنوان یک تجمع بزرگ مذهبی، فرصتی فراهم می‌آورد تا مسلمانان یکدیگر را ملاقات و احساس همبستگی و وحدت را تقویت کنند. این نزدیکی و تعامل بین افراد، می‌تواند به تقویت روابط اجتماعی و افزایش محبت و دوستی در جامعه کمک کند.

 تبیین ارزش‌ها

خطبه‌های نماز جمعه به عنوان یک منبع آموزشی مهم عمل می‌کنند. امام جمعه در این خطبه‌ها به تبیین مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی می‌پردازد و می‌تواند آگاهی‌های لازم را به مردم منتقل کند. این آموزش‌ها به ویژه در زمان‌های حساس و بحرانی، می‌تواند نقش بسزایی در هدایت فکری جامعه ایفا کند.

 تجدید قوای معنوی

 نماز جمعه فرصتی است تا مسلمانان با یاد خداوند و شرکت در عبادت، روح خود را تجدید کنند. این نماز به افراد کمک می‌کند تا از دغدغه‌های روزمره زندگی فاصله بگیرند و با حضور در جمع مومنان، احساس آرامش و معنویت بیشتری را تجربه کنند.

تشویق به مسئولیت اجتماعی

 نماز جمعه می‌تواند به عنوان یک بستر برای تشویق افراد به مسئولیت‌های اجتماعی عمل کند. در نمازجمعه، افراد تشویق می‌شوند تا در امور خیر، کمک به نیازمندان و فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کنند و به وظایف خود در قبال جامعه آگاه شوند.

به سوی نمازجمعه بشتابید

 امام راحل، موسس و بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند یکی از بزرگترین عنایات حق تعالی به نظام ما همین نمازجمعه است و در جای دیگری فرمودند اگر این انقلاب هیچ دستاوردی جز همین احیای نمازجمعه نداشته باشد، موفق بوده است.   

فضایی برای بیان نظرات

نماز جمعه می‌تواند محلی برای بیان مسائل روز و مشکلات جامعه باشد. مردم می‌توانند از طریق ارتباط با امام جمعه، مشکلات خود را مطرح کنند و نظرات و انتقادات خود را بیان نمایند. این امر می‌تواند باعث بهبود وضعیت اجتماعی و سیاسی جامعه شود.

جایگاه نماز در مجموعه دین، همان ستون وسط خیمه است که دین بر آن تکیه کرده و استوار است.

 به گفته امام جمعه جهرم، یکی از توشه های مهم برای ما که در این دنیا مسافریم مسئله نماز است؛ جایگاه نماز در مجموعه دین، همان ستون وسط خیمه است که دین بر آن تکیه کرده و استوار است.

آنگونه که حجت الاسلام محمدحسین مدبر عنوان کرده خدای متعال در قرآن کریم از بین همه نمازها که تعدادشان هم خیلی زیاد و انواع مختلفی دارد با یک عنایت ویژه نمازجمعه را مورد توجه قرار داده است.

به سوی نماز جمعه بشتابید

به اذعان این کارشناس علوم دین، در آداب نماز داریم که ای مومنان وقتی در روزهای غیرجمعه صدای موذن بلند شد با گام‌های آهسته و طمأنینه و بدون عجله به طرف مساجد حرکت کنید اما این نمازجمعه چه خصوصیتی دارد که خدای متعال فرموده «فَاسْعَوْا» عجله کنید و بشتابید و قرار نداشته باشید و با گامهایی فراتر از راه رفتن معمولی به طرف نمازجمعه حرکت کنید و نام آن را «ذِکْرِ اللَّهِ» گذاشته است.

به سوی نمازجمعه بشتابید

از همین جا می توان استفاده کرد همان گونه که فقها هم فرموده اند این دو خطبه نمازجمعه هم جزء ذکرالله و نماز است پس باید برایش اهمیت قائل باشیم.

عبادتی به اندازه حج

یکی از مظانّ استجابت دعا زمانی است که خطیب جمعه خطبه ها را تمام می کند تا موقعی که اقامه نمازجمعه شروع می شود.

حجت الاسلام مدبر می گوید: نمازجمعه آن قدر مهم است که ثواب حج را به ما می دهد چون حضرت ختمی مرتبت (ص) فرمودند: «الجُمُعَةُ حَجُّ المَساکِینِ». یکی از یاران به پیامبر (ص) عرض کرد یارسول الله من مدتی است که نیت حج دارم اما توفیق پیدا نمی کنم، حضرت فرمودند «علیک بالجمعة فإنها حج المساکین» و باز فرمودند اگر نماز عصر هم بخوانی ثواب عمره مقبوله هم به شما می دهند، پس نماز جمعه یک نماز و عبادت معمولی نیست.

باز فرمودند «مَن تَرَکَ ثلاثَ جُمَعه تَهاوُنا بها طَبَعَ اللّه ُعلی قَلبِهِ» کسی که بدون عذر و از روی بی اعتنایی و سبک شمردن، نمازجمعه را ترک کند خدای متعال بر دلش مهر می زند یعنی این‌که دیگر امیدی به نجات و هدایتش نیست. ویا «مَن تَرَکَ الجُمُعَةَ ثَلاثا مُتتابِعَةً لِغَیرِ عِلَّةٍ کُتِبَ مُنافِقا» با ظهور حضرت حجت(عجل الله) که نماز جمعه واجب می شود اگر کسی سه جمعه پشت سرهم بدون این‌که عذری داشته باشد حاضر نشود در نامه اعمال و در دستگاه خداوند متعال به عنوان منافق محسوب می شود.

زمان استجابت دعا

امام جمعه جهرم می گوید: فرمودند یکی از مظانّ استجابت دعا زمانی است که خطیب جمعه خطبه ها را تمام می کند تا موقعی که اقامه نمازجمعه شروع می شود.

به سوی نمازجمعه بشتابید

 ثواب صد نماز جمعه

به اذعان حجت الاسلام مدبر، برای فرد مسافر نمازجمعه واجب نیست و نمازش هم شکسته هست چون ممکن است گرفتاری داشته باشد؛ اما این‌قدر نمازجمعه مهم است که فرموده اند اگر مسافری در نماز جمعه حاضر شود، ثواب صد نمازجمعه که در شهرخودش شرکت کند به او عنایت می شود.  

این‌قدر نمازجمعه مهم است که فرموده اند اگر مسافری در نماز جمعه حاضر شود، ثواب صد نمازجمعه که در شهرخودش شرکت کند به او عنایت می شود.  

تضمین بهشت

این استاد حوزه و دانشگاه با نقل روایتی از امام علی (ع) گفته، چند گروه هستند که من بهشت را در پیشگاه خداوند متعال برایشان تضمین می کنم. یکی از آنها شخصی است که در خانه آماده رفتن به نمازجمعه می شود و تا پایان نمازجمعه، اگر مرگش فرارسید تضمین می کنم که اهل بهشت باشد.  

وی همچنین به روایتی از امام باقر (ع) اشاره کرده که امام قسم یاد کردند که به من رسیده است که اصحاب رسول خدا(ص) از روز پنج شنبه خود را برای نمازجمعه آماده می کردند. یعنی کارهای آخر هفته را انجام می دادند که مبادا روز جمعه گرفتار شوند و نتوانند در نمازجمعه شرکت کنند. روزی رسول خدا (ص) به یاران روکرده و فرمودند آیا می خواهید گروهی از بهشتیان را به شما نشان دهم؟ عرض کردند: آری یارسول الله(ص). حضرت فرمودند: آنها کسانی هستند که گرما یا سرمای شدید مانع حضورشان در نمازجمعه نمی شود.

به سوی نمازجمعه بشتابید

ثواب یک‌سال عبادت

 حجت الاسلام مدبر می گوید: در حقیقت در این دنیا رفتن به بهشت سخت نیست اما این که خود را به گونه ای بسازیم که در آن ماندگار باشیم سخت است و گاهی کارهایی می کنیم که ما را از بهشت بیرون می کنند. باز فرمودند هرکس روز جمعه غسل کند و از خانه اش حرکت کرده و به سخنان خطیب جمعه گوش دهد بابت هر قدمی که برمی دارد ثواب یک‌سال عبادت به او می دهند آن هم سالی که شبهایش را به شب زنده داری سپری و روزهایش هم روزه گرفته باشد.

نماز جمعه فقط یک عبادت فردی نیست، بلکه ابزاری قدرتمند برای تقویت جامعه اسلامی و ارتقاء روحیه دینی و اجتماعی در بین مسلمانان است. با درک اهمیت این فضیلت معنوی و حضور فعال در آن، می‌توان به ایجاد یک جامعه سالم‌تر و متحدتر کمک کرد. از این رو، برگزاری منظم و مشارکت در نماز جمعه باید به عنوان یک وظیفه دینی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 1774651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha