انتظارات رهبر انقلاب از دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، بخش مهمی از سخنان خود را به مسئله سیاست خارجی و بین‌المللس اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، بخش مهمی از سخنان خود را به مسئله سیاست خارجی و بین‌المللس اختصاص دادند.

ایشان در این زمینه فرمودند: «در مقابل امواج و حوادث جهانی و بخصوص منطقه‌ای، برخورد کشور، برخورد فعّال باشد، برخورد اثرگذار باشد، نه برخورد منفعل. مسائل گوناگونی چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ علمی، چه از لحاظ پیشرفتها و ابتکارات فوق‌العاده و عجیب علمی ــ فرض کنید مثل هوش مصنوعی ــ در دنیا اتّفاق می‌افتد؛ با این، فعّال برخورد کنید، منفعل برخورد نکنید؛ اثرگذار برخورد کنید. غفلت و تغافل از آنچه در دنیا پیش می‌آید، در منطقه پیش می‌آید، جایز نیست. هر حادثه‌ای پیش می‌آید، ما یک موضعی در قبال آن داریم؛ این موضع را صریح، روشن، با قوّت و متانت ابراز کنیم تا دنیا بشناسد و بفهمد که ایران اسلامی در این قضیّه چه میگوید. دولت سیزدهم در این باره تلاش خوبی داشت. خدا رحمت کند، شهید خدمت، مرحوم امیرعبداللهیان را؛ دیپلمات خیلی خوبی بود، مذاکره‌کننده‌ی خیلی خوبی بود، تلاش و فعّالیّت خوبی داشت؛ بنده از نزدیک کارهای ایشان را میدیدم؛ خوب حرکت میکرد، خوب کار میکرد. این فعّالیّت و تلاش ان‌شاءالله بایستی ادامه پیدا کند.»

رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای خود، ارتباط با همسایگان را یکی دیگر از ظرفیت ها و امتیازات ایران دانسته و دولت چهاردهم را به گسترش ارتباط فعالانه با همسایگان دعوت کردند. ایشان در این زمینه فرمودند: «یکی از حرف‌ها در مورد سیاست خارجی این است که ما در ارتباطات خارجی اولویّت‌هایی داریم؛ یکی از اولویّت‌های ما همسایگان ما هستند. ما جزو کشورهای دارای همسایگان متعدّد هستیم؛ این از جمله‌ی امتیازات یک کشور است. تقریباً چهارده همسایه در اطراف ما هست؛ این یک امتیاز برای ما است. بایستی ما بر روی روابط با همسایگان کار کنیم، تلاش کنیم؛ این از اولویّتهای ما است.»

حضرت آیت الله خامنه ای در فرازی دیگر از بیاناتشان، گسترش دیپلماسی با دنیای غیر غربی را نیز مورد تاکید قرار دادند. رهبر انقلاب در همین راستا فرمودند: «یکی از اولویّت‌ها ارتباط با کشورهایی است که میدان دیپلماسی ما را میتوانند گسترش بدهند؛ مثلاً کشورهای آفریقا، کشورهای آسیا؛ اینها میدان دیپلماسی ما را گسترش می دهند؛ ارتباط با اینها جزو اولویّت‌ها است.»

مقام معظم رهبری، ارتباط با دوستان ایران در دوران سخت فشارهای حداکثری و تحریم های ظالمانه غرب را یکی دیگر از خواسته های خود از دولت چهاردهم عنوان داشتند و فرمودند: «یکی از اولویّت‌ها ارتباط مستحکم با کشورهایی است که در این سال‌ها در قبال فشارها از ما حمایت کرده‌اند، به ما کمک کرده‌اند؛ چه در سازمان ملل، چه در غیر سازمان ملل، چه در میدان عمل، همکاری‌های اقتصادی و غیره، از ما حمایت کرده‌اند؛ ما قدرشناسی باید بکنیم؛ ارتباطاتمان را با اینها بایستی مستحکم کنیم؛ این سیاست اولویّت‌دار ما است؛ و از این قبیل کارهای اولویّت‌داری در این زمینه وجود دارد.»

رهبر انقلاب با انتقاد از رویکرد دوگانه و بدعهدی های مکرر اروپایی ها در طی سالهای اخیر، تغییر نگاه جمهوری اسلامی ایران به اروپا را منوط به تغییر و اصلاح رفتار آنان دانستند و آنان را به جبران رفتارهای خود دعوت کردند و گفتند: «البتّه این‌جور نیست که ما بگوییم یک انگیزه‌ی مخالفت و دشمنی‌ای با بعضی از کشورها، مثلاً کشورهای اروپایی ــ که حالا من جزو اولویّت‌ها آنها را ذکر نکردم ــ داریم؛ نه. علّت اینکه کشورهای اروپایی را بنده به عنوان اولویّت ذکر نمیکنم، این است که اینها با ما این چندساله خوب رفتار نکردند؛ با ما خوب برخورد نکردند. در قضیّه‌ی تحریم‌ها، در قضیّه‌ی نفت، در قضایای گوناگون، در عناوین جعلی مثل حقوق بشر و امثال اینها، با ما بد رفتار کردند؛ [اگر] این رفتار بد را نداشته باشند، البتّه آن [کشورها] هم جزو اولویّت‌های ما است، آن هم جزو مواردی است که ارتباط با آنها برای ما دارای اولویّت است. البتّه چند کشور هستند که ما اذیّت‌های آنها را، رفتار عنادآمیزشان را فراموش نمی کنیم.»

ترجیع بند سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و خواسته های ایشان از دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی که در اینجا به آنها اشاره شد، فرصت‌های بی‌بدیل جهان غیرغربی است، ایشان سیاست همسایگی را امتیاز و اولویت سیاست خارجی ایران دانسته و از این رو بر فرصت ارتباط با همسایگان تاکید داشتند، از سویی دیگر بر گسترش دیپلماسی با آفریقا و آسیا به عنوان مناطق بکر غیرغربی تاکید کرده و بر اهمیت این مناطق در سیاست خارجی ایران تاکید داشتند و بر تحکیم، استحکام و گسترش روابط با دوستان ایران در دوران فشارهای ظالمانه غرب برعلیه مردم ایران صحه گذاشتند..

کد خبر 1774779

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha