شیعیان پاراچنار در خاک و خون

عناصر تکفیری با همدستی تروریست‌ها بار دیگر شیعیان منطقه پاراچنار در سایه سکوت خبری و بی توجهی مقامات پاکستان به خاک و خون کشیدند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در چند روز اخیر عناصر تکفیری با همدستی تروریست‌ها درگیری مسلحانه ای بین دو قبیله در شهر پاراچنار مرکز منطقه کرم در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان به راه انداختند که در نتیجه آن 40 نفر شهید و بیش از 160 نفر زخمی شدند.

این درگیری به بهانه درگیری مالکیت یک قطعه زمین (12.5 جریب) رخ داد که مالک آن یک شهروند شیعه پاراچناری بود و همسایه سنی آن تصمیم داشت این 12.5 جریب زمین را اشغال کند. این مسئله دست آویزی برای گروه های تکفیری و تحریک طالبان پاکستان شد تا ماجرا را به کشتار شیعیان این منطقه بکشانند.

پاراچنار کجاست؟

پاراچنار شهری در آخرین نقطه‌های ایالت خبیرپختون خواه در ایالت سرحد در شمال غربی پاکستان و چند کیلومتری مرز با افغانستان است که پاراچنارمرکز کُرم علیاست. مذهب جمعیت غالب آنها شیعه است.

شهر پاراچنار مرکز اصلی سیاسی و فرهنگی شیعیان مناطق کوهات و هنگو به شمار می‌آید. اهمیت این شهر به این دلیل است که اکثر جمعیت آن شیعیان هستند که در کنار هم با صمیمیت و دوستی زندگی می کنند. اما قبال اهل سنت نیز در کنار آنها هستند.

این منطقه در دوره اسلامی، نخست تحت استیلای غزنویان و سپس غوریان بود. پس از آن به امپراطوری مغولان هند ملحق شد و به یکی از پایگاه‌های آنها تبدیل شد. با تضعیف حاکمیت مغولان، این سرزمین بخشی از قلمرو حکام افغانی تبار شد. نادرشاه در مسیر خود به هند این منطقه را تصرف کرد.

در سال 1272 هجری قمری  نیروهای انگلیسی وارد آنجا شدند و آن را تحت کنترل قرار دادند، اما درگیری ها میان انگلیسی‌ها و افغان‌ها تا جایی پیش رفت که شیعیان مذهب توری درسال 1309 خواستند حاکمیت منطقه به دست انگلیسی ها باشد. سرانجام در سال 1310 پاراچنار به حکومت هند بریتانیا اضافه شد و پس تاسیس کشور پاکستان، پاراچنان به این کشور ضمیمه شد.

کشتار دوباره شیعیان

در سال‌های اخیر بارها شیعیان این منطقه مورد حمله تروریست‌های وهابی تکفیر قرار گرفتند و این ماجرا بارها و بارها در سایه سکوت خبری و محافل بین المللی ادامه داشته است. به طوری که در سال 2017 میلادی سه حمله تروریستی بزرگ علیه شیعیان رخ داد.

این بار نیز عناصر تکفیری با همدستی تروریست‌ها تحریک طالبان به بهانه منازعات بر سرزمین درگیری خونینی را به راه انداختند؛ به گفته مقامات محلی، عناصرتکفیری حملات خمپاره‌ای و شلیک راکت به مناطق مسکونی شیعیان و مزارع آنها در بخش‌های مختلف شهر پاراچنار و اطراف آن انجام دادند.

فیلم‌های منتشر شده از این درگیری خونین حاکی از وضعیت اسفبار شیعیان این منطقه دارد، به طوری که عناصر نیروهای سپاه صحابه و تکفیری ها به بریدن سر شیعیان حتی زنان و کودکان اقدام کردند.

این درحالی است که در برخی از فیلم‌های منتشر شده نیروهای ارتش پاکستان را همراه با عناصر تکفیری و گروه تروریستی تحریک طالبان نشان می دهد که هیچ اقدامی برای جلوگیری از تعرض و حمله و قتل عام شیعیان نمی کنند.

برهمین اساس، این نگرانی  و پرسش برای فعالان رسانه‌ای و اجتماعی ایجاد شده است که آیا دولت و ارتش پاکستان به واقع علیه گروه تروریستی تحریک طالبان هستند و فعالیت آنها ممنوع است که اگر اینچنین باشد چرا کشتار شیعیان به این شدت ادامه دارد و دولتمردان پاکستانی اقدام جدی برای جلوگیری این اقدامات انجام نمی دهند.

عناصر تکفیری نه تنها به شیعیان بلکه به مساجد و اماکن عبادی آنها رحم نکردند و یکی از مساجد شیعیان در پاراچنار را تخریب کردند.

اگرچه درگیری خونین بر سر مالکیت زمین در نهایت با کمک سران قبایل متوقف شده است و پلیس درحال تحت کنترل قرار دادن منطقه است، اما به نظر می رسد که متأسفانه دولت نمی‌خواهد راه حلی برای این اختلافات بیابد و کشته شدن انسان‌های بی گناه جلوگیری کند.

برخی از مقامات شیعی پاکستان وضعیت پاراچنار را وخیم می دانند و معتقدند اگر دولت به سرعت مشکل اولیه را حل می کرد، دهها نفر جان خود را از دست نمی دانند؛ اما بی توجهی مقامات پاکستانی به شیعیان این منطقه باعث شده که آنها با مشکلات جدی برخوردار باشند و در مقابل عناصر تکفیری و تروریست‌ها بی دفاع باشند.

تکفیری ها هر بار با برنامه ریزی به تخریب منطقه پاراچنار و کشتار شیعیان دست می زند و با این وجود دولت اقدام لازم و مهمی را برای حمایت از این شیعیان که با محدودیت‌های سختی روبه رو هستند، فراهم نمی کند.

کد خبر 1775311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha