پروژه بازسازی مسجد تاریخی «حاجی عیوض» در ترکیه کلید خورد

پروژه بازسازی مسجد تاریخی «حاجی عیوض»، واقع در محله «آقچه‌قوچه» در «ازمیت»، شهری در شمال غربی ترکیه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «dailysabah»، پروژه بازسازی مسجد تاریخی «حاجی عیوض»، واقع در محله «آقچه‌قوچه» در «ازمیت»، شهری در شمال غربی ترکیه آغاز شده است.

این مسجد که در سال ۱۸۵۷ ساخته شده است، در سال ۲۰۱۹ تعطیل شد و این به دلیل بسته شدن آن آسیب های جدی سازه‌ای و خطر قریب الوقوع ریزش بوده است.

این مسجد که در سال ۱۹۸۷ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه به عنوان یک دارایی فرهنگی به ثبت رسیده است، به دلیل ارزش تاریخی و معماری قابل توجه آن شناخته شده است.

پس از یک بازرسی گسترده در سال ۲۰۱۹ که مسائل ایمنی حیاتی را نشان داد، مشخص شد که این مسجد دیگر نمی‌تواند باز بماند، چون ممکن است خطراتی را برای بازددیکنندگان به وجود بیاورد.

در نتیجه، یک پروژه مرمت دقیق توسط هیئت منطقه‌ای حفاظت از دارایی‌های فرهنگی اداره منطقه ۲ استانبول معرفی شد که در همان سال تایید رسمی دریافت کرد.

به عنوان بخشی از اقدامات ایمنی، مناره مسجد سال گذشته به دلیل خطر احتمالی آن برای مردمی که از آنجا عبور می‌کنند، برداشته شد.

پروژه مرمت که با هدف رسیدگی به آسیب های گسترده و تضمین حفظ یکپارچگی تاریخی مسجد انجام می شود، قرار است به زودی به مناقصه گذاشته شود.

دست اندکاران پروژه مرمت گفته‌اند که این گام برای بازسازی مسجد و حفظ اهمیت فرهنگی آن برای نسل های آینده بسیار مهم است.

کد خبر 1776728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha