کشف بقایای مسجدی متعلق به دوره عباسی در ترکیه

دانشمندان ترک در کاوش‌های باستان شناسی، بقایای مسجدی را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود متعلق به دوره عباسی باشد و شبیه مسجد اموی دمشق است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، باستان شناسان ترک بقایای مسجدی را یافتند که گمان می‌رود در دوره عباسیان در شهر باستانی «آناوارزا» در منطقه قوزان در ایالت آدانای ترکیه ساخته شده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در این شهر که از نظر تاریخی به نام «شهر شکست ناپذیر» شناخته می‌شود، ادامه دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

کاوش‌های باستان شناسی زیر نظر دکتر «فاتح ارهان» یکی از اعضای هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشکده  ادبیات و علوم دانشگاه عثمانیه قورقوت آتا و با مشارکت تیمی متشکل از ۲۰۰ محقق و باستان شناس در حال انجام است.

در شهر آناوارزا که در عربی به «عین زربه» و در یونانی به «انازاربوس» معروف است، در فصل جاری اکتشافات تاریخی مهمی انجام شد که از برجسته‌ترین این اکتشافات می‌توان به بقایای یک مسجد متعلق به دوره عباسیان اشاره کرد.

بقایای معماری و تاریخی این مسجد بر روی تپه‌ای در مرکز شهر باستانی آناوارزا پیدا شد. بر همین اساس اکشافات نشان می‌دهد که گمان می‌رود این مسجد در زمان خلیفه هارون الرشید بنا شده باشد و کار بر روی بقایای این مسجد در حال انجام است.

کشف بقایای مسجدی متعلق به دوره عباسی در ترکیه

بقایای مسجدی از دوران عباسی

دکتر فاتح ارهان، رئیس تیم باستان شناسان گفت: آناوارزا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای باستان شناسی ترکیه است.

وی افزود: کاوش‌های باستان شناسی در این شهر باستانی از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است و کار کاوش در فصل جاری با حضور ۲۰۰ محقق و باستان شناس همچنان ادامه دارد.

ارهان تاکید کرد: کاوش‌های باستان شناسی کشف شده در مرکز شهر باستانی در مساحتی حدود ۸۰ تا ۱۲۰ متری، یک مسجد را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: منابع اسلامی و بیزانسی حاکی از وجود مسجد بزرگی است که خلیفه هارون الرشید بین سال های ۷۹۶ تا ۷۹۷ پس از میلاد ساخته است و شهر در همان دوره با دیوارهایی احاطه شده بود.

این منابع نشان می‌دهد، مسجد بزرگ بود و در سال ۹۶۲ پس از مشاهده کشتار هولناکی که توسط فرمانده بیزانسی نیکفوروس فوکاس انجام شد، ویران شد و سوزانده شد.

کشف بقایای مسجدی متعلق به دوره عباسی در ترکیه

اولین مسجد در آناتولی

آرهان گفت: ما معتقدیم بقایای باستان شناسی و معماری موجود به مسجد بزرگ عباسی که در این منطقه وجود داشت، برمی‌گردد. بر اساس کاوش‌های انجام گرفته این آثار نشان می‌دهد که مسجد مربوط به سال ۹۶۲ میلادی است، زمانی که نیکفور فوکاس و برادرش لوکاس فوکاس شهر را به نام امپراتوری بیزانس سوزاند.

وی ادامه داد: وجود ترکیه در آناتولی بعد از سال ۱۰۷۱ آشکارتر شد، اما این اکتشافات در عین حال نشان می دهد که حضور واقعی مسلمانان و ترک‌ها در منطقه خیلی قبل از آن یعنی سال ۲۰۰ آغاز شده است. نکته مهم دیگر این است که در سال ۶۳۸ مسجدی در انطاکیه ساخته شد و بخشی از منطقه سنتی عربی در پشت کوه های آمانوس شد و به این ترتیب این مسجد در آناوارزا اولین مسجد ساخته شده در آناتولی وسرزمین‌های ترکیه امروزی محسوب می‌شود.

ارهان خاطرنشان کرد: در حین کاوش، لایه‌هایی از آجر، لایه‌ای ضخیم از خاکستر و استخوان‌هایی که گمان می‌رود متعلق به کودکان، زنان و مردان بالغ است، علاوه بر آن سرامیک‌های عباسی را نیز کشف کردند.

سرپرست تیم کاوش باستان شناسی تاکید کرد که بر اساس داده‌های موجود که از طریق بررسی‌هایی که بر روی سطح زمین انجام داده اند، طرح مسجد را به طور تقریبی تعیین کرده اند.

کشف بقایای مسجدی متعلق به دوره عباسی در ترکیه

مسجدی که شبیه مسجد اموی است

ارهان گفت: برخی از دیوارهای یافت شده متعلق به حمام و سایر ساختمان‌هایی است که برای مصارف متعدد مورد استفاده قرار می‌گرفتند که بخشی از ملحقات مسجد بودند.

وی اظهار کرد: طرح مسجد شبیه طرح مسجد اموی دمشق است و معمولاً به شکل مستطیل و رو به قبله است که از سمت جنوب و شمال بسته شده است.

ارهان گفت: تلاش‌های کاوش‌های باستان‌شناسی همچنان ادامه دارد و این تیم در حال انجام مطالعات مردم‌شناسی بر روی استخوان‌های کشف‌شده در روزهای آینده و انجام مطالعات برای تعیین محل محراب، منبر و تأسیسات جانبی در این مکان هستند و پس از آن روند بازسازی در اسرع وقت آغاز می‌شود.

کشف بقایای مسجدی متعلق به دوره عباسی در ترکیه

کد خبر 1777859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha