مساجد روستایی مرکز همگرایی و نشاط تابستانی

مسجد مناطق روستایی با محوریت کانون های فرهنگی و هنری مرکز همگرایی و هم افزایی بین نهادهای متولی اوقات فراغت شده‌اند تا با اجرای برنامه‌ها، نیاز فرهنگی مردم به ویژه جوانان و نوجوانان را پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، شبکه منسجم و توسعه یافته و بی نظیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به نقطه نقطه کشور خدمت رسانی می کند که در مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و روستایی که غالبا از امکانات فرهنگی بی بهره هستند، خدمت ارایه می کند.

این مراکز فرهنگی و هنری که به صورت مردمی مدیریت می شوند با ارایه برنامه های فرهنگی به رفع نیازهای اوقات فراغت کمک می کنند و دولت هم جبران بخشی از نیازهای فرهنگی این مناطق را به واسطه همین مراکز انجام می دهد.

کانون های مساجد در تحقق عدالت فرهنگی بستر مناسبی محسوب می شوند که تعامل و همکاری نهادهای اداری با این مراکز ضرورت دارد.

مدل های موفق در بین این کانون ها وجود دارد که توانسته با ایجاد هم افزایی بین نهادی فرهنگی مثل فرهنگ‌ و ارشاد، ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، بنیادهای فرهنگی، فرمانداری ها و آموزش و پرورش خدمات گسترده ای ارایه دهد.

مساجد روستایی مرکز همگرایی اوقات فراغت

مسجد در این مدل با محوریت کانون فرهنگی و هنری محل هم افزایی و همگرایی واقع شده و امکانات و تجهیزات به روستا رسیده تا مشکل و نیاز رفع شود و دستاورد آن چیزی کمتر از امکانات اوقات فراغت در شهرها نیست.

گرچه چنین مدل های در کانون های شهری هم به چشم می آید اما در روستا به سبب نبود تعدد مراکز فرهنگی چنین اقدامی مهم و قابل ملاحظه قرار گرفته و ضرورت چنین اقدامی هم بیشتر مشاهده می شود.

فعالیت نیمی از کانون‌های اصفهان در روستاها

وقتی نیمی از کانون‌های مساجد استان اصفهان در مناطق روستایی تاسیس شده اند، چنین مشارکت و همکاری بیش از دیگر نقاط کشور احساس می شود که انتظار می رود مدیران‌ وتیم کانون های فرهنگی و هنری به دنبال جلب مشارکت بروند و همچنین ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها و ستاد کانون های مساجد استان هم بین. سازی کند.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان در ارایه گزارشی در خصوص چنین تعاملاتی گفت: نشست های مشترک با مدیران دستگاه های فرهنگی مثل ورزش وجوانان، ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها و بنیادهای فرهنگی در این خصوص برگزار شده ولی باید هر منطقه بر اساس ظرفیت فعال خود پیگیر این موضوع باشد.

مساجد روستایی مرکز همگرایی اوقات فراغت

محمدتقی محمدیان با اشاره به اینکه در تفاهم نامه مرکزی ستاد های مساجد کشور با وزارت آموزش و پرورش بهره برداری از امکانات این نهاد به امضا رسیده افزود: از فرمانداری ها هم خواسته شده تا در این هم افزایی با کانون های فرهنگی و هنری همکاری کنند.

وی ادامه‌داد: چنانچه عدم تعاملی اتفاق افتادن باشد موضوع در سطح استان پیگیری می شود که عزم جدی برای این همکاری ها وجود دارد.

محمدیان با بیان اینکه کانون ها بر حسب توانایی و ظرفیت هر منطقه امکان تعامل با نهادی دیکر فرهنگی را دارند، تصریح کرد: هیچ خط تمایز و جدایی بین بچه های مسجد و اعضا کانون با دیگر ارکان مسجد و یا غیر مسجدی وجود نداشته و همه برای خدمت به مسجد هستند.

وی خاطرنشان کرد: نباید جدایی و نگاه جزیره ای در مدیریت فرهنگی به وجود آید که اگر هم افزایی رقم بخورد کیفیت و کمیت رشد پیدا کرده و مردم بهترین بهره برداری را خواهند داشت.

مساجد روستایی مرکز همگرایی اوقات فراغت

تعامل تشکل ها و هیات های ورزشی با کانون های مساجد

نشست مشترک سرپرست و کارشناسان ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با سرپرست اداره کل ورزش و جوانان این استان دستاوردهای داشته که ملزم به پیگیری است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان برقراری این تعاملات را سازنده خواند و اذعان داشت: هیات های ورزشی و تشکل هی فرهنگی جوانان در حال حاضر با تعدادی از کانون ها تعامل دارند.

مهدی صدری توسعه این همکاری ها را امکان‌پذیر خواند و افزود: متناسب با ظرفیت هر منطقه این اقدام میسر می شود.

مساجد روستایی مرکز همگرایی اوقات فراغت

میانجی‌گری دفتر بانوان و خانواده در حمایت از کانون های مساجد

اتفاق جدیدی که طی یک سال گذشته بر اساس سیاست های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساد رقم خورده، تشکیل کانون های تخصصی بانوان در مساجد بوده که در این امر دفتر بانوان و خانواده استانداری ها با بچه های مسجد همراه شده اند.

همکاری آنان در حوزه بانوان و خانواده یک سو این جریان بوده اما دستاوردهای وزارت کشور به این واسطه به تمامی کانون های فرهنگی و هنری رسیده است.

میانجی گری و سفارش های این حوزه در استانداری ها و فرمانداری ها باعث شده تا کانون های فرهنگی و هنری خصوصا در روستاها از حمایت های بیشتری بهره مند شوند.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری استان اصفهان هم قول مساعد داده تا با ظرفیت های وزارت کشور را به واسطه فرمانداری ها با مدیران و تیم های اجرایی کانون های فرهنگی و هنری همراه سازد.

مرضیه استکی با اشاره به نقش زنان در جامعه، گفت: تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد خصوصا به صورت تخصصی در حوزه بانوان نقش کلیدی و مهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی دارد.

مساجد روستایی مرکز همگرایی اوقات فراغت

وی برای رفع نیاز کانون های تخصصی بانوان قول مساعد داد و تقویت تعاملات بین بخشی را تاکید کرد و افزود: همکاری و هم پوشانی را در توسعه متوازن حل مشکلات موثر خواهد بود.

استکی اضافه کرد: ظرفیت‌های وزارت کشور در فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها برای کانون بانوان بکار گرفته می‌شود که دامنه این همکاری‌ها به سایر کانون های مساجد هم می‌رسد.

مساجد روستایی مرکز همگرایی اوقات فراغت

دامنه متغییر تعاملات متناسب با بوم هر منطقه

میزان تعاملات و همبستگی مراکز فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و مردمی با کانون های فرهنگی و هنری در هر منطقه متفاوت بوده که شرایط مختلفی بر آن تاثیر می گذارد.

در بعضی از مناطق ۱۰۰ درصد ظرفیت با محوریت کانون فرهنگی و هنری روستایی هدایت و راهبری می شود و در یک روستاها هم خبری از این چنین وضعی نبوده که شرایط بوم هر منطقه این تغییر را ایجاد کرده است.

دستاوردهای حداکثری به این راه رسیده که نقش کانون فرهنگی و هنری در وسط میدان مشخص بوده و محلی برای هم افزایی شده و توانسته دیگر ظرفیت‌ها را هم فعال کند.

کد خبر 1775569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha