حماسه تبیینی امام سجاد(ع) یک الگوی کارآمد در تمام دوران ها

حجت الاسلام صباغیان گفت: حماسه تبیینی امام سجاد(ع) به عنوان یک الگوی کارآمد در تمام دوران ها و شرایط کنونی که دشمن با جنگ تحریف تلاش می کند جای حق و باطل و جای شهید و جلاد را تغییر دهد، باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام حسن صباغیان-امام جمعه زیرکوه- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: از مقاطع مهم تاریخ حماسه حسینی، مقطع جهاد تبیین امام سجاد علیه السلام است.

وی ادامه داد: در واقع امام سجاد علیه السلام یک علی دیگر با شمشیر زبان بودند، و نقش ایشان در زنده نگه داشتن قیام عاشورا یک نقش محوری و تعیین کننده بود.

حجت الاسلام صباغیان در ادامه گفت: دستگاه بنی امیه به سرکردگی یزید طوری به صورت هدفمند برنامه ریزی کرده بود که از قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام اثری باقی نماند و یا اگر هم نامی برده شود جای حق و باطل با جنگ تحریف عوض شود اما امام سجاد(ع) با جهاد تبیین کاری کردند که یزید و پیروان او رسوا شدند و در عوض قیام حضرت سید الشهدا در جایگاه رفیع خود تثبیت شود.

امام جمعه زیرکوه با بیان اینکه جهاد تبیین امام سجاد علیه السلام در زنده نگه داشتن نهضت سرخ عاشورا نقش بسیار مهمی بود، افزود: خطبه آتشین حضرت سجاد(ع) در مسجد شام بر فراز منبر و با شمشیر زبان و بیان به عنوان باقی مانده عاشورا، حماسه کربلا را تداوم بخشیده و قیام ابا عبدالله الحسین علیه السلام را تکمیل کرد. امام سجاد (ع) بعد از معرفی خود و پیامبر و امیرالمومنین و امتیازات و فضائل اهل بیت علیهم السلام کاری کردند که: ضجّ الناس بالبکاء یعنی همه مردم به ضجه و گریه افتادند و یزید لعنت الله علیه اعتراف به اشتباه بزرگی که مرتکب شده بود کرد.

وی عنوان کرد: همه ائمه اطهار علیهم السلام در امتداد اهداف واحدی تلاش کردند و همه آن ها مجاهد فی سبیل الله بودند اما بعضی جهاد بالصیف داشته اند و برخی جهاد بالسان که همان جهاد تبیین است، ائمه(ع) که دارای علم لدنّی بوده و وصل به سرچشمه زلال حضرت حق هستند مبتنی بر شرایط زمان و مقتضای موجود به تکلیف عمل می‌کردند.
حجت الاسلام صباغیان ادامه داد: امام سجاد علیه السلام به وسیله دعا و مناجات و تربیت خادمان بسیار زیاد و البته با سلاح اشک و شمشیر زبان مسیر هدایتگرانه پدر بزرگوارشان را ادامه دادند و در شرایط خفقان خلفای اموی توانستند اسلام و قرآن و معارف ارزشمند الهی را تبیین و به نوعی یک جهاد ارزشمند تبیینی و مناجاتی را در جهت مبارزه با جریان ظلم و طاغوت انجام دهند.
امام جمعه زیرکوه با بیان اینکه ائمه هدات در جهت انجام رسالت شان همیشه در اوج بوده اند، افزود: اما در خصوص قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام اوج و شاهکار امام سجاد علیه السلام در مسجد شام در حضور مردم و یزید اتفاق افتاد طوری که هر چه یزید رشته بود پنبه شد و به عبارتی به عنوان یک جهاد بزرگ تبیینی در میدان دشمن و حریف کارآمدتری عملیات تبلیغی و تبیینی انجام و دشمن با شکست بزرگی روبرو شد.
وی در ادامه تاکید کرد: حماسه تبیینی امام سجاد به عنوان یک الگوی کارآمد در شرایط کنونی که دشمن با جنگ تحریف تلاش می کند جای حق و باطل و جای شهید و جلاد را تغییر دهد، باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام صباغیان در پایان گفت: اگر بخواهیم یک الگوی میدانی و عملی برای مطالبه رهبر عزیز انقلاب که تأکید بر جهاد تبیین دارند معرفی کنیم جریان تبیینی امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب در تداوم و امتداد قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام است.
کد خبر 1774984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha