بازگشایی مسجد ۷۸۲ ساله با مناره مارپیچ در «آماسیه» ترکیه

مرمت مسجد ۷۸۲ ساله با مناره مارپیچ که به آن مسجد «بورمالی» می‌گویند، در «آماسیه» ترکیه به پایان رسید و درهای این مسجد به روی نمازگزاران باز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «turkiyetoday»، مرمت مسجد ۷۸۲ ساله با مناره مارپیچ که به آن مسجد «بورمالی» می‌گویند در «آماسیه» ترکیه به پایان رسید و درهای این مسجد به روی نمازگزاران باز شد.

مسجد بورمالی که بنای ان متعلق به دوران سلجوقی است در سال ۱۲۴۲ میلادی توسط دو برادر از وزرای «قیاس‌الدین کیخسرو دوم» ساخته شد.

نام این مسجد از حکاکی‌های مارپیچی روی مناره آن گرفته شده است.

کار مرمت مسجد بورمالی که نمونه برجسته‌ای از معماری سنتی ترکی- اسلامی است دو سال به طول انجامید.

این مسجد گنبدی نیست، اما دارای ایوانی شیبدار است که بر چهار ستون سنگی بیزانسی استوار است.

ورودی مسجد بورمالی بر خلاف سایر مساجد از نمای بیرونی مسجد مشخص نیست و پشت یک ستون قرار دارد.

در مراسم بازگشایی این مسجد «ییلماز دوروک» فرماندار آماسیه، «هالوک ایپک» و «حسن چیلز»،  نمایندگان حزب عدالت و توسعهدر آماسیه و استاد «احمد حکی ترابی»، رئیس دانشگاه آماسیه حضور داشتند.

«دوروک» ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی این مسجد پس از مرمت دو ساله، تاکید کرد که مساجد تنها مکان‌های عبادت نیستند، بلکه مراکز معنوی هستند که تاریخ، فرهنگ و سنت‌ها در آنها به هم نزدیک می‌شوند.

وی تاکید کرد که مسجد تاریخی بورمالی تا کنون نقش پررنگی در پیوند فرهنگ‌های مختلف در جامعه آماسیه و تعمیق پیوندهای میان‌ادیانی در این منطقه داشته است.

فرماندار آماسیه ابراز امیدواری کرد که بازگشایی این مسجد بتواند باز دیگر علاوه بر دورهم جمع کردن نمازگزاران، افراد با پیشینه‌های مختلف را نیز به یکدیگر نزدیک کند.

کد خبر 1775604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha