عاشورائیان و پرچمداران حق حیات انسانی و زندگی حقیقی را در دین و دینداری می‌دانند

استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی گفت: عاشورائیان، حسینیان زمان و کسانی که پرچمدار حق بودند نسبت آنها با دین این بود که حیات انسانی و زندگی حقیقی انسانی را در دین و دینداری می‌دانند و اگر دین از بین برود، زندگی آنها معنایی ندارد.

«ستار هدایت خواه» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: ظرفیت عظیم عاشورا را در هر عرصه‌ای می‌توان از آن درس و الگو گرفت و حکمت اینکه در آموزه‌های دینی و ائمه ما خیلی بر زنده نگه داشتن نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام و برپایی مجالس عزا تاکید کردند، در واقع به بهانه همین مجالس دور هم جمع شویم و در هر دوره‌ای در این رویارویی و تقابلی که میان جبهه حق و باطل وجود دارد، درس بگیریم.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی گفت: ما اگر عرصه رسانه را یک عرصه درگیری و رویارویی بدانیم که همینطور هم است، یعنی هم اکنون ما در حال یک جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم هستیم و نحوه تقابل یاران اباعبدالله الحسین علیه السلام و به طور کلی ارزیابی و درس گرفتن از آن حادثه می‌تواند در چنین شرایطی برای ما موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) فرمود «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجا، حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است»، افزود: در هر روزگار و شرایطی که فضای غبار آلودی وجود داشته باشد و امواج پرتلاطم در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کند، ما می‌توانیم از اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران وی درس بگیریم که هم چراغ راه ما شود و هم کشتی نجاتی باشد که ما را از طوفان‌ها و گرداب‌های فتنه نجات دهد.

هدایت خواه یادآور شد: به همین جهت در همه عرصه‌ها می‌توانیم از حادثه عاشورا درس بگیریم و در شرایط کنونی شما شاهد یک رویارویی و نبرد و به تعبیری یک عاشورایی وجود دارد که یک طرف آن یزیدیان زمان و طرف دیگر حسینیان و یاران امام حسین علیه السلام و سایر شهدای کربلا هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر قرار باشد ما در این جنگ رسانه‌ای موفق شویم باید فرایندی را طی کنیم که ضرورت دارد خانواده‌ها به این نکته توجه داشته باشند در چگونگی مقابله با هجمه رسانه‌ای و تاثیرگذاری بر تربیت فرزندان، به هیچ وجه ممنوعیت را تجویز نمی‌کنیم، چون در شرایطی قرار گرفتیم که خواه یا ناخواه باید از این رسانه استفاده کنیم و بسیاری از حتی کارهای علمی و غیرعلمی، اقتصادی و مراودات مختلفی که در این فضا صورت می‌گیرد باید مدیریت شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما باید به گونه‌ای بتوانیم که از این عرصه بهره ببریم که آسیب کمتری ببینیم، بیان کرد: نخستین اقدام آگاه سازی، یعنی مقابله با جهل است، چون مهم‌ترین مرکبی که دشمن از آن استفاده می‌کند جهل مردم است و ضرورت دارد که بصیرت افزایی لازم صورت گیرد.

هدایت خواه یادآور شد: اقدامی که باعث می‌شود ما در این جنگ رسانه‌ای موفق شویم، همچنان که عاشورائیان و یاران اباعبدالله الحسین علیه السلام در مقابل یک جنگ رسانه‌ای تبلیغات وسیعی توسط بنی امیه راه‌اندازی شده بود و امام علیه السلام را به عنوان کسی که در واقع به دلیل قدرت طلبی شخصی علیه حکومت خروج کرده و به تعبیری از دین جد خود خارج شده است، این موضوع را به خورد مردم داده بودند و تبلیغات وسیعی که بسیاری از مردم به ویژه در شام مردم را تحت تاثیر قرار داده بودند.

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: فرایند سوم در این زمینه مصونیت سازی است، ما اگر تاثیرگذاری رسانه را پیش پیام‌ها و مطالبی که دارای روح، روان، اعتقادات و اخلاق جامعه ما به ویژه برای جامعه ما و جوانان مضر است به عنوان یک ویروس باید مصونیت پیدا کند که اگر این ویروس وارد بدن شد، بتواند با آن مقابله کند، مصون سازی در این عرصه تقویت باورها و اعتقادات دینی است، یعنی آن چیزی که فرزندان ما را می‌تواند در این زمینه مصونیت به آنها بدهد، باورهای دینی، رفتار و کنش‌های دینی است که مبتنی بر دین است و این‌ها روح، روان، فکر، اخلاق و اعتقادات فرزندان ما را به گونه‌ای تقویت می‌کند که در مقابل این هجمه می‌توانند خودشان در امان بمانند .

وی ضمن تاکید بر اینکه در مصون سازی، اصل مسئله، پایبندی به دین و تربیت مبانی دینی است، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم از همین منظر حادثه عاشورا و کنشگران را بررسی کنیم، نسبت مردمی که در آن عصر چه در مقابل اباعبدالله و در یاری اباعبدالله و کسانی که به ظاهر بی‌طرف بودند، این‌ها را بررسی کنیم، نسبت آنها با دین یکی از این چهار تا است.

هدایت خواه افزود: گروهی اساساً اعتقادی به دین نداشتند و باورهای دینی را نپذیرفته بودند ولی می‌دیدند به اسم دین، تحت لوای دین و با شعار دینداری بهتر می‌توانند به منافع دنیوی خود برسند، دم از دین می زدند. اگر بخواهیم مصداق روشنی از آن را ذکر کنیم بنی امیه بودند، یعنی ابوسفیان، معاویه، یزید و پیروان آنها مثل عبیدالله بن زیاد بودند؛ بنی امیه اعتقادی به دین نداشتند ولی تظاهر به دین می‌کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما قرار نیست که فرزندان را زوری به سمت برخی کارها ببریم و تربیت کنیم بلکه باید بسترسازی لازم را فراهم کنیم، ادامه داد: یکی از این بسترسازی‌ها همین نسبت آنها با دین، ارتباط با آموزه‌های دینی و تربیت باورهای دینی است که می‌تواند مصونیت سازی در مقابل هجمه‌های دشمنان ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: گروه دیگر کسانی بودند که دین را باور داشتند ولی این‌ها اگر بر سر دوراهی دین و دنیا قرار می‌گرفتند، دنیا را انتخاب می‌کردند؛ یعنی تا جایی پای دین ایستادگی می‌کردند که به امورات دنیوی آنها لطمه‌ای وارد نشود.

هدایت خواه بیان کرد: گروه سوم نیز بر سر دوراهی دین و دنیا، حاضر بودند که در راه دین، مال خود را هزینه کنند اما اگر کار دفاع از دین به مرحله جانبازی و جان دادن می‌رسید، اهل این کار نبودند؛ پای دین هستند تا جایی که به جانشان آسیبی وارد نشود.

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این سه گروه را حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در تعبیری توصیف می‌کند و می‌ فرماید «مردم بنده دنیا هستند، دین لقلقه زبان آنها است تا زمانی که عیش و نوش، زندگی و خوشی و راحتی آنها پهن شود، دور خانه دین می‌گردند، ولی زمانی که به بلاها و سختی‌ها و ... در راه دین امتحان می‌شوند، دینداران کم هستند».

وی در پاسخ به اینکه دینداری چگونه اتفاق می‌افتد؟، گفت: دینداری نیاز به یک سری بسترها دارد که این کار ابتدا باید در خانواده اتفاق بیفتد.
هدایت خواه با اشاره به اینکه تربیت دینی در مقطع حساسی مثل عاشورای کربلا خود را به درستی نشان می‌دهد، افزود: در این جنگی که ما هم اکنون در حوزه رسانه داریم خود را نشان می‌دهد، اگر فرزندان ما دیندار و باور دینی قوی داشته باشند، در مقابل این هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان مصونیت پیدا می‌کنند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: گروه چهارم در مقابل همه این هجمه‌ها، تبلیغات، فشارها، شایعات، تهدیدها و... ایستادگی می‌کنند و این افراد کسانی هستند که می‌گویند ما برای دین زنده هستیم و حیات ما در سایه حیات دین زنده است، ما باید جان دهیم تا دین جان بگیرد، ما باید برویم تا دین پابرجا بماند، این‌ها حیات بدون دین را، حیات انسانی نمی‌دانند، زیرا تلاش می‌کنند تا در سایه دین به آرامش برسند .
وی تاکید کرد: عاشورائیان، حسینیان زمان و کسانی که پرچمدار حق بودند، نسبت آنها با دین این بود که در راه دین از جان مال ناموس از زن و زندگی خود می‌گذرند و آمادگی دارند تمام هستی خود را در راه دین فدا کنند، زیرا حیات انسانی و زندگی حقیقی انسانی را در دین و دینداری می‌دانند و اگر دین از بین برود، زندگی آنها معنایی ندارد که مصداق بارز آن اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان هستند.
هدایت خواه یادآور شد: در شب عاشورا امام حسین علیه السلام می‌گوید «من بیعتم را از شما برداشتم»، که برخی‌ها می‌گویند ما دوست داریم هزاران بار کشته شویم و سپس زنده شویم و سپس در راه تو کشته شویم و ۷۰ بار این اتفاق در راه دین بیفتد.
این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: شهادت حضرت ابوالفضل علیه السلام نشان دهنده این تفکر عاشورایی است که وقتی دست راست وی را قطع کرده بودند، رجز خواند و فرمود «به خدا قسم اگر دست راست من را قطع کردید، همواره از دینم حمایت می‌کنم و دست از حمایت دین بر نمی‌دارم و از حقم دفاع خواهم کرد».
وی با اشاره به اینکه این به جایگاه دین در خانواده برمی‌گردد و یک دفعه اتفاق نمی‌افتد بلکه از کودکی و در خانواده این کار صورت می‌گیرد، اظهار کرد: باید به تربیت دینی فرزندان توجه ویژه داشته باشیم، کسی که در کودکی با قرآن و مفاهیم دینی آشنا می‌شود، باورهای دینی در وی تقویت می‌شود و در شرایط سخت در مقابل دشمن ایستادگی می‌کند.
هدایت خواه ضمن تاکید بر اینکه باید نسبت خود را با دین تعیین کنیم و ایام عاشورا و محرم فرصتی برای بازنگری در این زمینه است، افزود: برای مصون سازی مهم ترین عامل این است که باورهای دینی، کنش‌های دینی و رفتارهای دینی را تقویت کنیم.
این استاد دانشگاه گفت: حضور در مجالس اباعبدالله الحسین علیه السلام، نماز جمعه‌ها، حضور در اعتکاف‌ها و... نتیجه تربیت دینی است که اگر بسترسازی لازم صورت گیرد، نوعی مصونیت بخشی به فرزندان در مقابله با هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان است.
کد خبر 1774783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha