موکب امام جعفر صادق (ع) در مرز تمرچین برپا می‌شود

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی گفت: موکب فرهنگی و هنری « امام جعفرصادق (ع)» در مرز تمرچین استان آذربایجان غربی به مناسبت فرارسیدن ایام زیارت اربعین برپا خواهد شد.

محسن رضایی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری  شبستان در ارومیه، گفت: امسال نیز ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با راه‌اندازی موکب امام جعفر صادق (ع) در مرز تمرچین، میزبان زائرین اربعین حسینی خواهد بود.

وی افزود: این موکب با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری همچون برگزاری هئیت نوجوانان، برنامه های اجرای سرود و تئاتر تعزیه و اجرای برنامه‌های مذهبی، فضایی معنوی و مفرح را برای زائران فراهم خواهد آورد.

رضایی با بیان اینکه هدف ما از برپایی این موکب، معرفی فرهنگ غنی اسلامی به زائران خارجی است،  تصریح کرد: در این موکب تلاش می‌شود ظرفیت‌های فرهنگی استان معرفی شده و ذیل بسته های فرهنگی که اشاره شد زیارت عاشورا، سربند عاشورایی، کتاب و بروشورهای امر به معروف و نهی از منکر تقدیم زائران شود.

وی افزود:علاوه بر برنامه‌های فرهنگی، موکب قرارگاه امام جعفر صادق (ع) با ارائه خدمات رفاهی همچون تغذیه جیره خشک، اسکان موقت و خدمات بهداشتی، به نیازهای اساسی زائران پاسخ خواهد داد. 

مسئول قرارگاه امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: امسال برای سومین بار مرز رسمی تمرچین پیرانشهر برای تردد زائران اربعین حسینی برای رسیدن به کربلای معلی تعیین شده است و به سبب ویژگی های خاصی که دارد، می تواند انتخاب اول زائران برای رفت و برگشت به کربلا باشد.

گفتنی است؛ امروز محسن رضایی، مسئول قرارگاه امام جعفر صادق (ع) از پایانه مرزی تمرچین در شهرستان پیرانشهر، ضمن بررسی امکانات موجود، محل دقیق استقرار موکب مشخص و برنامه‌های متنوعی برای خدمت‌رسانی به زائران در نظر گرفته شد.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد.این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد و از تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال گذشته برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.

کد خبر 1776077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha