بازدید ۲۵ میلیون نفر از مسجد ایاصوفیه در ۴ سال گذشته

مسجد ایاصوفیه از زمان بازگشایی به عنوان مکانی برای عبادت در سال ۲۰۲۰ میلادی تا کنون ۲۵ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « turkiyetoday»، ایاصوفیه، یک بنای تاریخی در استانبول از زمان بازگشایی برای عبادت در چهار سال گذشته تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان را به خود جذب کرده است.

در ۲۴ جولای ۲۰۲۰، شورای دولتی ترکیه تصمیم کابینه سال ۱۹۳۴ را که مسجد ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرده بود، لغو کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه فرمان بازگشایی ایاصوفیه به عنوان مسجد و مکانی برای عبادت را امضا کرد و به فعالیت ۸۶ ساله آن به عنوان موزه پایان داد.

از زمان بازگشایی تاکنون، ایاصوفیه تقریبا ۲۵ میلیون بازدیدکننده داشته است که بیشتر از تعداد جمعیت در ۲۱ کشور اروپایی است.

 «احمد اکتوراوغلو»، معاون مفتی استانبول گفت که ایاصوفیه یکی از مهمترین نمادهای استانبول از زمان تبدیل آن به مسجد بوده است.

 او بر جریان پیوسته بازدیدکنندگان مسلمان و غیرمسلمان که از سراسر جهان به این مسجد می‌آیند، تاکید کرد.

اکتورکوغلو فعالیت های متنوعی را که در ایاصوفیه برگزار می شود، توضیح داد و گفت: ما کلاس های منظم و برنامه های ویژه‌ای در این مسجد داریم که از آن جمله می‌توان به آموزش درس صحیح البخاری و عرفان در تعطیلات آخر هفته و مراسم ویژه در شب های مذهبی اشاره کرد.

وی همچنین یادآورد شد که با همکاری وزارت آموزش و پرورش مراسم تجلیل از حافظان قرآن در این مسجد برگزار می‌شود.

ایاصوفیه در ابتدا به مدت ۹۱۶ سال به عنوان یک کلیسا و سپس به عنوان یک مسجد پس از فتح عثمانی در سال ۱۴۵۳ خدمت کرد. در سال ۱۹۳۴ به موزه تبدیل شد و تا زمانی که دوباره به مکان عبادت تبدیل شد، به عنوان موزه عمل کرد.

این تصمیم مجددا باعث علاقه و احترام به ایاصوفیه شده است و در نتیجه به طور متوسط ​​۵۰ هزار بازدیدکننده از این مسجد بازدید می‌کنند و میزان بازدید سالانه از آن بین ۶ تا ۷ میلیون نفر است.

آکتورکوغلو اشاره کرد که ایاصوفیه میزبان تعداد قابل توجهی از مراسم تغییر دین بوده است و روزانه یک یا دو نفر در این مسجد به اسلام گرویده‌اند.

برای مدیریت هجوم بازدیدکنندگان و اطمینان از رفتار مناسب در داخل مسجد ایاصوفیه، تیمی متشکل از ۵۰ نفر از پرسنل شامل راهنمایان مذهبی که اطلاعات فرهنگی و مذهبی را ارائه می دهند، مجدانه کار می کنند.

کد خبر 1774152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha